Kolkata regionale treinen

• Erik de Ruijter

Hoi luitjes,

Op een volgende complexe India-toer kom ik na 7 uur treinen ergens 3 uur 's middags op een werkdag aan op Kolkata Sealdah station, één van de hoofdstations aldaar. Ik moet naar een hotel dicht bij het vliegveld.

Is het te proberen om de lokale trein te nemen (er zijn stations niet zo ver van het vliegveld en vandaaraf dan verder met tuktuk), of is het rond die tijd zodanig druk dat je zeker met je backpack/koffertje gewoon de trein niet inkomt? Ook niet als ie een 1e klaszone heeft (zoals de Mumbai lokale treinen maar zelfs die zone loopt snel vol)?

Indien niet dan wordt het dus gewoon tuktuk/taxi helemaal van Sealdah naar het hotel, dat zou niet alleen duurder zijn (blijft allemaal relatief) en natuurlijk milieu-onvriendelijker maar vermoedelijk zelfs trager dan een route met deels trein…

Hoor graag iemand die ervaring heeft, in Mumbai bijvoorbeeld zou ik 't rond die tijd met de trein niet durven…

Tnx,

-Erik>

• Kees m

Erik,

Zijn vorig jaar in dec in kolkata geweest

Hebben daar alles gedaan met taxi

Hebben allemaal n meter, is verplicht

Hebben hele stukken afgelegd en de prijs is miniem vergeleken met delhi,mumbai en nog erger goa

Je ziet er ook bijna geen gewone autos, ons advies pak lekker n taxi

Grjes keesm vanuit goa

• Erik de Ruijter

Okay goede info, taxi dus soms zelfs handiger dan tuktuk!

Tnx,

-Erik>

• Theo

Een lokale trein zou ik bij voorbaat afraden.

Je zegt 't zelf al, met een lading bagage wordt dat jezelf geweld aandoen.

Wel spannend en avontuurlijk, als je dat zoekt, zeker met een deadline.

De ene keer dat ik met de lokale trein naar ‘t vliegveld ging, in toen nog Bombay, vergeet ik van m’n leven niet meer.

• Erik de Ruijter

Tnx, treinen hebben zo hun voors en tegens aldaar.

Een paar jaar terug arriveerde ik in Mumbai met een avondvlucht en wilde een taxi nemen naar het centrum, maar er was nét met 1 dag aankondiging een totale taxi- en tuktukstaking uitgeroepen. Een paar werkwillige chauffeurs waren de ochtend nog de weg opgegaan maar hun ruiten werden door de stakers met bakstenen bewerkt en zijzelf ook bijna >:D< Dus je raadt ‘t al, er waren vanuit de autoriteiten bussen geregeld naar Andheri treinstation en vanaf daar moest je ’t zelf maar uitzoeken. De trein had toen (10 uur 's avonds) zat ruimte en bracht me nog relatief zonder kleerscheuren, met bagage, tot dichtbij het hotel.

Okay, in Kolkata voor deze ronde dus niet. Weekje ervoor ga ik ‘t wél proberen, maar dan is het 7-8 uur ’s avonds en stappen we in op het startpunt van de metro (Dumdum) dus veel meer kans op zitplaats. Ook leuk voor m'n Indiase vriend die dan meereist, heeft nog nooit een metro in India van binnen gezien; Kolkata is oudste en Delhi de enige andere…

Tnx,

-Erik>