Toeristenvisum 6 maaden India

• Amy94

Hoi allemaal,

Ik heb afgelopen donderdag mijn visumaanvraag ingeleverd bij visumcentrale.nl.

Ik kwam er (nadat ik het verzonden had, heel dom) achter dat mijn handtekening op het aanvraagformulier iets buiten de lijntjes was geschoten en ik had ergens gelezen dat ze dan het visum weigeren.

Gelijk visumcentrale gebeld en een nieuw aanvraagformulier opgestuurd, maar waarschijnlijk hebben ze het oude (dus verkeerde) aanvraagformulier opgestuurd naar de ambassade. Ze verzekerden me ervan dat “het wel goed kwam”, maar als ik de berichten hierzo lees begrijp ik dat de visumcentrale er ook niet altijd evenveel van weet.

Weet iemand of zo'n handtekening echt een probleem gaat vormen en zo ja, wanneer ik dat te horen krijg? Ik ga namelijk over een maand weg en als ik 2 dagen van tevoren te horen krijg dat mijn handtekening niet goed is, heb ik daar niet veel meer aan.

Bovendien hoorde ik dat het sowieso erg moeilijk was een 6 maanden toeristen visum te krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ga backpacken voor 5 maanden en heb een reisplan in de coverletter beschreven. Ook komen mijn ouders en zus nog een keer langs. Zal dit voldoende zijn om de ambassade ervan te overtuigen dat ik niks stiekems ga doen in India?

Ik hoop dat iemand mijn bericht leest en me kan helpen. Het zit namelijk de hele tijd in mijn achterhoofd en ik kan het er niet uit zetten.

Groetjes,

Amy

• Rob

Amy,

Ik heb niet echt een antwoord op je vraag.

Van het CIBT weet ik dat ze je bellen als er iets niet klopt, voordat ze je aanvraag doorsturen naar de ambassade, dat is bij mij gebeurd.

Dan kun je het nog herstellen.

Jouw aanvraag is al doorgestuurd, dan is het afwachten.

Volgens mij kun je via internet het verloop wel checken, verwachtte terugkomst.

Als je je verder aan de voorschriften gehouden hebt verwacht ik geen problemen.

Maar, je weet maar nooit.

Rob

ps ik heb mijn pasfoto's weleens tweemaal vastgeniet, terwijl de een geplakt moest worden en de ander los, geen probleem.

• Ineke M

Als je nog 4 weken de tijd hebt zou ik mij totaal geen zorgen maken!

6 Maanden visum is alleen een probleem als je geen ticket hebt waaruit blijkt dat een 3 maanden visum niet voldoet. Ik neem aan dat je dat hebt? Dat zul je denk ik je visum over twee weken weer gewoon retour krijgen.

Ineke

• Sundri

Volgens mij ben je ruimschoots op tijd met je visumaanvraag. Zijn er problemen, dan word je opgebeld, maar houdt vooral zelf ook de vinger aan de pols. Hoor je (te lang) niets, ga dan zelf bellen. Je handtekening moet binnen het vakje, want dat is het afdrukgebied van je handtekening. Dat blijft dus een aandachtspunt. Ik zou de vinger aan de pols houden.

• Amy94

Sundri, moet ik dan naar de ambassade bellen of naar visumcentrale? (niet dat ik nu al van plan ben te bellen, maar als het te lang duurt wel).

Op de een of andere manier voel ik me nooit helemaal gerustgesteld als ik met visumcentrale heb gebeld (wat ik al 3 of 4 keer heb gedaan), want het enige wat ze zeggen is dat het wel goed komt, maar ik weet nu nog steeds niet welk formulier ze hebben opgestuurd.

Ik ben een beetje panisch aan het worden als ik alle berichten lees over geweigerde visa.

• Sundri

Het is echt niet nodig om panisch te worden; panisch is in het algemeen door onervarenheid met het verkrijgen van een visum voor India. Bellen met de ambassade helpt nooit veel is mijn ervaring. Dus blijf bellen met de visumcentrale. Is het circa 2 weken voor vertrek en heb je nog geen visum of heb je nog niets gehoord, dan is het verstandig om een bezoekje te brengen aan de ambassade. Vraag in dat geval om een interview. Dan is er nog tijd genoeg om alles op tijd geregeld te krijgen.

• Amy94

Bedankt! De komende weken is het dus afwachten geblazen. Ik hoop dat het zonder problemen verloopt.

• KeesS

Zo te zien is de visumcentrale een onderdeel (o.i.d.) van de CIBT. Op de website staat een status checker, kun je daar niet zien hoe in welke fase je aanvraag is?

• Amy94

ja retour ticket heb ik erbij gedaan, dus ik heb zeker bewijs dat ik langer dan 3 maanden blijf

• Amy94

Ja klopt, dat zit ik ook elke dag te bekijken.

Op de site van de ambassade zelf is ook een Status Enquiry Check, maar die werkt bij mij nooit (web file no. invalid). Kan het zijn dat het nog niet is ingevoerd? Ik heb mijn visumaanvraag natuurlijk niet echt lang geleden verzonden.