Melkproducten in India

• heifra

Eind juli vertrekken wij met onze kinderen voor 3 weken naar India (Rajasthan). Nu heeft onze dochter een lactase deficiëntie, zie http://www.zuivelonline.nl/?pageid=791 voor meer info. Kort gezegd komt het erop neer dat zij geen lactose, lees melkproducten, kan verdragen.

Onze vraag is of jullie weten of ze in India überhaupt melkproducten gebruiken, of verwerken in bijvoorbeeld brood of koek?

Alvast dank voor de reacties!

Gegroet,

Frank

• Sundri

In India worden zeer veel melk en melkproducten gebruikt en ook in het eten verwerkt. Vaak wordt van alles met dahi (yoghurt c.q. curd) gekookt. Ook wordt veel gewerkt met melkpoeder. Dus let goed op en lees de verpakkingen.

• heifra

Sundri,

Dank voor je reactie, dat wordt dus oppassen geblazen. Ik neem aan dat ze in India geen waarschuwingen geven als er bepaalde allergenen in voedsel zitten, of juist wel? Kun je aangeven waar ik op moet letten, bijvoorbeeld bepaalde woorden die de betekenis van melk of lactose hebben.

Groet,

Frank

• kataraja

Hoi Frank, als jullie dochter werkelijk niet tegen melkproducten kan, moet je je werkelijk afvragen of je wel naar India wil. Zoals Sundri al schreef, er word heel veel met melk en Curd gekookt in India. Ga je zelf koken of ga je in restaurants eten?

Als je zelf voor maaltijden voor je dochter verzorgd dan is het misschien nog te doen, maar als je uitsluitend in restaurants eet wordt het moeilijk, ook al vraag je de kelner of er melkproducten in het eten zitten, op zijn antwoord zou ik nooit vertrouwen, nogmaals curd word in heel veel gerechten verwerkt.

Groet Katarja

• heifra

Hoi Kataraja,

Dat is nog eens een duidelijk antwoord. Het plan is om sowieso te gaan, vanuit Nederland neem ik speciale melk voor haar mee in poedervorm. Wordt er in nagenoeg alle rijstgerechten en curry's curd verwerkt? Kun je aangeven of er in brood ook melk verwerkt wordt? In principe gaan we voor restaurants, nu maar hopen op “eerlijke kelners” ;-)

Groet,

Frank

• kataraja

Frank, hoe oud is je dochter? In gewone gebakken rijst zullen geen melk producten zitten, maar het zit hem meer in de sausen (curry) vooral de romige sausen, ook bijvoorbeeld in gemarineerde kip (chicken tondoori) word er vaak curd gebruik om de marinade dikker te krijgen. Ik wil je adviseren om wat kook sites te door spitten bijv. http://www.indianfoodforever.com/holiday-recipes/karwa-chauth/puri-bhaji.html hier kan je wat gerechten uitzoeken die melk vrij zijn en proberen deze in india te bestellen.

Groet

• Henk

Op eerlijke obers zou ik maar niet vertrouwen.

Ten eerste hebben ze wellicht geen idee hoe iets gekookt wordt (het zijn obers en geen koks tenslotte). Als boter (ghee) ook niet kan, zou ik toch echt overwegen niet te gaan…

Ten tweede zal hun engels niet altijd even goed zijn, zodat ze je niet begrijpen. Misschien komen ze zo ver dat ze denken dat je geen glas melk wil, of dat je juist wel een glas melk wil.

Ten derde willen Indiers je nogal vaak gelijk geven. Nieuwe india gangers maken die fout vaak. Ze willen naar een tempel, en vragen “is the temple this way?” en wijzen tegelijkertijd naar rechts. Zeer grote kans dat het antwoord “ yes madam/sir” is, welke kans je ook op wijst.

Ten vierde wordt melk geleverd door de heilige koe. Je vraag kan daarom verwarrend overkomen.

• heifra

Kataraja,

Onze dochter is bijna 4, ik weet dat ze nog jong is voor zo'n grote reis. Ik neem zeker je tip ter harte en zal wat gerechten uit proberen te zoeken. Tot nu toe was het nauwelijks een probleem, alleen nu ze wat ouder wordt ziet ze ook andere dingen…

Groet,

Frank

• kataraja

Hoi Frank, wat Henk zegt had ik nog helemaal niet aan gedacht, ghee zit ook nog eens in heel veel gerechten verwerkt. Ik weet niet of je dochtertje tegen ghee kan? Hier een link van wiki,

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ghee

Groet

• heifra

Fijn dat jullie zo meedenken. Ik weet niet, ook niet na het lezen van het wikipedia artikel, wat de verwerking van de boter nar ghee doet met de lactose. Hier in Nederland wordt harde kaas van melk geproduceerd, maar door toevoeging van bepaalde bacteriën en het rijpingsproces verdwijnt de lactose nagenoeg uit kaas… Ik zal eens verder borduren op de ghee. Zoals gezegd krijgt ze sowieso haar voedingsmiddelen binnen omdat we hier Neocate (lactosevrije melk in poedervorm) meenemen en ook nog wat koeksoorten die ze gewoon kan eten. Gelukkig zijn er in Nederland steeds meer lactosevrije producten te koop. Ze is overigens 1 van de 30 personen in de wereld waarvan men weet dat ze deze (erfelijke) afwijking heeft in deze vorm. Van die 30 wonen er overigens rond de 15 in Finland… Hoewel wij voor het eerst naar India (Azie) gaan, is tot nu toe altijd nog goed gekomen.

Groet,

Frank