Interview India/cultuur

• RB

Hallo,

Wij zijn vier studenten van de opleiding Verpleegkunde.

Voor school hebben wij de opdracht om een verslag te maken over verschillende culturen en hier ook een interview voor af te nemen. Wij hebben als onderwerp India gekozen en zouden het erg fijn vinden om met iemand in contact te komen die wij een paar vragen mogen stellen.

Wij hopen dat dit lukt,

Met vriendelijke groeten.

• Erik de Ruijter

Hmmm… er zitten hier op het prikbord enkelen die vrijwel permanent in India wonen dus die lijken me de eerst aangewezenen om hier hun tijd voor op te offeren. Mits het interview per e-mail ofzo kan en ze zin hebben.

Indien ze niet kunnen-willen dan kan ik als reserve inspringen, ben er nu een keer of 5-10 geweest en kom elk jaar weer - vooral voor vrijwilligerswerk. Hetgeen betekent dat je vanzelf ‘onder de mensen komt’ dus de Indiase cultuur redelijk leert kennen.

Sukses,

-Erik>

• Mr Bojangles

Ai. Verschillende culturen, jawel. Als jullie maar niet van de veronderstelling uitgaan dat India maar 1 cultuur heeft.

De oppervlakte van India is ongeveer 80x die van Nederland. En als wij in Europa al tig culturen hebben op een veel kleiner oppervlak….

Ik woon ook niet in India maar net als Erik kom ik er ook jaarlijks. En wellicht hebben degenen die eventueel in India wonen en reageren hoofdzakelijk kennissen in de hogere casten, maar mijn vrienden en kennissen komen hoofdzakelijk uit de lagere casten. Dit kan wellicht ook een verschil in antwoorden opleveren. Mochten er zich niet genoeg mensen melden dan kunnen jullie ook met mij contact opnemen. Eem klein beetje weet ik er toch wel van.

• Rob

RB,

India is een multiculturele samenleving, net als bijvoorbeeld Suriname, Israël en Nederland.

Leggen jullie in dat verslag ook een link met verpleegkunde en multiculturaliteit?

Zo was ik ooit met mijn Indiase travel buddy in Parijs, waar hij last kreeg van zijn piemel.

Vreselijke pijn bij het plassen, uiteindelijk zijn wij bij een spoedafdeling van een ziekenhuis terecht gekomen.

Naast Gare du Nord, we moesten de Thalys naar Amsterdam nog halen.

Daar werd hij geholpen en naar een kamer gebracht.

Een vriendelijke verpleegkundige, van Afrikaans/Franse afkomst, vroeg of hij in een potje wilde plassen voor urineonderzoek.

Dat lukte hem niet, waarop ik haar op mijn beste Frans vroeg om even de kamer te verlaten.

Vousette une femme francaise, mon ami est from lindie, he cannot pissez pas dans une potje.

Volgens mij lukt het geen enkele man, van welke cultuur ook, om recht in een potje te plassen als de zuster toekijkt.

Rob

• Hitesh

RB,

Wat leuk dat jullie hiermee bezig zijn! Ik ben zelf van Indiase afkomst, en kom er tot nu toe mijn hele leven lang al wel minimaal 2x per jaar. Mocht je me nodig hebben, stuur dan even een mailtje naar heatsmail@gmail.com. Ik help jullie graag met plezier mee!

Groetjess,

Hitesh

• Theo

Hebben jullie al genoeg?

Zo niet, googel mijn naam theo kiewiet & ontwikkelingswerk, m'n email staat onder contact.

Die mooie website is gemaakt door Rob, die hierboven 't verhaal uit Parijs vertelt.

Enkele jaren woonde ik in India en had er diverse ontwikkelingsprojecten, de laatste tijd is 't vooral Nepal waar ik herzelfde werk doe en jaarlijks verblijf.

• jacolien

hoi theo

even een vraag voor jouw.

je woonde enkele jaren in india, hoe heb je dat gadaan met je visa?

ik zou ook wel langere tijd in india willen wonen.

al je tips zijn welkom.

gr jacolien

• gfdgdfg

Hoi Jacolien,

Je kunt trouwen met een Indier. Of gaan studeren aan een universiteit. Of je kunt je visa steeds verlengen. Of je kunt via een bedrijf een business visa verkrijgen voor langere tijd als je een eigen bedrijf hebt en samen zaken wilt doen.

Voorheen was het zo dat je met je toerist visa 6 maanden, iedere keer de grens over ging en dan kreeg je een nieuwe.

Nu zag ik dat de regel van 2 tussenmaanden wel afgeschaft was, maar weet niet of die andere manier dan nog wel zou werken.

Succes

• Theo

gfd geeft al een antwoord op je vraag.

Mijn oplossing toen: visum van een half jaar, dat weer verlengen daana naar Nepal, daar zoveel maanden zitten, dan weet terug naar India etc.

Hetzelfde trucje nog eens herhalen met een paar maanden Sri Lanka, of Bangla Desh desnoods, is ook een optie.

Kies maar uit wat je wilt! :)