Reis naar China en India

• Yvonnevanderwielen

Dag allemaal!

In februari willen wij 3 maanden reizen in Azië. Hoofddoelen zijn China en India. Ticket heen willen we boeken via Moskou naar Beijing en terug van Mumbai naar Amsterdam.

Nu lijkt het lastig waar we de grens over moeten steken. Onze eerste ingeving was via Tibet maar aangezien er zulke strikte regels zijn voor het visum van Tibet en China ook ineens de grenzen dicht kunnen gooien van Tibet zien we hier vanaf.

We zitten er nu over te denken om misschien via Laos-Thailand en dan van Bangkok naar India vliegen. Of Vietnam-Laos-Bangkok.

Wat zijn jullie ideeën hierover? Mensen die deze route ook gedaan hebben? Het moet que geld en tijd natuurlijk haalbaar zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

Groetjes Yvonne

• erik

Bangkok - Kolkata is in ieder geval makkelijk en voordelig. Eenmaal in Bangkok even een ticket scoren is niet lastig.

Wanneer je in China bent kom je er wel achter of Tibet open is. Eenmaal daar is doorreizen naar Nepal eenvoudig en dan kun je overland gewoon doorreizen. Ik zou nu niets regelen na China. Daarheen gaan en dan ter plekke kijken wat de mogelijkheden zijn, zou mijn instelling zijn.

• Yvonnevanderwielen

Bedankt voor je reactie. Kolkata ligt echter in een ‘gevaarlijk gebied’. Is dat onzin en zeg je gewoon gaan of beter van niet?

Hoe heb je zelf gereisd daar?

• T.o.m.

Of Bangkok-Madras, ook voor een prikkie (80 euro ongeveer).

• T.o.m.

Sinds wanneer ligt dat in een gevaarlijk gebied. ????

• Yvonnevanderwielen

Dat staat op de site van de overheid, reisadviezen.

We zijn al vaker in landen geweest waar je waakzaamheid moest betrachten dus misschien valt het allemaal wel mee.

Maar willen de adviezen ook niet zomaar aan de kant schuiven.

Iemand ervaring met de gebieden aan oostkant?

• T.o.m.

Ik heb even gekeken, maar er staat extra waakzaamheid betrachten in de rurale gebieden van West Bengal. Laat calcutta met zijn 15 miljoen inwoners (de derde stad van India) nu toevallig niet in een ruraal gebied liggen!

Ik wil niet meteen zeggen allemaal flauwekul, maar in ieder geval Calcutta is niet gevaarlijker dan Bombay, Madras of Delhi.

Beetje off-topic, hier is het reisadvies voor Nederland voor usa citizens:

THREATS TO SAFETY AND SECURITY: Since 2004, Dutch government security measures have been in place in response to concerns about terrorist activity in the Netherlands by international and domestic extremist groups. The Dutch Government has determined the current terrorist threat level to be “limited.” According to the Dutch National Coordinator for Counterterrorism, this level, the second-lowest of four levels, means that “the chance of an attack against the Netherlands is small, but that it certainly cannot be entirely excluded.”

We encourage you to keep up with the latest news while in the Netherlands and to take steps to increase your security awareness. As with other countries in the Schengen area, the Netherlands’ open borders with its European neighbors allow for the possibility of terrorist groups entering/exiting the country with anonymity.

Demonstrations are commonplace in the Netherlands and may range in number from a few demonstrators to several thousand. Prior police notice is required for public demonstrations, and police oversight is routinely provided. Nonetheless, even demonstrations intended to be peaceful can turn confrontational and possibly escalate into violence. We urge you to avoid areas of demonstrations if possible, and to exercise caution if near one.

Stay up to date by:

Bookmarking our Bureau of Consular Affairs website, which contains the current Travel Warnings and Travel Alerts as well as the Worldwide Caution ;

Following us on Twitter and the Bureau of Consular Affairs page on Facebook ;

Downloading our free Smart Traveler iPhone App to have travel information at your fingertip;

Calling 1-888-407-4747 toll-free within the U.S. and Canada, or a regular toll line, 1-202-501-4444, from other countries; and

Taking some time before travel to consider your personal security. Here are some useful tips for traveling safely abroad.

• Yvonnevanderwielen

Goede aanvulling. De vraag is even of het veilig is om vanaf Calcutta verder te reizen over land want dat is dan het plan. Maar dan kom je natuurlijk door ruraal gebied (met nacht of dagbus).

• T.o.m.

Ja, dat is geen probleem, maar pech hebben kan altijd. Grote afstanden in India leg je overigens het best per binnenlandse vlucht af tegenwoordig.

Daarvan afgezien, naar Madras vliegen is misschien handiger. Er is een hoop te zien in Tamil Nadu en Kerela.

Ik begrijp dat je ongeveer in April daar wil zijn. Het is dan bloedheet in India met uitzondering van het noorden, waar het weer iets te koud is, en waar zowiezo ook weer een hele rits veiligheidswaarschuwingen voor gelden.

Maar China, Laos, Vietnam, Thailand Cambodia en VOORAL Birma zijn fantastisch en genoeg te doen om pak hem beet 24 maanden rond te reizen zonder je te vervelen. Je kan India ook gewoon even laten voor wat het is.

• Sundri

Ter bevestiging van wat Tom schrijft: ik heb nog nooit gehoord dat Kolkata of reizen van/naar Kolkata gevaarlijk zou zijn. Ik reis al heel lang in India en woon nu in India, lees hier dagelijks kranten. Als het daar onrustig zou zijn, zou dat zeker in de kranten staan. Volgens mij kun je gerust via Kolkata reizen, maar ook, zoals Tom al zegt, via Chennai.