Treintijden

  • Yvonnevanderwielen

    Dag allemaal,

    Graag zou ik jullie advies horen over de volgende stukken in onze reis.

    Rijden er nachttreinen op de volgende trajecten? Zo ja hoe lang doen ze erover?

    - Delhi - Ramnagar

    - Ramnagar - Haridwar

    - Haridwar - Chandigarh

    - Chandigarh - Dharamsala

    - Dharamsala - Amritsar

    - Amritsar - Bikaner (kom er sowieso niet goed uit omdat er geen directe route lijkt te zijn, tips/ervaringen?)

    - Bikaner - Jodhpur

    - Umaria - Varanasi

    Hebben jullie ervaring met 1 of enkele dagen van te voren boeken in de periode februari/maart? Is dat te doen of krijgen we dan echt problemen met uitverkochte treinen? En wat is een goede site om tijden op te zoeken en/of te boeken?

    Ontzettend bedankt alvast!!!

    Groetjes Yvonne

  • Rob

    Yvonne,

    Ik heb een tijdje zitten nadenken over je vraag.

    Jullie gaan backpacken door o.a. India en willen geld besparen door nachttreinen te nemen, als ik het goed begrijp.

    Realiseer je je dat dan een groot deel van je reis mist?

    Het leuke van reizen is voor mij onderweg van alles meemaken.

    Of gewoon uit het raam kijken, in een nachttrein zie je niets in het donker.

    Slapen moet iedereen, dat kan in een goedkoop hotel.

    Er zijn wel websites waar je de exacte treininformatie kunt vinden.

    Uit mijn hoofd denk ik dat een aantal van deze routes te kort (5 a 6 uur) zijn om met een nachttrein te doen.

    Delhi - Ramnagar (Corbett NP) schat ik 8 uur.

    Naar Haridwar 4 a 5 uur.

    In HP rijden geen treinen, daar moet je met de bus.

    Dharamsala - Amritsar is ongeveer 6 a 7 uur met de bus via Pathankot.

    Als ik het goed begrepen heb is rijdt er sinds 2 of 3 jaar een trein van Amritsar naar Bikaner, ik schat 10 a 12 uur.

    Hoeveel tijd / dagen hebben jullie beschikbaar voor deze route?

    Rob

  • Paul Broekman

    trains between two stations

    Indian Railways info

    Maar, overdag reizen is wel zo leuk, zoals Rob al schreef.

    Er is een touristen quota op treinen waar je een beroep op kunt doen en er is een vip quota waar je soms ook een beroep op kunt doen.

    Zijn er feestdagen of officiele vrije dagen dan zitten treinen vol en moet je lang van te voren boeken of een reisburootje vinden dat de wegen kent (en die zijn er) om er toch in te komen. Kost extra geld natuurlijk.

  • Khan

    Rob Schreef:

    ——————————————————-

    > Realiseer je je dat dan een groot deel van je reis

    > mist?

    > Het leuke van reizen is voor mij onderweg van

    > alles meemaken.

    > Of gewoon uit het raam kijken, in een nachttrein

    > zie je niets in het donker.

    Voordeel is wel dat je niet al die langs de spprlijn yoga practiserende (ergo: poepende) mensen in de ochtenduren hoeft te bekijken B)

    > Slapen moet iedereen, dat kan in een goedkoop

    > hotel.

    Hierbij komt nog dat ik na een nachtje treinen als eerste eens een goed bad wil nemen… (nog een tip in dat verband vergeet dat advies in reisgidsen over een naald om een totaal verkalkte douchekop te gaan schoonmaken en gebruik gewoon als elke Indier die emmer die je in de badkamer vindt. Ook geen wc papier gebruiken, daar is ook water voor.

    M.b.t. de treinen nog een tip, ga nimmer naar het “ western toilet”, maar gebruik het Indiaas toilet. De potten op het westerse type toilet worden ongetwijfeld op de meest gruwelijke wijze misbruikt door passagiers naar de toestand te zien…

  • ton

    Hou er verder bij het plannen van je reis rekening mee dat treinen wel regelmatig rijden volgens de dienstregeling, maar niet iedere dag. bv 'alleen op maandag"

    Kijk ook eens bij Cleartrip. Als je daar een reis inplant (zonder te boeken) kun je ook alle stations zien die de trein onderweg aandoet, compleet met de tijd die de trein stopt op de stations succes

  • Yvonnevanderwielen

    Bedankt voor alle tips. We zijn zeker niet van plan om allemaal nachttreinen te nemen. Maar soms breekt het wel een lange reis. Ik heb bij lang zitten namelijk snel last van mijn rug en liggen is dan fijner. Is het ook mogelijk om bij een rit van 7 uur overdag bijvoorbeeld ook een sleeper te doen waardoor je af en toe wel kan liggen of zie je dan nog niets vanuit ‘je bedje’? We hebben 5 weken om rond te trekken in India en in totaal 3 maanden, er ligt verder nog niets vast dus ter plekke kunnen we langer blijven wanneer we dat willen.

    Ik heb de sites voor de treintijden even bekeken, erg handig. Wel zag ik dat veel treinen al bijna vol zitten. Soms zijn er nog minder dan 10 stoelen vrij (in een willekeurige klasse). Kunnen we het er op gokken dat er nog kaartjes vrij zijn ter plekke of krijg je dan echt vaak nee te horen? Wat is een goede klasse om mee te reizen, of is daar geen eenduidig antwoord op te geven?

    Hebben jullie eventueel ook een goede site voor binnenlandse vluchten, als alternatief wanneer de trein vol zit?

    Wederom bedankt!

    Groetjes Yvonne

  • ton

    Ik zou dan gaan voor klasse SL of 3A. Bovenste berth is tevens bagagerek, daar zou je kunnen liggen overdag (bagage onder de onderste bank) Bij online boeken is dit lastig aan te geven. Je kunt wel je voorkeur aangeven, maar het is geen garantie dat je die krijgt. Zoals gewoonlijk zijn er weer allerlei uizonderingen als bv. senioren, die bij voorrang hun gewenste plek krijgen (bij beschikbaarheid) succes

  • ton

    De keuze van de klasse is eerder onderwerp van discussie gewest op dit prikbord. Sleeper is de laagste klasse: vaak opgepropt op elkaar, zeker overdag, maar wel : gezellig, vaak komt er eten en drinken langs, gemakkelijk contact met de Indiers

    Klasse 2a en 3a: airco, vaak aan de koude kant, mensen vaak verdiept in krant, laptop en Ipad, er komt ook minder éten en drinken' langs.

    Tis maar waar je van houdt

  • Khan

    Yvonnevanderwielen Schreef:

    ——————————————————-

    >Is het ook mogelijk om bij een rit

    > van 7 uur overdag bijvoorbeeld ook een sleeper te

    > doen waardoor je af en toe wel kan liggen of zie

    > je dan nog niets vanuit ‘je bedje’?

    Zie hieronder. Vanuit het bovenste bed kun je trouwens niet naar buiten kijken.

    > Ik heb de sites voor de treintijden even bekeken,

    > erg handig. Wel zag ik dat veel treinen al bijna

    > vol zitten. Soms zijn er nog minder dan 10 stoelen

    > vrij (in een willekeurige klasse). Kunnen we het

    > er op gokken dat er nog kaartjes vrij zijn ter

    > plekke of krijg je dan echt vaak nee te horen?

    Ik zou zelf als het enigszins kan het risico niet nemen. Maar ik maak vaak gebruik van treinen die in het geheel geen tourist quota hebben.

    Maar eigenlijk heeft het hele systeem een manco, omdat het vrij gemakkelijk is om tot het vertrek je boeking te cancellen en een nieuwe boeking te maken (ik heb dat wegens omstandigheden ooit 2x op een dag moeten doen) krijg je het effect dat mensen vroeg boeken en vervolgens die plekken kort voor vertrek weer vrijkomen. Het hele systeem van RAC plaatsen, waarbij je wel op de trein mag maar bij vertrek geen gegarandeerde zit/slaapplaats hebt bestaat bij de gratie van die praktijk. Daarom is bij WL10 er eigenlijk nog geen probleem en heb je grote kans dat je boeking een RAC wordt of zelf een gereserveerde plek. Dat geldt weer niet bij grote festivals. Zo was het vorige week hier in Andhra Pradesh Sankantri en zat alles bomvol. Zelfs op een beginpunt was het knokken voor een plek in de unreserverd second en heb ik gezien dat in de damesafdeling mensen konden staan. Ik wil er niet aan denken hoe gevuld die trein raakte na een paar stations.

    > is een goede klasse om mee te reizen, of is daar

    > geen eenduidig antwoord op te geven?

    de beste site met info is www.seat65.com

    Zelf heb ik alle klassen (muv. de vrijwel uitgestorven FC = First Class) bereden, inclusief unreserved en een stukje “ footplating” (dwz meerijden op de locomotief). Ik laat mijn keuze afhangen van het doel van de reis, tijdstip, lengte etc. Aangezien ik nu met een dochtje van 3 op stap ben heb ik deze keer geozen voor 1AC, dan kun je namelijk je cabine afsluiten. Bij SL class loop je overdag het risico dat er passagiers zonder reservering opstappen en dat dus die bank boven de zitplaatsen wel degelijk bezet wordt door een of meer passagiers. Alle AC-classes zijn waardeloos voor overdag naar buiten kijken: getint glas en als het tegenzit zeer vies of met schade door stenen die tegen de ruit zijn gegooid (een echte plaag rond Kolkata).

  • Yvonnevanderwielen

    Dus wat betreft naar buiten kijken overdag raad je de sleeper aan? En 's nachts beter 1ste, 2e of 3e klasse?

    Ik denk dat we het er toch maar op gokken en dan proberen een dag of paar dagen van tevoren een ticket te boeken.

    Maakt het nog uit of het weekend is, is het dan drukker?

    Wij zijn er tussen 16 febr. en eind maart. Nog periodes/dagen waar we rekening mee moeten houden? Pongal? Maha Shivratri? Holi? Is al bekend op welke dagen deze feestdagen vallen?

    Een goede site voor vliegtickets?