reserveren vliegticket

• Nico

Ik wil een vriend laten overkomen vanuit India.

Ik moet een ticket boeken maar weet nog niet of deze persoon zijn toeristenvisum krijgt.

Wie weet bij welke reis bureau ik een ticket kan reserveren en pas na toewijzing van het visum de vlucht bevestigen?

• Sundri

In hetzelfde bureau als waar vfs-global in Delhi (vlakbij Nehru Place) is gevestigd, waar je het visum aanvraagt, is ook een reisbureau van Thomas Cook. Je kunt daar vragen om een ticket dat gecanceld kan worden, maar daar zijn wel altijd kosten aan verbonden. Eigenlijk ligt dat meer aan de vliegmaatschappij en het type vliegticket. Reisbureau Thomas Cook kan je daarover informeren. Ook zijn er reisbureaus in Cannaught Place, die dat kunnen regelen. Maak wel duidelijk dat je een retourticket wilt. In mijn geval hadden ze een enkele reis geboekt, die dan weer gecanceld moest worden, waarna een retourticket werd geboekt. Opties op een bevestigd vliegticket zijn niet mogelijk. Ik heb daar duidelijk naar geïnformeerd, omdat de ambassade dat had gesuggereerd.

• Ineke M

Volgens mij kun je altijd en overal tickets kopen die geannuleerd kunnen worden, dus niet alleen bij Thomas Cook. Alleen betaal je er (overal) een stuk meer voor.

Mi kun je het beste naar bv Vliegwinkel en daar een optie op een ticket nemen. Dat kan maar voor beperkte tijd. Ze hebben het wel eens wat langer aan willen houden, maar dan heb je het over hooguit 2 weken. Maar je zou kunnen vragen wat het max. is dat ze de tickets vast kunnen houden.

Ineke

• Ineke M

Ik weet alleen niet of je vanuit Vliegwinkel ook tickets India- Ned. Ned.- India kan boeken?

Ineke

• KeesS

Elke maatschappij die internationaal vliegt kent tickets die je kunt annuleren, alleen hangt daar wel een prijskaartje aan (volledig flexibel of zo). Ik weet niet hoe lang je vriend nodig heeft voor zijn visumaanvraag? Of het overal mogelijk is om een ticket India> Nederland te boeken weet ik niet. Kijk ook eens bij BM air. Op vliegtickets.nl kon ik moeiteloos een ticket vinden.

• Sundri

Tuurlijk, als je 1e klas of business class koopt, kun je altijd cancelen, voor nix, maar die tickets zijn 3 x zo duur als een economy ticket. Sommige maatschappijen willen echter wel een economy ticket cancelen voor b.v. 100 euro. Een vriend van me heeft ooit een economy ticket voor die prijs bij British Airways gecanceld. Ik weet niet of ze dat nu nog doen, want BA is (ook) in financiële moeilijkheden gekomen.

Voordeel van een ticket regelen via Thomas Cook in hetzelfde gebouw als waar je het visum aanvraagt, is dat je alles tegelijkertijd op 1 dag kunt regelen. Je hoeft niet een internetcafe of wat dan ook op te zoeken; tenzij je vriend zelf een laptop met internet heeft. En vergeet niet, in India iets regelen kost altijd veel tijd. Your time is not money in India.

• Erik de Ruijter

Vanuit India heb ik ‘t geprobeerd maar het viel vies tegen - reisbureau’s die een ‘concept booking’ voor een paar maanden in de toekomst aanbieden. Het ging om een visum voor UK, waar de UK ambassade in principe ook zoiets eist. Uiteindelijk vond de ambassade onze sponsor letter met daarin de globale reisplannen voldoende.

In Sri Lanka, waar we ook nauwere contacten hebben met reisburo's, is het altijd appeltje eitje. Al moet de boeking later nog 2-3 x van datum veranderd worden, geen probleem en geen extra kosten bovenop de ticketprijs die we dan uiteindelijk betalen zodra het visum er is. (Al is het reisburo wel eens wat duurder dan zelf bij de airline boeken, ze hebben dan niet het allergoedkoopste ticket juist omdat je die niet in concept kunt boeken.) Dus je zou zeggen dat een Thomas Cook in India dat ook zou moeten kunnen maar de bureau's die m'n Indiase vrienden kwamen aandragen en de 5+ Internet reisburo's die ik probeerde zeiden allemaal nono. Maar zoals gezegd, globale reisplannen melden zouden wel eens voldoende kunnen zijn want NL ambassade wijkt qua striktheid zelden af van UK ambassade.

Sukses.

-Erik> &

• KeesS

Sundri, ook economy tickets zijn te krijgen op flexibele basis zodat je kunt wijzigen of kunt cancelen en daar heb je geen 1e klas of business ticket voor nodig.Zoals ik al schreef hangt daar wel een prijskaartje aan.