Vlees eten.

• Inge

Aan alle kanten wordt ons toch afgeraden om vlees te eten bij onze eerste reis naar India. Nou heb ik er geen moeite mee om vegetarisch te eten , maar is het nu echt zo erg? Kun je ook niet bij goed bekendstaande restaurants en guesthouse vlees eten?

Bijv. bj Karim's in Delhi of het Maya hotel in Agra? Hebben beide restaurants die toch wel aanbevolen worden.

• erik

Ik eet alles waar ik zin in heb. Tandoori kip waar ze het hebben, heerlijke lamscurry gehad in Agra (bij Only) etc. Nooit ziek. Ik word wel eens moe van al die bangmakerij als het over India gaat, je zou daar haast buikloop van krijgen.

• Mr Bojangles

enkele jaren terug. in Jaisalmer.

Dhapu wil hebben dat ik meega om vlees te kopen. Uiteraard want ik moet betalen.

We stappen bij de kapper naar binnen, die is net bezig iemand te knippen, overal haar op de grond want vegen na iedere klant? deden ze hier in Nederland in de jaren 60 ook nog niet.

3 meter naar links, zelfde vloer, zit iemand achter een molensteen die op de grond ligt en die vol ligt met vlees.

Het is 4 u 's middags, pakkembeet 35 graden en uiteraard zoemt het er van de vliegen. Geen idee hoelang dat vlees daar al met die temperatuur lag maar ik heb toch maar niet meegegeten.

Jaar later kwam ze me in Udaipur afhalen. ‘s avonds rond een uur of 8 wilde ze vlees gaan halen, ze had met de kok afgesproken dat hij dat dan klaar zou maken. met de riksja de binnenlanden van Udaipur in, links vragen, rechts vragen, de buurt werd steeds smeriger, tot we op een plek kwamen waar het ronduit stonk naar rottend vlees. En jawel, daar op het verhoog stond een koelkast. Na wat heen en weer gepraat haalt de verkoper er een geitenkop uit en slaat die - gewoon op de grond - doormidden, en nog eens ,etc, tot ie allemaal kleine stukjes had. ’t was al te laat om nog terug te gaan dus hup naar het 1e het beste restaurant. Het was nog geen seizoen. Maar daar stond iemand met een kokswagentje op straat. uurtje later konden we eten, ik heb me maar weer bij crackers gehouden.

Maar ik moet toegeven: je hebt redelijke kans dat het in de hele goede restaurants best wel veilig is. Hoewel Jodhpur een smerige stad is, hebben ze daar voor mij het enige restaurant waar ik kip durf te eten, het Kalinga-restaurant.

En waarom zou je? Probeer eerst die typisch Indiase gerechten eens, ik kan bijv. de egg-currie aanbevelen. Grote kans dat je het vlees niet eens mist.

• kataraja

Erik, als ik Bojanles verhaal lees begrijp ik wat je bedoelt met ik word wel eens moe van al die bangmakerij als het over India gaat, je zou daar haast buikloop van krijgen.

Iedereen die India vaak bereisd heeft kan wel een sterk verhaal schrijven over de hygiëne in India, maar dit is meestal niet de regel.

Inge, ja je kan gerust vlees eten op de meeste plekken, als je er maar goed op let dat het goed gaar is!!

Hygiëne bepalingen in Europa zijn van de zotte, men verzwakt alleen maar het immuun systeem van de mens, met als gevolg dat dat je van het geringste stront ziek wordt!!

• Sundri

Inge, ga lekker vlees eten, zeker bij Karim in Delhi. Superlekker kip tandoori en niet duur. Ook b.v. in Nizamuddin, Delhi kun je heerlijk kip tandoori eten. Zoals Kataraja schrijft, wordt het allemaal ontzettend overdreven met verhalen, zoals Mr. Bojangles die vertelt. Het is zelfs zo dat als je kip koopt, die voor je neus wordt geslacht. Veel Nederlanders vinden dat niet zo'n appetijtelijk gezicht, maar de (ontvelde) kip is hartstikke vers en nog warm als je die op je aanrecht legt, verser kan niet (hoef je in NL niet om te komen). Gewoon goed gewassen (dat doet men hier zo en ik ook) en dan de pan in. Daar gaan de bacillen gerust van dood. En laat je niet van de wijs brengen: denk niet dat mooie restaurants met keukens, die je niet kunt zien, goed eten serveren. Juist daar is het eten vaak niet vers, want je kunt niet zien wat er achter de gesloten deur gebeurt. Bij b.v. Karim kun je zien wat er wordt klaargemaakt en de doorloop in het restaurant is enorm, dus daar liggen nooit resten van gisteren. Juist, die kleine, soms niet zo appetijtelijke uitziende restaurantjes, waar veel mensen komen, zijn de beste. Vaak genoeg heb ik het meegemaakt, dat als je iets bestelt, ze eerst naar de winkel gaan om de ingrediënten aan te schaffen.

En tot slot, zoals Kataraja ook al aantipt, het is niet erg als je een kleine hoeveelheid bacillen binnenkrijgt. Daarmee wordt juist je weerstand verhoogt. Om een voorbeeld te noemen, kraanwater is niet altijd 100% bacterievrij, maar poets er gerust je tanden mee. De tandpasta ontsmet al, maar tegelijkertijd krijg je niet meer dan een drupje bacteriën mee, dan gaat je immuunsysteem aan het werk, word je niet ziek, maar wordt wel je weerstand verhoogd. Maar drink (op de meeste plaatsen) het tapwater in huis niet. Er zijn wel plaatsen waar je buitenkraanwater kunt drinken. B.v. in Mamallapuram was er 2 keer per dag een uurtje buitentapwater. Dat kun je gerust drinken. Hier in Kashmir kun je het buitentapwater (dus niet via de watertanks op het dak) ook drinken. Daar word je niet ziek van. In je guesthouse kun je (vaak) vragen om drinkwater; dat wordt “gemaakt” via een waterpurifier. Is dat mogelijk, doe dat dan vooral, dat scheelt heel veel verontreiniging met PET-flessen en kost niets (extra's).

Waar ik b.v. 'ns behoorlijk ziek van werd: ik was in Haridwar, vroeg en kreeg (dacht ik) een lemon-soda in een restaurantje langs de Ganges. Ik dronk het glas half leeg en vond de smaak raar en nam niet meer. Het zag er ook niet uit als eenb “normale” lemon-soda. Vervolgens keek ik wat men daar deed. Bleek dat men daar water uit de Ganges haalde (dat daar nog helder was), dat ze gewoon dronken. Dus let op als je zoiets besteld, dat je ook werkelijk soda krijgt.

• T.o.m.

Precies, dat is India.

Echt, vlees eten zou ik nooit doen. Het is on hygiënisch daar. Je krijgt niet alleen diarree daarvan, maar er zitten natuurlijk ook veel virussen in. Voor je het weet krijg je de gekken vogelziekte. Ook veel varkensvlees, en daarvan is bekend dat het onrein is (vraag maar aan de moslims).

Maar let verder ook op dat je geen salade eet. Dat is al vergeven van bacteriën, het wordt ook nog eens gespoeld met vies water. Hetzelfde geld voor fruit, niet doen.

Ook werken ze veel met sausjes in India. Masala sausjes, yoghurt sausjes, nou je raad het al, erg gevaarlijk die te eten. Soms zit het al uren in een potje op laag vuur te sudderen. Dat kunnen bacterie bommen zijn.

Gelukkig koken ze de rijst, maar dat gaat lang niet altijd goed. Soms knarst het gewoon bij het eten, zit er gewoon zand in. Ik heb ook wel een een ratten keutel in mijn rijst gevonden ! En heel soms zitten er steentjes in, met een beetje pech breek ja daar een tand op. Dus rijst, ik zou het niet doen.

Het beste is eigenlijk muesli repen in nederland te kopen en die mee te nemen, en vitamine tabletten. Hartstikke gezond. Je hebt maar 300 gram aan repen per dag nodig. Dat moet dus lukken voor een niet al te lange reis om dat mee te nemen.

Neem verder een paar bussen antibacteriële handgel mee, want in no-time zitten je handen boordevol ziekteverwekkers. En die steek je ongemerkt toch best wel vaak in je mond. Gewoon dus geregeld je handen met dat spul afdoen.

Verder zie je steeds vaker dat mensen met een mondkapje rondlopen, vooral de chinezen, japanners en koreanen doen dat. Maar je ziet steeds meer dat toerisen en indieers die dingen ook dragen. Lijkt me toch wel veel zekerheid geven, want je wil niet weten wat je allemaal inademt.

Tenslotte, vergeet je anti- Dengue maatregelen niet.

Prettige reis !

• Sundri

Tom, je stelt het leuk door het heel zwart-wit te bekijken.

De rijst… helemaal waar. De rijst moet ik hier altijd eerst uitzoeken op steentjes, niet goed gepolijste rijst en andere onregelmatigheden (behalve als je dure basmatirijst koopt). Daar kun je inderdaad je tanden op breken.

Een mondkapje draag ik ook als ik fiets tussen druk verkeer en niet voor de sier of voor de lol. Zonder ging ik hoesten, kreeg hoestbuien alsof ik zwaar verkouden was. Het is zweterig om zo'n ding te dragen, maar het voorkomt dergelijke stofhoestbuien.

Die handgel, daarmee verspreid je de rommel alleen maar. Maar soms is het praktisch. In sommige supermarkten is alles zo stoffig, dat je handen echt vuil zijn als je buiten komt. En daarmee bedoel ik niet eens bacteriën, maar simpelweg stof. Om nou te voorkomen dat ik per ongeluk m'n kleren enzo zwart maak met al dat stof, gebruik ik dan (hygiëne)doekjes, overigens vaak niet eens met antibacteriespul, maar gewoon met water (b.v. een nat papieren zakdoekje). Heb toch meestal een flesje water bij me en papieren zakdoekjes.

• Jan Friederich

Ik raad al die bangerikken aan om lekker thuis te blijven. Zeuren!

• hilda

hoi

ik heb door het noorden van india gereisd met een gezelschap

bijna iedereen heeft daar vlees gegeten, ik samen met nog een paar anderen niet,,,

degenen die vlees hebben gegeten zijn allemaal een paar dagen ziek geweest…en wij niet…dus wanneer je er geen moeite mee

hebt om het te laten staan dan ging ik het niet eten

pas ook op met verse gewassen groente en fruit…wij aten alleen fruit wat we zelf uit de schil haalden.

• vakantieeus

Je moet vooral doen, wat jezelf denkt dat goed voor je is. India is eigenlijk het enige land waarin ik vegetarisch eet. Tijdens mijn 1e reis wel vlees gegeten en behoorlijk ziek geweest. De 2de en 3de keer india, geen vlees gegeten, maar wel heerlijk gegeten. vooral in Zuid-India waar men in bepaalde gebieden helemaal geen vlees eet vanwege het geloof kun je ongelovelijk lekker eten, ook zonder vlees

Nog een stukje van onze reisblog uit 2006 over de grote markt in Mumbai:

Wij namen nog een kijkje op Crawford Market (een markt voor groente, fruit, gevogelte en vlees), waar ons nog maar eens duidelijk werd dat onze keuze om de hele reis vegetarisch te eten zo slecht nog niet was.

Op de vleesafdeling trokken niet zozeer de (uiteraard ongekoelde) hompen vlees onze aandacht, als wel de vele kakkerlakken die alle kanten opstoven en de raven die letterlijk en figuurlijk een hapje meepikten. Het vlees werd onder andere verkocht aan de hotels en restaurants in Mumbai, kregen we te horen. Waarom zouden al die toeristen toch ziek worden…..? Ons is dat gelukkig vrijwel de hele reis bespaard gebleven. Zo is eigenlijk de hele reis meegevallen. Het reizen ging makkelijker, de hotels waren beter en het eten lekkerder (ook zonder vlees zijn veel lekkere gerechten te creéren, als je maar weet hoe) dan verwacht

groet,

roeleneugenie.waarbenjij.nu