600 miljoen indiers zonder stroom, chaos op de weg, metro vast, treinverkeer ontregeld, enz enz
Oorzaak meer vraag dan aanbod en waarschijnlijk is het netwerk verouderd……
was toch altijd al zo
Q
Hier in Kashmir hebben we heel vaak powercuts, 4 reguliere powercuts per week van elk circa 5 uren en daarnaast onregelmatige powercuts oplopend tot 2 of 3 uur. Vet irritant kan dat zijn. Gooi je net een eitje in de koekepan op de inductiekoker en dan valt de stroom uit. Dan moet het eitje in een andere pan (want anders doet die koekepan het niet meer op de inductiekoker) om op gas verder te bakken. Kost veel tijd en geeft extra afwas. De koelkast en diepvries moet op het koudst worden gehouden, wat soms betekent dat de boel in de koelkast bevriest. Doe je dat echter niet en is er een powercut, dan kun je de inhoud van de koelkast wegmikken… is de melk zuur… vlees kan de prullenbak in, enz.
En wat dacht je van het veel te lage voltage. We hebben hier een heel elektrisch systeem met batterij, inverter, transformer en ook een generator. Zonder transformer doen je hoog voltage apparaten het niet, zoals stofzuiger, microwave-oven, inductiekoker, rijstkoker, enz.
Maar ja… de regering verkoopt de stroom liever aan India. Dusse… ik heb nu even geen meelij met die Indiërs, want die hebben gewoonlijk wel 24 uur per dag stroom, behalve als er ergens een stroomstoring is. In Kashmir hebben we powercuts zonder dat er een stroomstoring is… ze schakelen de stroom gewoon uit. En denk nu niet dat stroom hier goedkoop is… want dat is het zeker niet. Een laag voltage wordt geleverd en dat elektrisch systeem (waar je niet zonder kunt) kost alleen al circa 2000 euro en dat wordt niet verdisconteerd in een lage(re) stroomprijs.
Ze verkopen de uit waterkracht in Kashmir opgewekte stroom liever aan de rest van India. En in de rest van India wordt wel een “normaal” voltage geleverd. Daar heeft men dus geen dure elektrische systemen nodig, behalve wellicht een generator voor als de stroom helemaal uitvalt.
Sundri Schreef:
——————————————————-
>
> Maar ja… de regering verkoopt de stroom liever
> aan India. Dusse… ik heb nu even geen meelij met
> die Indiërs, want die hebben gewoonlijk wel 24
> uur per dag stroom, behalve als er ergens een
> stroomstoring is. In Kashmir hebben we powercuts
> zonder dat er een stroomstoring is… ze schakelen
> de stroom gewoon uit.
Wellicht is er in 5 jaar veel veranderd, maar regulier uitschakelen van complete districten vanwege oververhitting van de hoogspanningsleidingen, gebrek aan koelwater of andere oorzaken van gebrek aan capaciteit komt mij in Adhra Pradesh en Karnataka zeer bekend voor. Ik meen dat alleen in de grote steden als Bangalore getracht wordt om 24 uur per dag de stroom erop te houden (zelfs in Chennai lukt dat niet). De rest daarbuiten gaat periodiek de spanning er vanaf. Kortbare apparatuur mag achter een UPC wegens spanningspieken en - dalen.
Hier in ons dorp valt ook wel eens de stroom uit. Of door het weer of vanwege reparaties.
Het is overal het zelfde: de consumtie loopt erg op vanwege toenemende welvaart en verstedelijking. In Turkije is de consumtie nog nooit zo hoog geweest en men loopt achter op de vraag.
Klote is wel om te merken hoe afhankelijk je bent van stroom: internet, cookers, de zonne-energie die pompen nodig heeft, de verwarmingskachel, hetzelfde, t.v. strijkbout, licht, ventilator,en ik speel electrisch gitaar (…!!!) ga zo maar door.
En dan onze buren: die merken het niet eens, die hebben bijna niets op stroom!!!!!
Khan, ik heb toch behoorlijk wat tijd doorgebracht elders in India, maar ik heb powercuts, zoals in Kashmir nog nooit meegemaakt. In Mamallapuram b.v. was vrijwel altijd stroom en bovendien een normaal voltage. In Kashmir is het inkomend voltage in de winter maar tussen de 30 en 80 volt en in de zomer tussen de 90 en 180 volt.
Paul… hier heb je ook vaak de waterpomp nodig om water naar de tanks boven te brengen. De waterdruk is namelijk erg laag. Dus heb je lang geen stroom, dan heb je hier ook geen water. Dan kun je ergens buiten emmertjes gaan tappen. In mei hebben we een powercut gehad van 5 dagen! Door blikseminslag was een straattransformer defect. Dan doen ze niet eens de moeite om dat z.s.m. te repareren. Je kunt je wel voorstellen wat je (bij zomerse temperaturen) met de inhoud van de vriezer kunt doen: snel alles achter elkaar opeten c.q. in de prullenbak ermee. Het gaat dus niet alleen om onze zogenoemde “luxe” elektrische artikelen. En op een houtvuurtje gaan koken? Ik zou niet eens weten hoe dat moet. Gas is er wel en ik heb hier ook een gasfornuis, maar ook de aanvoer van (flessen)gas is hier beperkt, vooral in de winter. Dan is stroom gewoon een eerste levensbehoefte.
Sundri,
Ik weet niet beter of er zijn tig powercuts per dag in Rajasthan. Soms uren lang. Vorige maand waren er 3 per dag van 1,5 uur + nog eens de (vele) spontane powercuts….en dat bij 44 gr! betekent geen airco, geen fan, etc. In de winter heb je vaak nog langere powercuts.
Niet veel anders dus al in Kashmir.
Ineke
Je hebt even geen medelijden met ‘die Indiers’. Dat klinkt precies hetzelfde als ‘die moslims’.
Powercuts, kort of lang, zijn lastig, maar van een heel andere orde dan het totaal wegvallen van de stroom. Ik heb dus wel medelijden met de mensen die in dat meemaken……of het nu Indiers zijn, Nederlanders of Kashmiri.
Ineke
In de winter in Kashmir ook lange(re) powercuts. Afgelopen winter was het -10 graden overdag gedurende ruim 2 weken… (bij mij in huis, dus binnen, was het rondom het vriespunt) weet je wel hoe koud dat is zonder stroom en nauwelijks gasleverantie? Je kunt zelfs je gaskachel niet gebruiken, want er is niet genoeg gas. Zo lang zo koud wordt het in Rajasthan niet voor zover ik weet; daar wordt het alleen 's nachts koud en dan lig je toch in je bedje. Ik ben ook in Rajasthan geweest in de winter. Nergens heb ik powercuts en laag voltage meegemaakt zoals in Kashmir, ook niet in Rajasthan (met alle respect).
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?