Jaipur

• Traveller

Ik kom de 7e aan in Delhi! Ik wil nog naar Jaipur, maar weet nog niet of ik met het vliegtuig of de trein wil. Weet iemand of ik 4 dagen van te voren nog een trein kan boeken of is dat te laat? Is Jaipur de moeite waard voor een volledige dag?

• ton

Jaipur is zonder meer de moeite. Denk ook aan vervoer per bus. Er gaan zo"n dertig bussen per dag van Delhi naar Jaipur en de reistijd is vergelijkbaar met die van de trein, nl ca 6 uur. Hiermee ben je veel flexibeler. Slechts een dag voor Jaipur is aan de korte kant als je ook naar Amber en de omliggende forten van Jaipur wil. succes ton

• KeesS

En de voor mij onovertroffen Galta Tempel.

• T.o.m.

Voor dergelijk korte afstanden, zou ik de trein niet overwegen. Een bus is altijd te boeken, en je hebt de keuze uit vele vertrektijden.

1 dag vantevoren boeken voor treinen is overigens standaard: 24 uur voor de vertrektijd worden de tourist quota vrijgegeven. Dit overigens voor slaaptreinen. Een zitplaats heb je zowiezo.

• Rob

Traveller,

Een van mijn favoriete plekjes in India is het Nahargarh fort, 3 km voor het Amber Fort de berg op.

Daar ben ik inmiddels 5 of 6 keer geweest.

Schijnt ook wandelend / klimmend bereikbaar te zijn.

Tegen zonsondergang heb je daar een schitterend uitzicht over Jaipur.

Idem de monkey tempel bij Galta, ligt ook een paar km buiten Jaipur.

Rob

• Rob

Ja Tom,

Trein of bus?

In ieder geval geen binnenlandse vlucht Delhi - Jaipur, dat is zonde van de tijd, ook al lijkt dat snel.

Rob

• ton

Dat van dat voetpad klopt. Fort laat zich prima combineren met de Royal Gaitor, de koninklijke cenotaphs, een heerlijke rustige plek aan de rand van de stad. Het begin van het pad naar het fort is lastig te vinden. Beneden staat een grote banyanboom, daar begint het. Een stevige klim, maar boven wacht de beloning zoals door Rob beschreven, en……ze hebben er een kloeke Kingfisher.

• KeesS

Jullie vergeten toch iets moois heren. De Galta tempel. Een fantastische plek, tja ok je moet er moeite voor doen.

• Rob

Kees,

Volgens mij had je die tempel eerder al genoemd.

Je bedoelt toch de apentempel?

Ook die schijnt wandelend / klimmend bereikbaar te zijn.

Rob

http://www.youtube.com/watch?v=ZuVI-m0sUGY

• KeesS

Ha Rob, ja inderdaad de apentempel. Aan de ene kant kun je de tempel lopend bereiken, via een straatje, berg op, tussen de apen door etc. Maar er is nog een ingang en die kun je per auto bereiken. Lopend is natuurlijk het leukste.