Mr Bojangles, Quota en T.o.m.,
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik begrijp eruit dat er voldoende apotheken in India zijn en dat ze daar inderdaad de door mij gevraagde antibiotica (AB) verkopen.
Erg fijn.
In principe is de apotheek (en AB) betrouwbaar, maar er is in India blijkbaar altijd kans op nep.
Ik begrijp echter dat deze kans er ook is als een “dokter” “ziekenhuis” dezelfde AB voorschrijft.
Dat is balen, maar hopelijk kan ik ter plaatse als ik start in Delhi/Guaron wel een betrouwbare apotheek vinden (met behulp van hotel bijv) waar ze hopelijk het echte spul verkopen.
Het feit dat er voldoende apotheken zijn, het feit dat je geen recept nodig hebt en het feit dat deze AB in India worden verkocht is een geruststelling.
Beste Rob ook jij bedankt voor je antwoord.
Je hebt inderdaad helemaal gelijk met je :
"Volgens mij is er een groot verschil tussen betrouwbaar kopen en betrouwbaar slikken.
Het slikken van (verkeerde) antibiotica zonder doktersvoorschrift kan resistentie veroorzaken.
Daarnaast kunnen er bijwerkingen optreden en interactie met andere geneesmiddelen , alcoholgebruik, etcetera
."
Alcohol drink ik niet dus dat wordt geen probleem.
De door mij genoemde AB is de antibiotica die in 98,5% van de gevallen wordt gegeven in geval van darmklachten/diaree overgeven etc.
Ook en met name/vooral bij reizigersdiarree.
Daarnaast werken beide (breedsprectrum) tegen nog een scala aan van heel vee oorkomende ontstekingen veroorzaakt door diverse bacterien.
Deze twee medicijnen worden (ook vanuit Nederland) vaak uit voorzorg meegegeven aan de zgn “kwetsbare” reizigers, zoals bijv. mensen die diabetisch patient zijn.
Op het moment dat deze groep reizigersdiarree krijgt, dan moeten ze dit AB direct slikken en zijn dan in de regel binnen 12 uur van de ergste klachten af.
Ook deze groep mensen moet op dat moment dan geheel zelfstandig en zonder arts de afweging maken of het reizigersdiaree is of een andere “tropische” ziekte waar AB niet tegen helpt.
Het allergrootste gevaar van resistentie is overigens het niet afmaken van een AB kuur als mensen zich inmiddels beter (gaan) voelen.
Je hoort en moet een AB kuur altijd afmaken.
Namaak/nep antibiotica is helaas niet uit te sluiten anders dan een doosje uit NL meenemen (maar daar werkt ons nederlandse systeem niet aan mee).
Ik begrijp aan de ene kant goed dat artsen in NL je niet zomaar op voorhand betrouwbare AB meegeven. Dat zou ik het liefste hebben.
Echter ik heb ook geen zin om tijdens mijn rondreis in India tijdens een lange rit met privechauffeur en later bij de nachtelijke treinreizen en bussen die we gaan nemen een aantal keren per uur “leeg te lopen” op de plaatselijke al dan niet schone sanitaire gelegenheid of ergens op “straat”.
En dan gaat het niet om een wat borrelende buik, of een keertje extra naar de WC, dan is er gewoon wat norrit en een banaantje.
Ik denk dat ik dan maar kies om in India deze AB op voorhand aan te schaffen en indien nodig te overwegen om het te nemen.
Als het mogelijk is, dan uiteraard ter plaatse en op dat moment (ook) liever een (betrouwbare???) arts inschakelen.
Ik hoop het allemaal niet nodig te hebben, maar als (en die kans is in India groter dan elders op de wereld) het fout gaat, dan heb ik deze AB liever bij me dan dat ik er om verlegen zit.
Het feit dat er voldoende apotheken zijn, het feit dat je geen recept nodig hebt en het feit dat deze AB in India worden verkocht is een geruststelling.
Allemaal nogmaals dank voor de antwoorden.
Met vriendelijke groet.
Ooit in Indonesie nabij (Jakarta) een fikse ontsteking aan mijn vinger gehad.
Zelfde (voor zover je als niet expert op dat moment kunt beoordelen) als ik iets daarvoor ook in NL had gehad.
Ik wist nog de naam van de antibiotica doordat ik het doosje in mijn rugzak bleek te hebben en werd in de plaatselijke apotheek (die er heel professioneel en netjes uitzag) indertijd perfect geholpen.
Een echte arts was op dat moment niet aanwezig, maar mijn inziens had de man van de apotheek voldoende expertice.
Was indertijd verbaast over de hoeveelheid medicijnen en de (lage) prijzen en het feit dat er geen recept nodig was.
Van deze antibioticapillen kon ik toen met behoorlijke zekerheid vaststellen dat ze “echt” moesten zijn, alles was exact hetzelfde als mijn doosje uit NL..
Medicijnen tegen de hooikoorts die ik wel eens gebruik lagen daar ook en ook van die medicijnen kon ik toen met behoorlijke zekerheid zeggen dat het echt was.
Was erg blij dat ik ze toen daar zo kon kopen zonder dokter en zonder recept. De ontsteking verdween als sneeuw voor de zon. Net als daarvoor in NL.