Natuurlijk is India nog leuk.
Het is alleen zo dat India definitief in de vaart der volkeren is opgenomen. Daarmee is een groot deel van het mystieke, onbekende, romantische…(etc)… tenietgedaan.
Waar je 15 jaar geleden in de bus zat in een minder toeristisch gebied, keken de mensen je nog wel eens verwonderd aan, en soms kon je een praatje met ze maken. Tegenwoordig zitten de mensen allemaal in hun mobieltje te praten en zien ze je echt niet zitten. Dat geldt voor de indiers, maar ook voor de toeristen. Heb je eenmaal een hotel of restaurant met wifi zit echt iedereen zich stom te staren naar een schermpje, of luidop te skypen, pffff gezellig….
Dat mobieltje gepraat (en ge-internet) is tegenwoordig een fact of life voor zowel de toerist als de indiers. In de hele wereld is dat zo.
En het toerisme neemt toe. Dat ook. Er komen er meer en meer van, en vooral package doet het goed voor India. weekje India is doodnormaal nu. Mensen op een kortere vakantie komen heel anders op mij over dan de reiziger die enkele maanden onderweg is. Goed, daar zitten tegenwoordig veel russen bij, de russen zuipen er flink op los, en je hebt er als mede-toerist niets mee van doen, maar verder stoor ik me er niet aan.
Gelukkig heeft het sex toerisme nog geen erg grote vlucht genomen in India. Daar stoor ik mij weer aan hier in Thailand en cambodia. Zie je een alleenreizende man, is de kans erg groot dat hij hier is voor de hoeren. En de meeste lopen dan ook trots rond met hun meisje. Veel uitgezakte, vette kerels, maar ook de “india-type rugzak reiziger” van in de 30 lusten wel pap van de meisjes hier (want ze zijn goedkoop, en het is geaksepteerd). In je hotel slaap je slecht, want snachts gaat het links en rechts echt los ooooh ahhh oooo. Dat vind ik dan weer niets, soms gevolgd door een heftige ruzie in de morgen over geld.
En zo is er altijd wat.