mooie mensen in India

• hilda

in India zijn de mensen erg mooi, kleurrijk en fotogeniek

hieronder een link naar foto's

https://plus.google.com/photos/102744396477413613691/albums#photos/102744396477413613691/albums/5723201495880382801

• T.o.m.

Mooi en aardig,

maar misschien zou je ook kunnen stellen dat

in India zijn sommige mensen erg mooi, sommige kleurrijk en sommige fotogeniek.

Natuurlijk, over smaak valt niet te twisten.

Hieronder een stukje uit de volkskrant.

De overheid in India geeft een veel te rooskleurig beeld van de armoede in het land. Volgens de officiële cijfers leeft 37 procent van de ruim 1,2 miljard Indiërs onder de armoedegrens. In de praktijk ligt dat percentage veel hoger, mogelijk zelfs op 77 procent. Dat meldt de BBC vandaag.

Ook houdt de Indiase overheid vol dat 360 miljoen Indiërs voedsel ontvangen van de door de staat gesubsidieerde winkels.

De armoedegrens voor inwoners van agrarische gebieden is onlangs vastgesteld op 25 roepie (37 eurocent volgens de meest recente wisselkoers) per dag. Van dat bedrag zouden deze mensen voldoende voedsel, onderwijs en gezondheidszorg kunnen betalen. In de steden gelden Indiërs pas als arm, als ze dagelijks minder dan 32 roepie (48 eurocent) te besteden hebben.

India wijkt met zijn armoedegrens fors af van de internationale norm van de Wereldbank. Die hanteert een bodeminkomen van 1,25 dollar per dag (ruim 90 eurocent). Wie minder te besteden heeft, staat te boek als arm. In een reactie wees de Indiase regering erop dat de armoedenorm nog nadere studie vergt. Het is nog onduidelijk wanneer een besluit wordt genomen over deze kwestie.

bron ANP/Redactie − 21/09/11, 14:15

• hilda

inderdaad over smaak valt niet te twisten, maar dit is zoals ik het beleefd heb

• T.o.m.

Beste Hilda, natuurlijk.

Het was overigens niet om je voor het hoofd te stoten, echt niet.

Wilde de boel gewoon een beetje relativeren. Ik zal even toelichten hoe ik hier bij kwam. Op een reis in India kwam ik in aanraking met iemand die alles en dan ook alles op de camera moest vastleggen. Vooral de fotos waarbij de ellende welhaast van de mensen afstraalden deden het goed bij hem. Ook straatkinderen, bedelaars ed vond hij erg mooi (op de foto). Ik heb toen een hekel aan de hele toestand gekregen, en reis nu zelf zelfs zonder camera rond.

• Theo

Respect heb ik daar wel voor Tom, dat je zonder camera gaat.

Ik vind het persoonlijk ook erg genant om foto's te maken zomaar onderweg.

Ik maak haast geen foto's van mensen meer, slecht kinderen die ik ken in spontane situaties en als mensen erom vragen.

Des te meer foto's maak ik van de natuur: vogels, dieren, vlinders, bergen, meren, bloemen, insecten, bossen, rivieren, sneeuw, noem maar op.

Eindeloos verrassend is ‘t steed, om ’t te zien hoe die foto geworden is.

Binnenkort hoop ik de dia's van India van 20 jaar geleden hier te kunnen plaatsen.

En Hilda: goeie smaak!

• hilda

tja mensen fotograferen in India of waar dan ook ter wereld doe ik alleen wanneer ik toestemming heb, en heb ik hen gefotografeerd zonder dat met het weet (want dat levert vaak wel de mooiste plaatjes op) dan laat ik hen achteraf altijd op mijn camera zien wat ik gedaan heb, en ben nog niet iemand tegen gekomen die het niet leuk vond.

ook heel vaak wanneer men je ziet lopen met een camera dan gebaart men al dat ze graag op de foto willen, en dan is er daarna de pret om even op je camera te mogen kijken hoe ze er op staan…arm of rijk…de mensen daar blijven me boeien en daarom gaat ook voor mij de volgende keer gewoon mijn camera weer mee…

maar zo heeft iedereen zijn eigen kijk op de dingen