Yvonnevanderwielen Schreef:
——————————————————-
>Is het ook mogelijk om bij een rit
> van 7 uur overdag bijvoorbeeld ook een sleeper te
> doen waardoor je af en toe wel kan liggen of zie
> je dan nog niets vanuit ‘je bedje’?
Zie hieronder. Vanuit het bovenste bed kun je trouwens niet naar buiten kijken.
> Ik heb de sites voor de treintijden even bekeken,
> erg handig. Wel zag ik dat veel treinen al bijna
> vol zitten. Soms zijn er nog minder dan 10 stoelen
> vrij (in een willekeurige klasse). Kunnen we het
> er op gokken dat er nog kaartjes vrij zijn ter
> plekke of krijg je dan echt vaak nee te horen?
Ik zou zelf als het enigszins kan het risico niet nemen. Maar ik maak vaak gebruik van treinen die in het geheel geen tourist quota hebben.
Maar eigenlijk heeft het hele systeem een manco, omdat het vrij gemakkelijk is om tot het vertrek je boeking te cancellen en een nieuwe boeking te maken (ik heb dat wegens omstandigheden ooit 2x op een dag moeten doen) krijg je het effect dat mensen vroeg boeken en vervolgens die plekken kort voor vertrek weer vrijkomen. Het hele systeem van RAC plaatsen, waarbij je wel op de trein mag maar bij vertrek geen gegarandeerde zit/slaapplaats hebt bestaat bij de gratie van die praktijk. Daarom is bij WL10 er eigenlijk nog geen probleem en heb je grote kans dat je boeking een RAC wordt of zelf een gereserveerde plek. Dat geldt weer niet bij grote festivals. Zo was het vorige week hier in Andhra Pradesh Sankantri en zat alles bomvol. Zelfs op een beginpunt was het knokken voor een plek in de unreserverd second en heb ik gezien dat in de damesafdeling mensen konden staan. Ik wil er niet aan denken hoe gevuld die trein raakte na een paar stations.
> is een goede klasse om mee te reizen, of is daar
> geen eenduidig antwoord op te geven?
de beste site met info is www.seat65.com
Zelf heb ik alle klassen (muv. de vrijwel uitgestorven FC = First Class) bereden, inclusief unreserved en een stukje “ footplating” (dwz meerijden op de locomotief). Ik laat mijn keuze afhangen van het doel van de reis, tijdstip, lengte etc. Aangezien ik nu met een dochtje van 3 op stap ben heb ik deze keer geozen voor 1AC, dan kun je namelijk je cabine afsluiten. Bij SL class loop je overdag het risico dat er passagiers zonder reservering opstappen en dat dus die bank boven de zitplaatsen wel degelijk bezet wordt door een of meer passagiers. Alle AC-classes zijn waardeloos voor overdag naar buiten kijken: getint glas en als het tegenzit zeer vies of met schade door stenen die tegen de ruit zijn gegooid (een echte plaag rond Kolkata).