Kosten backpacken India en Sri Lanka

• Benedictus

Volgend jaar wil ik gaan backpacken door India en Sri Lanka. In een maand tijd wil ik beide landen bezoeken. Ik weet dat je alles zo duur kan maken als je zelf wil, maar ben heel benieuwd naar hoe duur het verblijf daar zelf is. Heeft iemand daar ervaring mee? Het liefst wil ik zo low budget mogelijk reizen.

Hoe duur is de reis exclusief de vliegticket? Wat zijn de kosten per dag (food/verblijf/excursies)? En welke verblijfplaatsen zijn het goedkoopst? Een Guesthouse, hostel of een hotel (wat kost een hotelnacht überhaupt per nacht?)?

• T.o.m.

Je kosten voor die maand, reizen naar india retour, verzekeringen,visa, reizen naar sri lanka india retour, en prikken kost je ongeveer 1200 euro schat ik?

De kosten voor een budget hotel in india en sri lanka zijn ongeveer 5 euro per dag (150 euro totaal) goed eten ontbijt, lunch diner en drankjes (exclusief bier ) zal 10 euro per dag zijn (300 euro totaal). Dat is budget. Rock bottom kan ook, schaaf je er nog eens 150 euro vanaf.

Kortom, de verhoudingen zijn helemaal zoek, en ik snap niet dat je dan zo persee budget wil, of je er druk om maakt, ervan uitgaand dat je die 1200 euro vaste kosten voor deze 30 dagen trip wel ervoor over hebt.

Het zijn nog steeds zo ongeveer de goedkoopste vakantielanden die je bedenken kan. Vergelijk ik bijv met thailand, daar geef ik al snel in 1 dag uit, wat ik in India in 1 week opmaak.

• Benedictus

Dag Tom,

Hartelijk dank voor jouw reactie. Tja…dat ik low budget wil reizen heeft te maken met het feit dat ik zo geld kan besparen om andere leuke dingen te doen tijdens mijn reis: Excursies, safari e.d. Maar ik begrijp dus dat low budget eigenlijk niet nodig is gezien het feit dat alles daar al goedkoop is. Ik moet totaal rekening houden (incl. ticket) met zo'n € 2000,- euro begrijp ik.

• T.o.m.

Ja, het is natuurlijk voor iedereen een persoonlijke afweging.

Gezien het erg lage kosten nivo in beide landen, vind ik het eigenlijk zonde om daar low-budget te gaan. Simpel omdat je voor 10 euro meer per dag gewoon heel erg veel meer krijgt.

Hou er rekening mee, dat je erg weinig tijd hebt. Je zal dan voor de wat meer comfortabele reis methodes moeten gaan (bijv taxi naar van station-hotel). Ook als je in een stad bent, en je hebt maar 1 dag om alles te zien, zal je gids+vervoer moeten inschakelen. En juist dat kan veel geld gaan kosten.

Ik wil me nergens mee bemoeien, maar waarom ga je dit jaar niet een maandje naar India (en kies een regio: 1 maand zuid india is wel redelijk relaxed, of 1 maand het hoekje Varanassi-radjastan) en volgend jaar een maandje naar Sri lanka. Meer waar voor geld, veel relaxter en dus meer plezier, en veel meer gezien dan.

• Sundri

Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is, maar de prijzen zijn hier in India de laatste tijd fors gestegen. Ik denk niet dat je nog ver komt met 5 euro (ruim Rs 300) per nacht voor een budgethotel of guesthouse. Het ligt ook aan het gebied. Niet alle gebieden in India zijn even duur of goedkoop. Zelfs in Paharganj in New Delhi (low budget area met heel veel hotels) ben je toch al gauw minimaal Rs 500 (inclusief taxen) kwijt en dan heb je een microkamer zonder raam.

• T.o.m.

Goed dat je even corrigeert Sundri. De genoemde prijzen baseer ik op mijn ervaring inderdaad alweer bijna 2 jaar geleden. Daar kan je dan inderdaad wat bij optellen. Zeker omdat India een inhaalslag maakt, en de idioot lage prijzen (mogelijk gemnaakt door idioot lage lonen) inderdaad sneller stijgen dan die 5 % inflatie of zo.

Verder ben ik zelf geen grote fan van Delhi en Bombay en ben daar bijna nooit. Daar betaal je inderdaad dubbel.

• Sundri

De inflatie hier in India is erg hoog (> 10% per jaar). Zo betaalde ik voor 5 liter kookolie in maart nog Rs 510 en in juni kostte dezelfde olie Rs 625! Tot voor kort betaalde ik voor een kilo suiker Rs 40; nu is dat Rs 45. Ook b.v. melk is niet echt goedkoop, Rs 30 per liter, ongeveer hetzelde als in NL. Gelukkig gaan niet alle prijzen zo sterk omhoog, maar het geeft wel een indicatie. De economische situatie hier doet me sterk denken aan de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw in Nederland: een sterk groeiende economie met een hoge inflatie, die maar deels wordt gecompenseerd in de wisselkoers euro-roepie.

• quota

@ Benedictus Meeste kosten zitten in vliegtickets, prikken, verzekering en dergelijke zoals TOM al aan geeft. Zelf ben ik net met 2 anderen 5 maanden door india getrokken en wij kwamen redelijk makkelijk rond met 10 p/p/p/d Delen dan wel een kamer, en niet eens de meest budget guesthuizen die er waren :)

Dit is wel excl uitjes. Maar puur voor onderdak, eten, tuktukje en een biertje. Heel veel uitjes deden wij gewoon zelf. Geen groepsdingen of dagtrips via buro's. Gewoon de bus pakken en zien wat je zien wilt. Ook veel daytreks in de himalaya gedaan.

Maar wij hadden ruim de tijd. Als je 1 maand hebt voor en india en sri lanka zal je wat luxer moeten reizen en dat kost al snel flink meer.

grtz Q

• Benedictus

Hartelijk dank voor jullie antwoorden. € 10,- per dag, exclusief de uitjes is inderdaad niet veel. Aan prikken ben je denk ik € 100,- kwijt?

En waren guesthuizen een beetje te doen, of heeft iemand betere ervaringen met pension/hostel/hotel?

@ T.o.m.: Ik zou willen dat ik langere tijd naar India en Sri Lanka kon gaan, maar in verband met mijn werk heb ik helaas niet meer tijd. Dus dat worden twee of drie plaatsen in India die we goed willen bekijken en dan gaan we door naar Sri Lanka.

• ton

Reizen voor 10 euro lukt ons allang niet meer. Onderschat verder de kosten van de entrees niet. Een beetje bezienswaardigheid kost al gauw 250 rs en bv de Taj 750 rs. Verder is onze ervaring dat het prijsniveau in Sri lanka hoger ligt dan in India. Laat het je echter niet weerhouden