Echtgenoot in India

• Christa

Hallo allemaal,

Ik heb een echtgenoot in India en die wil ik graag naar Nederland halen voorgoed. Ik heb al vanalles gelezen op de website van de IND, maar het lijkt er op dat we maar weinig kans maken ivm die inburgeringscursus. Mijn man kan niet goed engels lezen en schrijven. Weet iemand of hij ook uitstel kan krijgen van zo'n cursus of hoe hij dit het beste aan kan pakken?

Bedankt voor jullie reacties,

Christa

• Rob

Christa,

De inburgeringscursus moet afgelegd worden in het land van herkomst.

Uitstel betekent volgens mij dat hij niet naar Nederland kan komen.

Of die inburgeringscursus in het Engels / Nederlands is weet ik niet.

Het gaat bij inburgering om kennis van de Nederlandse taal en cultuur.

Rob

• KeesS

Christa,

dit vond ik:

WWW.INBURGERINGSCURSUS.NET

Het inburgeringsexamen buitenland toetst basiskennis van de Nederlandse taal en de Nederlandse samenleving. Het examen wordt mondeling in het Nederlands afgelegd bij een Nederlandse ambassade of een Nederlands consulaat in het land van herkomst.

Alleen na het succesvol behalen van het inburgeringsexamen kan men een machtiging voorlopig verblijf aanvragen!

Soms kan men zich ter plaatse voorbereiden d.m.v.een inburgeringscursus of indien niet beschikbaar een inburgeringscursus via internet.

Nadat U bent geslaagd voor het inburgeringsexamen op de Nederlandse Ambassade en in Nederland bent gearriveerd moet U ook nog bij een Roc of andere erkende instelling verder inburgeren in Nederland, zie daarvoor de aanbieders in de rechterkolom.

• Ramrod

Goede zaak deze regels /

• Rob

Gemeenten kunnen inburgeringsplichtigen op bepaalde gronden ontheffing verlenen:

- op lichamelijke en/of psychische gronden of vanwege een verstandelijke handicap;

- indien iemand niet in staat wordt geacht tot het behalen van het inburgeringsexamen maar daarvoor wel aantoonbare inspanningen heeft gepleegd;

- indien de inburgeringsplichtige naar het oordeel van het college van burgemeesters en wethouders (B&W) voldoende is ingeburgerd.

Analfabetisme is geen grond voor ontheffing.

• Rob

Lespaketten ter voorbereiding zijn o.a. in het Engels, niet in het Hindi.

• Mr Bojangles

is een oplossing voor maar graag niet rondbazuinen: Wikipedia

• Ineke M

andere optie: de Rosetta Stone methode!!!!

Rosetta Stone is een methode om talen snel aan te leren, bv voor ambassade personeel. Ik heb de Hindi cursus gedaan en kon na twee maanden al aardig wat begrijpen incl. zinsopbouw. (is 5 jaar geleden en inmiddels is een deel ook weer weggezakt).

Het leert je een taal op de manier waarop kinderen hem leren, dus niet: hoe gaat het met jou, met mij gaat het goed, maar met plaatjes. Leuk om te doen! Het is vaak net een spelletje.

Het is niet goedkoop (toen € 186,-) en je hebt een pc nodig. Verder kun je het op je eigen tempo doen en je kunt kiezen voor verstaan, praten en schrijven.

Het maakt in ieder geval de inburgeringscursus daarna een stuk gemakkelijker.

Ineke

• kataraja

Christa, bij de kerst uitzending van “liefs uit” van Yvonne Jaspers KRO, was een zeeuwse mevr die samen woonde met een indiaan uit Nicaragua dacht ik. Hij was analfabeet maar toch heeft zij het voor elkaar gekregen om een verblijfs vergunnig te krijgen voor de man.

In die bewuste uitzending legt zij uit hoe ze dit gedaan heeft, dus even terug kijken bij uitzending gemist.

Hier heb je de link van de bewuste uitzending. http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1315686

Groet.

• kataraja

Christa, je schrijft dat je man niet goed Engels kan lezen en schrijven, is het wel fair voor die jongen om hem naar Nederland te halen, wat voor kansen krijgt zo'n jongen dan, vraag ik mij dan af, gaat hij wel gelukkig worden in Nederland. Of ben je net als die Zeeuwse mevr. die ik eerder beschreef bemiddeld?? Of ben je eerder zelf slachtoffer van een gelukszoeker die kost wat kost naar Europa wil komen? Beachboy uit goa, keralla ect ect?