Reis naar China en India

• kataraja

Yvonne, ik ben eens een op die site van buitenlandse zaken gaan kijken, ik zou het maar met een korreltje zout nemen. Er zal wel ooit iets gebeurt zijn maar dat betekent niet dat het schering en inslag is. Zelf heb ik kris kras door west bengalen gereden en nog nooit iets onaangenaams meegemaakt, in tegen deel zelfs ik vond de mensen er heel mellow.

Je reis Moskou-Peking zou ik zeker DOEN, dit is een heerlijke treinreis van 7 dagen en nachten en ik heb me er geen minuut verveelt. Als je echt trein gek bent, zou je van Peking naar Hanoi kunnen treinen, van Hanoi naar Ventianne (laos) en van Ventianne naar bangkok met de trein, how cool is that!!!!!

Zoals T.o.m. al schrijft sinds air asia van bangkok naar India vliegt, is het vliegen een stuk goedkoper geworden.

• Yvonnevanderwielen

Wisselende berichten dus. We zouden inderdaad ook op het zuiden kunnen vliegen maar ik had de volgende gedachtegang…misschien helemaal onzin maar toch. Het leek me leuker om eerst noord te doen en daarna af te zakken naar zuid omdat we in zuid kunnen eindigen met een paar dagen strand. We willen vanaf mumbai terugvliegen. Voor mijn gevoel is zuid ook wat makkelijker, mensen wat chiller, sfeer gemoedelijker etc. Eindigen daar zou dus wat fijner zijn. Maar wat niet gaat dat gaat niet. En misschien is het wel een heel verkeerd beeld. Kunnen jullie het bevestigen danwel ontkrachten?

We willen trouwens niet treinen van Moskou naar Beijing. Kost met name teveel dagen. En het lijkt me minder leuk als je niet de tijd hebt om uit te stappen tussendoor.

En Tom onze hoofdbestemmingen zijn China en India. Natuurlijk kan je vele maanden in beide landen vertoeven maar het is altijd keuzes maken. Daarnaast reizen we altijd vrij snel en veel dus daar is wel goed over nagedacht.

• T.o.m.

Goed het “gevaarlijk zijn” daar ben je nu dus achter dat dit gewoon niet klopt.

Om dan iets duidelijker te zijn, van welk punt wil je de oversteek naar India maken, en wanneer kom je aan in India. Ik kan je verklappen dat een uurtje aan het strand in Mei echt geen pretje is (en supersaai, want er is niemand meer, meeste tentjes zijn al dicht).

Een goede tijd om India te bezoeken is nu eenmaal -grofweg- okt tot maart. Voor het noorden juni-okt. Midden en zuid India is ook te doen in juli-sept als je monsoen weet te waarderen.

Niet eenvoudig dus, en ik zou voor de maanden maart-mei wel doordacht plannen wat, en waar je heen wil in India.

Edit. Ik bedenk me nu dat het eigenlijk heel simpel is. Keer je schema om en bezoek India in feb-maart en ga dan door naar china maart-april. Nu ga je eerst naar china waar het winter is en vrij koel, dan ga je door naar India waar het dan ondertussen pre-monsoen is en het drukkend heet, rokerig en stoffig kan wezen.

• Yvonnevanderwielen

We vertrekken in februari en verwachten april-mei in India te zijn. Over die reisperiodes moeten we dus nog goed inlezen. Maar alvast tips? Waarom is het strand in mei geen pretje, door de hitte?

Zou jij persoonlijk het zuiden dan helemaal afraden in deze reisperiode of is het gewoon behelpen?

Ik wilde net toevoegen dat we de route ook om kunnen gooien en zie dat jij dit ook toegevoegd hebt aan je bericht. Eigenlijk wilde we India op het einde doen omdat daar een grotere kans is tot ziek worden. Dat is wat we horen uit de verhalen althans.

Hoe zit het met de temperaturen in India in febr–mei en weet je dat toevallig ook van China? Je zit natuurlijk ook nog met de verschillen binnen de landen. Dus als je rekening houdt met het zuiden zit je misschien met het noorden weer niet goed of valt dat mee?

• Ineke M

Februari is voor mij de beste maand in India. De ‘kou’ is voorbij en de temp. 20 aan het begin tot 29 gr. eind febr. en 's nachts rond de 15.

Half maart slaat het vaak om (dit jaar was het eens stuk later) en wordt het ‘hotseason’. Dan ligt de temp boven de 35 gr.

In april loopt dat op tot 40+ aan het eind en mei/juni kan het in Rajasthan 43-47 graden worden (s nachts 30+). Ik heb een keer 50 gr. meegemaakt.

Zelf kan ik goed tegen de hitte, maar boven de 43 gr. doe je niet veel meer en als het 47 gr. is dan is er geen lol meer aan. Behalve het simpele feit dat het dan echt te warm is, is ook veel gesloten. Bezienswaardigheden zullen vast wel open zijn.

Zover India. Ik ben 1 x in China geweest in juni en toen was het rond de 35 gr. (Beijing). Als je te vroeg gaat dan zal het nog echt winter zijn daar (denk ik).

Als het even kan, dan zou ik de reis dus omdraaien!

Ineke

• T.o.m.

Nu heb ik nog nooit in china rondgereist, maar wel veel (een jaartje of 5 in totaal zo ongeveer) in India. 95% van de tijd ben ik daar gewoon supergezond (eenmaal terug in Nederland krijg ik wel de poeperij, waarschijnlijk vanwege al dat gif, ik bedoel E nummers, dat ze hier in het eten stoppen???, het is in ieder geval altijd raak bij mij).

Kortom, ik keek ook nog even wat de lonely planet over china zegt (best bezoek maart- juni) : omgooien dat schema want je roeit nu tegen de stroom in.

• Yvonnevanderwielen

Super fijn bedankt voor deze goede info!!! Het schema wordt omgegooid. Eerst India en dan vanuit zuid India vliegen naar Bangkok. Van die kant trekken we dan China in. Vanuit Beijing vliegen we dan terug. Het is nu dus even zoeken naar de beste tickets.

• T.o.m.

Het gevaar bestaat nu dat je het straks zo goed naar je zin hebt in India dat je niet meer aan China toekomt…..B)

Voor de zekerheid zou ik naar tickets zoeken die je eventueel zonder al te hoge kosten kan annuleren. >:D<

• Yvonnevanderwielen

Haha wie weet. Maar China staat ook erg hoog op de lijst!

Tom heb je nog tips voor een goedkoop ticket aangezien je al vaak die kant op gegaan bent?

Edit

Ik zit nu op de volgende prijzen:

Ams-Delhi 386 euro

Ams Moskou 80 euro Moskou Delhi 228 euro

Zijn dat goede prijzen? Het is wel iets duurder dan de reis omgekeerd.

• kataraja

Eigenlijk wilde we India op het einde doen omdat daar een grotere kans is tot ziek worden. Dat is wat we horen uit de verhalen althans.

Yvonne ik denk dat je nog eens voor verrassingen kan komen te staan, china is veel smeriger dan India.

Ni how Kataraja