malariapillen in noord-india?

• ernel

ik ga in dec. met shoestring een 3 weekse en is 1 fleece tegen de kou genoeg?

• ernel

mijn bericht is helaas niet goed doorgekomen: de vraag was: wie heeft deze reis eerder gedaan, heb ik malariapillen nodig en is 1 fleece tegen de kou genoeg?

• Sundri

Ik zou ook een dekentje meenemen; zo'n fleecedekentje ofzo. Het kan vooral 's nachts behoorlijk koud zijn, maar december kan zelfs overdag ook koud zijn.

Malariapillen. Al vaak over geschreven. Blijft een persoonlijke keuze. Nadat ik de eerste keer in India doodziek werd van de paludrine, heb ik nooit meer malariapillen geslikt. Ben nooit ziek geworden, wel gestoken door muggen en veel gereisd in veel verschillende delen van India. Maar probeer muggensteken zoveel mogelijk te voorkomen, niet alleen vanwege malaria, maar ook dengue of chikungunya. ‘s Nachts b.v. muggenolie in het stopcontact (kun je overal kopen in India), ’s avonds rond de schemering onder je tafel antimuggenwierook laten plaatsen. Odomos gebruiken (ook overal te koop in India en veel goedkoper dan in NL); Odomos bevat deet en is dus niet zo onschuldig als de verpakking doet vermoeden. Draag 's avonds ook lichaamsbedekkende kleding, waarbij je moet bedenken dat muggen door dunne kleding gewoon heen steken. Vooral ook je enkels bedekken als je stilzit (sjaal erover?). Muggeninvasies zijn altijd het ergste rond de schemering. Wellicht valt het allemaal mee met de muggen in december vanwege de koelte en de droogte in Noord India.

Zou je griepachtige symptomen krijgen, ga dan direct naar een dokter in India, wacht niet tot je terug bent in NL. De malariavariant in India is zeer goed en snel behandelbaar. Bovendien weten Indiase dokters deze ziektes beter te behandelen dan dokters in NL.

• ton

In Delhi zeggen ze: ``als het sneeuwt in Shimla, is het mistig in Delhi` December en januari kunnen behoorlijk koud zijn, zeker als er mist hangt. Geen pretje dan in een open riksjah. `s Morgens een graad of vier en overdag een graad of twaalf. Maar als de wind naar het zuiden draait, kan het plots 25 graden zijn. Muts en handschoenen zou ik zeggen.

• gerardvd

Ben afgelopen zondag terug gekeerd van rondreis noord India met Shoestring.

Overdag is het er nu nog heerlijk weer maar s'avonds werd het al behoorlijk fris zo ook s'morgens vroeg.

Malariapillen zijn volgens mijn tropenarts niet nodig in dit deel van India.

Hoop dat je met Shoestring beter weg komt dan wij lees daarvoor op discussielijst “welke rondreis wordt het”. van gerardvd.

Wens je heel veel plezier in India.

• ernel

jeetje, bedankt. ik dacht dat het er klam-warm zou zijn. en al die indiase vrouwen dan? die gewoon het hele jaar in een sari lopen?

• ernel

zo dan bewaar ik die pillen voor een vlg.rfeis, maar overde temp.: dat had ik niet verwacht. in zuid-india had ik alleen een fleecevest aan in ons busje als de airco te koud stond. ik zal er rekening mee houden en ga jouw verhaal gauw lezen

• gerardvd

Even google en je had geweten dat het ook in India nu eigenlijk wintertijd is.

Bijvoorbeeld ,,,,,,,,,temperatuur december in Delhi maakt een hoop duidelijk.

• ernel

nou dat het zo koud kan zijn wordt dan mooi door Shoestring niet goed verteld. ik las dat van okt - mrt de beste tijd is om te reizen. ik zal een dikke sjaal en een fles Beerenburg meenemen!!

• gerardvd

Reacties van Shoestring komt binnen 4 weken hebben ze beloofd dus ik wacht af.

Geloof niet dat jij daar overigens last van krijgt want de problemen zijn ontstaan doordat er 3 groepen gelijk deze reis maakte.

Zover ik heb vernomen komt dit bijna nooit voor………………….vandaar waarschijnlijk ook de ontstaande problemen.

Zal jullie t.z.t. op de hoogte brengen wat het antwoord is van Shoestring.