Hoi allemaal,
De pechvogels onder de NL toeristen zitten vast aan de telexprocedure. Het visum kan niet worden afgegeven door VFS of een ander visumburo maar alleen door Den Haag ambassade, jr krijgt aldaar een interview, maar voor die tijd moet je allerlei gegevens ophoesten en kontakt men je geboorteland.
Sandya heeft dat meegemaakt en is (naar ik vermoed zoals vrijwel alle aanvragers) hopeloos gestrand: geen info van de ambassade, eindeloos wachten, als je belt krijg je of niemand aan de lijn of iemand van visa afdeling die bits meldt ‘wacht maar totdat we terugbellen’. En men belt pas terug als India ambassade in het geboorteland uiteindelijk wat gevonden heeft. Dat ‘wat’ is dan info over je voormalige nationaliteit/paspoort, van de burgelijke stand aldaar. Niet altijd snel te vinden in dat soort burgelijke standen zeker als je al 10+ jaar geleden aldaar uitgeschreven bent.
De procedure geld dus voor Nederlanders die geboren zijn in een ‘risicoland’. Het boeiende is dat in 2010, toen we strandden, de lijst risicolanden bijna alleen de Indiase buren waren: Pakistan, Nepal, Bangladesh, Sri Lanka. Als ik nu de site bekijk zie ik echter hele andere landen: Pakistan, Afghanistan, Somalie en nog een paar landen met terrorisme-risico.
Klopt dat, en is er de laatste 2 jaar een wijziging geweest? Met andere woorden, zou Sandya (NL paspoort maar Lanka geboren) het nu gewoon bij VFS enzo kunnen proberen?
Tnx,
-Erik> &