vraagje

• chantal

Hallo,

Ik ben op dit moment aan het rondreizen door het zuiden van India.

Ik geniet ontzettend!! Zuid- India is prachtig!!!

De mensen zijn super vriendelijk en behulpzaam.

Nou is mijn vraag. Kan je in het noorden van India ook als vrouw, alleen reizen?

Of kan je dat beter georganiseerd doen?

Welk nederlands reisorganisatie raad jullie dan aan.

Rob, ik heb trouwens heerlijk geslapen in de nachtrein. Weliswaar tussen de kakkerlakken, daar kwam ik vanochtend achter.

Groetjes Chantal

• Ineke M

Hallo Chantal,

In het noorden kun je zeker net zo makkelijk als vrouw alleen reizen. Geen probleem!

Hou zelf wel altijd rekening met kleding ed, maar dat is niet anders als in het zuiden denk ik.

Gewoon via internet ticket boeken en hotels zoeken. Chauffeur zou ik via Rob regelen.

Ineke

• Sundri

Tuurlijk kun je ook in Noord India als vrouw alleen reizen! Bedekkende kleding is inderdaad wel verstandig. Blote armen kan wel en een driekwart broek ook.

• esther

Hoi Chantal,

Heb je de nachttrein al in Nederland gereserveerd of daar? Wij gaan n.l. in februari naar het zuiden en willen daar de nachttrein nemen van Chennai naar Madurai.

Veel plezier nog in het Zuiden!

Groetjes Esther.

• Sundri

Vlieg je op Chennai en wil je dan direct een trein nemen naar Madurai? In dat geval kun je een trein reserveren via b.v. www.cleartrip.com. Blijf je een paar dagen in Chennai, dan kun je het daar regelen op het station, via je hotel of via een reisbureautje. Een hotel en reisbureautje berekenen daarvoor wel altijd kosten en een hotel of reisbureautje kan alleen een korte termijn ticket regelen (als het een drukke trein is) met tatkal en niet voor toeristenquota of womensquota. Voordeel van het gebruik van de diensten van je hotel of van een reisbureautje is dat het je betrekkelijk weinig tijd kost.

Je kunt reizen op het toeristenquota of womensquota, maar dat geldt niet voor alle treinen. Is er niet zo'n quota en is er een wachtlijst, dan kun je een ticket kopen met tatkal. Voor tatkal betaal je Rs 100 of Rs 200 per ticket extra. Gewoonlijk kun je onder quota of tatkal de volgende dag/nacht reizen.

• Rob

Ineke,

Ter aanvulling:

Hoe het is om als vrouw alleen te reizen weet ik natuurlijk niet.

Volgens mij is er wel een groot verschil tussen Zuid-India en Noord-India.

Met name in de toeristische steden in Rajasthan kun je van alle kanten belaagd worden.

Zowel mannen als vrouwen.

Rob

ps In de cursus ‘schrijven voor het beeldscherm’wordt afgeraden om werkwoorden als ‘kunnen’ en ‘worden’ te gebruiken.

Best wel lastig hoor, grammaticaal gezien.

• ton

Het boeken van een Indiase trein vanuit Nederland is nog steeds een complexe aangelegenheid. Met het hebben van een Irctc account en bv een Cleartip account ben je er niet, zelfs als je erin geslaagd bent om beide accounts te synchroniseren. Nu al een keer of vijf een trein “geboekt” bij Cleartrip, waarbij de boeking uiteindelijk toch niet definitief werd. Cleartrip belast wel je creditcard maar kan geen tickets leveren. Ze innen dus eerst het benodigde geld en gaan dan pas “shoppen” bij de Indiase Spporwegen om het ticket geconfirmeerd te krijgen. Vervolgens lopen ze aan tegen “connectivity problems” en kunnen ze de boeking niet afronden. Totnutoe heb ik wel alle bedragen teruggestort gekregen op mijn credittcard.

Uiteindelijk heb ik wel mijn treinen geconfirmeerd kunnen boeken, maar wat een energie dat kost!!

• KeesS

Ton, kun jij met je irctc account ook niet rechtstreeks boeken bij de spoorwegen? Heb ik net zo'n ding aangemaakt met alle ellende die er aan te pas komt.

• ton

Dag kees, Vroeger kon je rechtstreeks boeken bij IRCTC, sinds een paar jaar niet meer. Het kan nu alleen via een van hun geautoriseerde agenten, waaronder Cleartrip dus. De enige mogelijkheid omk rechtstreeks te boeken is met een Amex creditcard, maar die aan schaffen kost bv weer 60 euro.

De koninklijke weg is dus om ook bv een Cleartrip account aan te maken en dan beide te synchroniseren. Het probleem hierbij is dat IRCTC je een email otp en een mobile otp stuurt (one time ¨password) Omdat ik geen mobiel kon ontvangen, heb ik om een schriftelijk mobile otp gevraagd (ja, klinkt cryptisch) en per email de mobile code ontvangen. Als dit helemaal achter de rug is krijg te de problemen met boeken, zoals eerder door mij beschreven. Alles bij elkaar ben ik er zo'n drie maanden en ca 50 e-mails mee bezig geweest. Wacht nog steeds op refund van een van mijn “Mislukte” boekingen. Sterkte en succes

• ton

Kees, nog effe: Rechtstreeks boeken bij IRCTC lijkt aanvankelijk een fluitje van een cent, tot het op betalen aankomt. Geen enkele bank kan de transacte met je creditrcard afronden en daar loop je dus vast.