Visum India 6 maanden

• Eva

Beste allemaal,

Ik vertrek op 5 maar richting India, waar ik 6 maart aankom. Mijn reis eindigt op 4 Juni, ik vlieg dan weer vanaf New Delhi terug naar Nederland.

In de tussentijd wil ik op 15 april naar Sri Lanka reizen, op 1 mei wil ik vanuit Sri Lanka naar Nepal vliegen. Vanuit Nepal wil ik dan 22 mei terugvliegen naar New Delhi om mijn laatste dagen in India te verblijven.

Na wat telefoontjes gepleegd te hebben is mij vertelt dat ik nu een 6 maanden visum moet aanvragen, omdat het visum al ingaat op het moment van aanvragen en ik het dan niet red met 3 maanden.

Mijn reis is puur toerisme, ik wil de veelzijdigheid van India ontdekken! Ik heb begrepen dat ik ook een brief moet schrijven waarin ik verantwoord wat ik ga doen. Is het dan ook de bedoeling dat ik al hotels opgeef? Moet ik alleen de inreizen naar India bijvoegen of ook de uitreizen? Hoe belangrijk is deze brief?

Voor mij een hoop onduidelijkheden dus… Ik hoop dat iemand mij advies kan geven!

Bij voorbaat dank,

Eva

• Rob

Beste Eva,

Op de website van het CIBT staat alles helder en beknopt beschreven.

Voor jou gelden de regels voor een 6 maanden toeristenvisum met double entry.

Lees alles zorgvuldig door.

Houd rekening met een verwerkingsprocedure van minstens 2 a 3 weken.

Maak gebruik van de voorbeeldbrieven.

Rob

ps een visum gaat in op de dag van afgifte, niet op de dag van aanvragen

• Ineke M

Ik vlieg op 6 maart voor een korte periode naar India en ga in juli weer. Heb net vandaag mijn 6 maanden visum met double entry aangevraagd.

Een brief toevoegen heb ik nog nooit gedaan. Kan ook weer vragen oproepen.

Tot nog toe heb ik geen problemen gehad (en heb de afgelopen jaren minimaal 2 visa's per jaar aangevraagd en gekregen)

Wel snel aanvragen, want 5 maart is nog maar 17 werkdagen en de verwerkingstijd staat nu op 12 dagen.

En goed invullen (goed lezen dus). Bij elk wissewasje nemen ze het niet in behandeling. Heb eens ‘Delhi’ met pen toegevoegd, omdat dat weggevallen was in de PDF versie……., dan moet je dus de hele aanvraag weer opnieuw invullen…..

Succes,

Ineke

• Rob

Ineke,

Ik weet niet of dit nieuw is, maar dit staat op de CIBT website.

Het gaat niet om een persoonlijke brief met persoonlijke toelichting.

Rob

Bewijs noodzaak zes maanden visumgeldigheid

Een extra brief dient te worden aangeleverd bij het aanvragen van een single entry of double entry visum

met een geldigheidsduur van zes maanden. Deze brief moet:

● Gericht zijn aan de ambassade van India

● Opgesteld zijn in het Engels

● Verklaren waarom een visumgeldigheid van zes maanden nodig is

• Ineke M

O jee,…..dacht ik dat mijn aanvraag nu voor de verandering eens compleet was….

Heb het pakket van het CIBT gekregen en daar stond het niet bij de gegevens die ik aan moest leveren.

Heb wel beide tickets bijgevoegd, zodat ze kunnen zien dat ik in die tijd 2 x ga.

Vraag me ook altijd af of ze een historie bijhouden? Laat nog weten of het zo voldoende was, of dat ik toch nog een brief bij moest voegen.

Ineke

• Rob

Ineke,

Volgens mij was je in de war met die coverletter van Sundri, dat is iets anders.

Mijn ervaring met het CIBT is dat ze je waarschuwen als je aanvraag niet compleet is voordat ze alles doorsturen naar de Ambassade.

Rob

• Ineke M

Heb bericht van het CIBT gehad:

De regels mbt een 6 maanden visum en double entry zijn aangescherpt.

- Je kan alleen double entry krijgen als je langer in India bent en tussendoor naar een ander land gaat

- 6 maanden visum kan alleen nog als je langer in India blijft (dus niet meer voor 2 reizen)

Jammer!!!! Tot nog toe steeds een 6 maanden visum met double entry gekregen voor 2 reizen binnen een half jaar.

Ineke