India virus...?

• Abv

Hoe kan dit?

Een klein jaar geleden heb ik samen met mijn zoon een kleine rondreis van 3 weken door Noord India gemaakt.

Ik vond het indrukwekkend, bijzonder en ongelofelijk..

Na 3 weken vuil, armoede, chaos en de stress van een kind dat 3 dagen aan het infuus lag vanwege een zware voeselvergifiting, snakte ik naar rust en mijn eigen schone huis…

Nu, een jaar verder, verlang ik toch weer met heel mijn hart naar dit land… naar de mensen, de chaos, en alles wat daarbij hoort…

Ik had daar nog zoveel willen zien, doen en vragen, maar ben eigenlijk door alle indrukken de helft van mijn plannen vergeten…

Wat doet dit land met je, dat ik er werkelijk elke dag aan denk, en hoop dat ik over niet al te lange tijd terug kan gaan voor langere tijd….?

• froukje

Abv,

Ik weet niet wat het is met India. Het heeft een magische aantrekkingskracht. De mensen,de extremen en idd alles wat daar bij hoort.

Alleen ik heb geen moment gesnakt,naar de rust,mijn schone huis. Maar dat heeft misschien ook te maken met de ziekte van jouw zoon.

Mijn virus dateert al van tientallen jaren terug. Wat heel lang bij me geweest is,om er ooit heen te gaan,maar er nooit van kwam en op een gegeven ogenblik ebt het weg. 3 jaar geleden ben ik er pas voor het eerst geweest en ook bij mij is het sinds die tijd geen dag meer uit mijn gedachten.

Terug in Nederland had ik er moeite mee om me hier aan te passen. En had ik heimwee. Blijkbaar heb ik van dat laatste nog steeds last,anders zou je er niet iedere dag aan terug denken. Er bv alles over lezen wat je onder ogen krijgt. Misschien is het ook wel iets anders…ik weet het niet. Dit heb ik dus bv niet met Afrika.

groetjes,

froukje

• Mr Bojangles

I quote:“Traveling in India is an amazing experience. India is diverse, colourful, and inspirational. It is also confusing, chaotic, and frustrating. India demands a response from the visitor. It challenges you on a very personal level. Many love it. Some hate it. Few are indifferent. India will overload your senses, test your limits, or restructure your basic assumptions. Its basic humanity will touch your soul. Long after you leave you will be gently haunted by memories of a place, a person, even a sound, or a smell.”

• Rob

Abv,

Twee jaar geleden heb ik, na 5 weken India, mijn terugvlucht gemist.

Daar sta je dan, compleet verbluft op het vliegveld.

De volgende vlucht ging een dag later.

Het heeft wel een uur geduurd voor ik de luchthaven weer verlaten mocht.

Alles werd opgetekend in de grote boeken.

What to do what to do, dus mijn Indiase travelbuddy geprobeerd te bellen.

Geen openbare telefoon meer te bekennen.

Iedereen heeft een mobieltje, behalve ik dus.

Voor 100 rupee mocht ik gebruik maken van het mobieltje van de koffieshop wallah.

Mijn travelbuddy die mij 's morgens vroeg (een uur te laat) bij het vliegveld had gedropt zat inmiddels ergens bij Connaught Place.

Ik dus met de snelmetro richting die kant op.

Vanaf het vliegveld naar New Delhi Raillway Station is slechts 20 min. voor 80 rupee.

Het is nog een flink eind lopen naar de verkeerde uitgang.

En daar staan ze allemaal klaar om je met een rickshaw voor 200 rupee naar een hotel in Paharganj te brengen.

Met al mijn bagage ben ik lopend door het station gegaan tot de vernieuwde driehoeksplitsing bij Main Bazaar.

Vervolgens heb ik voor 30 rupee een fiets rickshaw genomen tot aan het eind van Main Bazaar, metro station RK Ashram Marg.

Daar had ik afgesproken met mijn travelbuddy om mij weer op te pikken.

Ik ben op de trap bij de ingang naar de metro gaan zitten om eindelijk een shagje te gaan roken.

Aan de muur hing een bordje"No Spitting'.

Gelijk komt er een man op mij af, wijzend naar dat bordje: U mag hier niet roken.

Het vliegticket voor de volgende dag moest ik nog regelen.

Even had ik de gedachte: ik meld mij ziek op mijn werk, ik blijf hier nog een week.

Dat is voor mij het India virus, niet uit te leggen.

Rob

• kataraja

Voor de mensen die heimwee hebben, onderstaande bbc docu kijkt achter de schermen bij indiase mensen, hele mooie docu in 3 delen.

http://www.youtube.com/watch?v=DTL6dRjoU9E

• kataraja

Oeps ik zie dat je alleen maar naar het kleine scherm kan kijken.

Bij youtube als zoek opdracht Welcome to India Ep1 ingeven en dan komt u bij alle drie docu's, zeker de moeite waard.

• erik

In het clipje gewoon op Youtube klikken gaat vluggen kataraja :)

• hilda

heel herkenbaar, ik zou ook zo weer terug willen

• T.o.m.

Ik heb goed nieuws. Na ongeveer 20 jaar besmet te zijn geweest met het India virus, was het opeens over bij mij.

Opluchting, want er is echt wel een hoop meer op de wereld dan India (en nog stukken leuker ook).

• Theo

Mr Bojangles Schreef:

——————————————————-

> I quote:"Traveling in India is an amazing

> experience. India is diverse, colourful, and

> inspirational. It is also confusing, chaotic, and

> frustrating. India demands a response from the

> visitor. It challenges you on a very personal

> level. Many love it. Some hate it. Few are

> indifferent. India will overload your senses, test

> your limits, or restructure your basic

> assumptions. Its basic humanity will touch your