Telexprocedure veranderd?

• Erik de Ruijter

Hoi allemaal,

De pechvogels onder de NL toeristen zitten vast aan de telexprocedure. Het visum kan niet worden afgegeven door VFS of een ander visumburo maar alleen door Den Haag ambassade, jr krijgt aldaar een interview, maar voor die tijd moet je allerlei gegevens ophoesten en kontakt men je geboorteland.

Sandya heeft dat meegemaakt en is (naar ik vermoed zoals vrijwel alle aanvragers) hopeloos gestrand: geen info van de ambassade, eindeloos wachten, als je belt krijg je of niemand aan de lijn of iemand van visa afdeling die bits meldt ‘wacht maar totdat we terugbellen’. En men belt pas terug als India ambassade in het geboorteland uiteindelijk wat gevonden heeft. Dat ‘wat’ is dan info over je voormalige nationaliteit/paspoort, van de burgelijke stand aldaar. Niet altijd snel te vinden in dat soort burgelijke standen zeker als je al 10+ jaar geleden aldaar uitgeschreven bent.

De procedure geld dus voor Nederlanders die geboren zijn in een ‘risicoland’. Het boeiende is dat in 2010, toen we strandden, de lijst risicolanden bijna alleen de Indiase buren waren: Pakistan, Nepal, Bangladesh, Sri Lanka. Als ik nu de site bekijk zie ik echter hele andere landen: Pakistan, Afghanistan, Somalie en nog een paar landen met terrorisme-risico.

Klopt dat, en is er de laatste 2 jaar een wijziging geweest? Met andere woorden, zou Sandya (NL paspoort maar Lanka geboren) het nu gewoon bij VFS enzo kunnen proberen?

Tnx,

-Erik> &

• Rob

Erik,

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt.

Een visum voor India wordt uitsluitend afgegeven door de Indiase Ambassade in Den Haag.

Dat is altijd al zo geweest.

Rechtstreeks aanvragen bij de Ambassade kan al jaren niet meer.

Dat gaat via bemiddelingsbureaus.

Om een visum te krijgen moet je je aan de vereiste voorschriften voldoen.

Dat is ook altijd zo geweest.

Een telex is hier een oud communicatiemiddel, maar wordt blijkbaar nog gebruikt.

Rob

• Erik de Ruijter

Hoi Rob,

Gekopieerd van visum.nl maar alle buro's zoals VFS hebben net zoiets:

“Indien u in één van de volgende landen geboren bent: Pakistan, China, Irak, Iran, Afganistan of Somalië. U dient dan een telex aan te vragen, een volledig ingevuld ‘supplementary’ formulier is benodigd. De aanvrager moet dan persoonlijk op gesprek komen bij de ambassade nadat het ‘supplementary’ formulier is goedgekeurd. visum.nl zal hierover contact opnemen met de reiziger zodra wij hier meer informatie over hebben gekregen van de ambassade. Let op: Het aantal werkdagen dat benodigd is voor de ambassade om een goedkeuring te krijgen van het ‘supplementary’ formulier verschilt per aanvraag en zijn onbekend bij visum.nl. Extra kosten zijn van toepassing.”

En dat heet dus echt de supplementary/telex procedure, en je moet persoonlijk in Den Haag langs!

De vraag is dus: is deze lijst van landen inderdaad de laatste 2 jaar gewijzigd (want dat betekent dat Sandya geen probleem meer heeft)?

Tnx,

& -Erik>

• Erik de Ruijter

En een nóg leuker bewijs dat er verschillende versies zijn:

http://www.vfsglobal.com/india/netherlands/pdf/TelexorReferralForm.pdf

bevat nog de oude lijst ('and Dutch nationals of… origin'). Ik had 'm niet helemaal goed, maar Sri Lanka stond erbij.

De vraag is dus nog steeds: als dit een wijziging geweest is, sinds wanneer?

Tnx,

-Erik> &