Wij gaan eind sept. voor 3 weken naar Rajasthan en Varanassi. Nu lees ik veel tegenstrijdige berichten over Malaria. Ik heb al wel een afspraak gemaakt bij de GGd voor de laatste inenting, maar moeten we ook Malaria pillen gaan gebruiken??
Dat lijkt me een vraag voor de GGD en niet voor een prikbord. Want hier krijg je 3 mensen die zeggen dat het niet nodig is en 3 mensen die zeggen dat je het beter wel kunt doen. En wie moet je dan geloven, want artsen zijn we hier geen van allen.
Maar goed, volgens de meeste info is het vrijwel geen risico, in Rajasthan en Varanasi
http://www.fitfortravel.nhs.uk/destinations/asia-%28east%29/india/india-malaria-map.aspx
Inge, ik ben vorige week bij de GGD geweest voor mijn inentingen. Ik ga onder andere naar Rajasthan. De arts vertelde mij dat het risico nihil is en raadde me af om malariapillen te nemen. Wat betreft Varanasi heb ik geen idee; daar ga ik niet heen.
Maar wat Erik zegt, ga vooral af op wat de GGD-arts zegt: de arts is de deskundige.
De arts is de deskundige. Geen twijfel, maar ik werd erg ziek van de malariapillen, die ik de eerste keer dat ik naar India ging, slikte. Daarna heb ik nog minimaal 20 keer in India gereisd met een tijdsduur tot maximaal 2 maanden. Ik ben regelmatig door muggen gestoken en ben daar nooit ziek van geworden. Maar er is geen garantie. Echter de malariavariant in India, als je die toch zou krijgen, is niet snel dodelijk (zoals de tropicanavariant) en goed behandelbaar. Heb je griepachtige symptomen ga dan direct naar een arts in India en wacht niet tot je terug bent in NL. Er zijn echter ook andere door muggen overdraagbare ziekten, zoals dengue. Probeer jezelf zo goed mogelijk tegen muggenbeten te beschermen. B.v. met odomos, zeer effectief, maar wel giftig hoewel de verpakking anders doet vermoeden; muskietennetten vind ik persoonlijk onverdraaglijk vanwege de hitte, maar voor jou misschien goed als je slaapt; voor binnen olie gebruiken, die verdampt als je het ding in een stopcontact steekt; vooral je fan gebruiken, dat jaagt de muggen weg. Je wordt vooral gestoken gedurende de schemering in je enkels en voeten; dan is het zinvol om onder je tafel antimuggenwierook te branden. Verder is het gedurende de schemering goed om lichaamsbedekkende kleding te dragen, maar niet al te dun, want dan steken de muggen er gewoon doorheen.
Tot slot weet ik zeker dat er hier op het prikbord nog anderen zijn met goede adviezen. Je kunt met een zoekopdracht op dit onderwerp zoeken, ik weet niet of het makkelijk te vinden is, maar er is al vaak over dit onderwerp geschreven op het prikbord.
Ik ga ook 3 weken naar Rajastan en Varanasi en ben al geweest voor de inentingen en advies.
Voor deze route hoef ik geen malariatabletten te slikken.
Ga ook nog naar Chitwan NP in Nepal daar heerst wel malaria en zou ik Paludrine moeten slikken. Een middel met bijna of geen bijwerkingen andere middelen schijnen dat meer te hebben.
NB. 's avonds kun je het beste licht gekleurde kleding aantrekken op donkere kleding komen muggen eerder af en je ziet ze niet zitten.
Bij de beter reissportwinkels Bever e.d. kun je ook kleding kopen waar muggen niet doorheen kunnen steken, wel behoorlijk aan de prijs. Het is nu uitverkoop dus wellicht zijn de “zomer” spullen nu afgeprijsd.
Heel veel plezier op jullie reis.
Dus ik ga naar een arts, en die heeft gestudeerd, dus die weet welke malaria soort in welke tijd aktief is in varanasi. En dat niet alleen hij weet ook zeer gedetaileerd de situatie in Mombassa, Kinshasa, phnom pen, iriwaddywaddy manilla, mexico etc etc etc, its a big big world?
Denk je dat echt?
Ik ben zelf al in heel wat potentiele malariagebieden geweest. Voor mijn werk moest ik daar zijn. Telkens een jaartje ofzo. En telkens kom ik weer aanzetten met een hele doos pillen tegen malaria. Op de eerste de beste samenkomst van expatriates hoor je dan dat er geen malaria risico is…..
Ik denk eerder dat het zo is: stel de kans op malaria 1 op 100.000. Dus de tropen dokter zegt: slikken.
Als hij zegt, zeer kleine kans en jij neemt geen pillen, mooi. Maar stel nu dat je het wel krijgt? En je klaagt de arts aan? Als ik de arts was, zou ik zeggen: slikken.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?