Is India nog leuk???

• kataraja

Van diverse mensen die ik ken, die na langere tijd weer naar India zijn geweest hoor ik toch wel horror verhalen over de “nieuwe” toeristen in India . Mijn buurvrouw heeft mij uit Rishikesh een bericht gestuurd dat totaal losgeslagen russen in hara krishna kostuum op straat staan te dansen, van een andere kennis die langere tijd in Vrindavan zit hoor ik dergelijke berichten. De touts zijn stukken agressiever dan jaren geleden, Goa is helemaal een ramp met de russen. Ton schreef een tijd geleden dat zelfs in mammalapuram de scene veranderd was, wat ik niet wou geloven maar navraag schijnt hij toch gelijk te hebben.

Ik ga begin februari naar Tamil Nadu maar ik hou mijn hart vast.

Wat zijn jullie ervaringen.

• Mr Bojangles

Nee he. Komen die nou ook al hier. Ik loop er in Thailand met een grote boog omheen en de Thai zijn er zelf ook niet blij mee.

• T.o.m.

Natuurlijk is India nog leuk.

Het is alleen zo dat India definitief in de vaart der volkeren is opgenomen. Daarmee is een groot deel van het mystieke, onbekende, romantische…(etc)… tenietgedaan.

Waar je 15 jaar geleden in de bus zat in een minder toeristisch gebied, keken de mensen je nog wel eens verwonderd aan, en soms kon je een praatje met ze maken. Tegenwoordig zitten de mensen allemaal in hun mobieltje te praten en zien ze je echt niet zitten. Dat geldt voor de indiers, maar ook voor de toeristen. Heb je eenmaal een hotel of restaurant met wifi zit echt iedereen zich stom te staren naar een schermpje, of luidop te skypen, pffff gezellig….

Dat mobieltje gepraat (en ge-internet) is tegenwoordig een fact of life voor zowel de toerist als de indiers. In de hele wereld is dat zo.

En het toerisme neemt toe. Dat ook. Er komen er meer en meer van, en vooral package doet het goed voor India. weekje India is doodnormaal nu. Mensen op een kortere vakantie komen heel anders op mij over dan de reiziger die enkele maanden onderweg is. Goed, daar zitten tegenwoordig veel russen bij, de russen zuipen er flink op los, en je hebt er als mede-toerist niets mee van doen, maar verder stoor ik me er niet aan.

Gelukkig heeft het sex toerisme nog geen erg grote vlucht genomen in India. Daar stoor ik mij weer aan hier in Thailand en cambodia. Zie je een alleenreizende man, is de kans erg groot dat hij hier is voor de hoeren. En de meeste lopen dan ook trots rond met hun meisje. Veel uitgezakte, vette kerels, maar ook de “india-type rugzak reiziger” van in de 30 lusten wel pap van de meisjes hier (want ze zijn goedkoop, en het is geaksepteerd). In je hotel slaap je slecht, want snachts gaat het links en rechts echt los ooooh ahhh oooo. Dat vind ik dan weer niets, soms gevolgd door een heftige ruzie in de morgen over geld.

En zo is er altijd wat.

• ton

Afgelopen maand in Rajasthan, toeval of niet op menig dakterras van hotel of guesthouse werd volop geblowd door westerse toeristen en dat de godganselijke dag. Kennelijk met instemming van het hotelmanagement. Veertig jaar geleden werd in Turkije, ook als je niet meedeed, de hele slaapzaal opgepakt en in de cel gesodemieterd, De tijden zijn kennelijk veranderd.

• T.o.m.

uhhmm, voorzover ik me herinneren kan lagen erg veel toeristen 30 jaar geleden ook al lam op de meest diverse plaatsen in India (inclusief dakterassen in Rajastan). Dat is dus nog niet veranderd.

Hoe vervelend andere dat vonden, kan ik helaas niets over zeggen, want ik lag er zelf tussen. B)

• lalilaalala

Kataraja, waar ik mij meer zorgen om maak is de toegenome agressiviteit jegens vrouwen in het openbaar.

Zie onder andere Delhi rape case. Dit laat mij niet echt meer los sinds ik dit gelezen heb.

Russen in Hare Krishna kostuum vind ik wel vermakelijk, beter dan russen aan de wodka. ;)

• Khan

Interessant om te zien dat de grote Mammalapuram promotor zich zorgen gaat maken.

Nu laat ik hem verzekeren dat er heel wat veranderd is en nog gaat veranderen.

Vijf jaar geleden zag ik al een generatie komen die waarschijnlijk de saree alleen als modieus kledingstuk op feesten en partijen zal dragen.

Een nichtje van mijn vrouw heeft onlangs haar lange haar laten blonderen (of te wel ze showt nu trots haar haar met zo'n oranje-gouden gloed) en haar favoriete kledingstuk schijnt nu een skinny back zipper jeans made in USA te zijn. Voorheen dacht ik dat dat soort verschijningen voorbehouden waren aan scenes met itemgirls in Indiase films. Ongetwijfeld zal haar nichtje ook haar sociale media op de voet volgen met allerlei electronia.

Aan de andere kant, ik meen dat “geestverruiming” voor een bepaalde groep bezoekers altijd de aantrekkingskracht van India is geweest.

M.b.t. sex-toerisme, Bangkok kent natuurlijk al jaren een zeer democratische vorm van sextoerisme en ik hoop van harte dat deze democratiseringsgolf India bepaard blijft. Maar het is geen groot geheim dat je in diverse steden terecht kan voor jeugdige dames die als “Bollywood models” aangeprezen worden en vooral hun buitenlandse klantenkring aan heren uit Arabische landen (en wellicht ook Rusland) ontlenen. Dat is natuurlijk maar een klein deel van deze sector. In het boek ‘Bombay: mateloze stad’ wordt nog een tipje van de sluier opgetild met de beschrijving van perversiteiten waar wat rijpere dames een rol in spelen. (nee, ik heb geen aandelen in de uitgeverij).

M.b.t. die onverkwikkelijke Delhi case, de opwinding schijnt vooral veroorzaakt te zijn dat dit in een rijdende bus heeft plaatsgevonden. Dat dergelijke activiteiten in stad en platteland dagelijkse kost waren en zijn is voor wie de locale pers kan lezen geen geheim. Vorig jaar (of was het 2010?) werd trouwens in Kolkata iemand doodgeslagen die een passagiere wilde redden van haar lot.

• kees m

Kataraja,

Echt russisch gaan leren.

Hebben in ons buurtje gelukkig niet van die botte boeren, maar overal india kom je ze al tegen.

Waren hier aan t promoten ,dat ze volgend jaar lekker naar thailand gaan.voor ond zou het zeer fijn zijn.

Maar momenteel is goa heel erg afhankelijk van de iwans en nataschas

98.700 van die figuren hier in dit seizoen, en ze kunnen nog niet yes and no zeggen

Grjes kees m

Maar ze zitten overal vietnam,cambodja,thailand

Wat als de chinezen gaan reizen??

• Theo

> Maar ze zitten overal vietnam,cambodja,thailand

> Wat als de chinezen gaan reizen??

Lekker nie haw groeten, Chinezen vind ik altijd prettig in omgang in het buitenland.

Indiers trouwen ook, hoe veeleisend ze in de Amsterdams hotel ze ook zijn (logisch voor dat geld).

Ik snap trouwens niet waarom de Russen inmiddels de rol van de Israelies overgenomen hebben:D opvallende aandachttrekkers.

1x heb ik Russen megemaakt, dat was Kathmadu, (Oekraïners, Wit-Russen)?

De groepsleider spreekt wel wat Engels, de bergbeklimmers zijn wellicht anders dan de strandgasten.

Ik ben overigens, Kataraja, ook heel benieud hoe 't nu in India is.

Als ik ‘Van Bihar naar Bangalore’ soms doorzap en hier het 1&ander lees, moet ik me klaarmaken op een cultuur-tijd-shok, als ik weer eens tijd voor India heb/neem.

• Mr Bojangles

“Als ik ‘Van Bihar naar Bangalore’ soms doorzap…”

Nee hoor. Flutprogramma, ik vond het behoorlijk saai. Ik heb er een kwartier naar gekeken en ben toen mijn interesse verloren. Een geheel andere kijk op een maatschappij dan de mijne. Iedereen kan bepaalde facetten belichten die een ander nooit ziet of anders meemaakt en daardoor een heel ander beeld creeeren. Gezien de complexe samenleving in India - die talloze zienswijzen mogelijk maakt - verwacht ik dat er naar jouw inzicht weinig veranderd zijn. Of je moet alleen in de grote steden komen. Op het platteland verandert er niente en vrouwen zijn er nog steeds niet veilig.