Hoi Kataraja,
Kijk, alleen nog maar vlaaien eten zou voor mij een reden zijn om Limburger te worden….denk alleen dat ik het wat moeilijk krijg met de taal (heb geen talenknobbel).
Vond eigenlijk dat je de spijker op zijn kop sloeg (en het grapje zag ik er tussendoor).
De smetjes zijn inderdaad smetten.
Als kind zat ik op een openbare lagere school en kregen wij een keer per week godsdienstles van een hervormde dominee.
Deze dominee was aalmoezenier geweest in Nederlands Indië en heeft een keer voor een enorme rel op school gezorgd door te vertellen wat hij daar allemaal meegemaakt had.
Zal het nu even bij de twee voorbeelden houden die mij het meest bijgebleven zijn:
De Nederlandse militairen…….wij dus………sneden de buik van een 6 maanden zwangere vrouw open gewoon voor de lol.
Bij een andere vrouw werden de borsten afgesneden en werd er zout op de wonden gegooid…..
Nee, dat werd niet gedaan door een vreemde cultuur of wat dan ook, maar door ‘onze jongens’.
Hij, de dominee, had er nachtmerries van. Het liet hem niet los dat mensen elkaar dit aankonden doen.
Bijna alle ouders overstuur, want dit kon de werkelijkheid niet zijn.
Helaas….een oud buurman van ons die ook in Indonesië gezeten had, maar er nooit over had gepraat, bevestigde dat dit soort dingen daar gebeurden….
En dat is nog maar een ‘smetje’ op de geschiedenis. Onze rol in de slavernij is natuurlijk helemaal absurd…
Ineke