Fotografie voor organisatie in India

• jjg

Dit jaar ga ik voor de 3e keer naar India. Naast reizen is fotografie mijn grootste hobby, met zo nu en dan een betaalde opdracht. Ik kan in beide mijn ei kwijt. Wat meer in fotografie omdat ik dat nu eenmaal vaker kan doen dan op reis. De combinatie is natuurlijk geweldig.

Nu lijkt mij het super om een doel te hebben wanneer ik in India ben dit jaar ( eind okt/begin nov.) En kwam ik op het idee om foto's te maken voor een bepaalde organisatie. Nu heb ik geen idee welke (hulp)organisaties zich in India bevinden.

Kan iemand mij op weg helpen wellicht?

( www.jelmergremmen.nl )

• Traveltjes

Ik kan je niet verder helpen, maar nav de fotografie vraag, ben ik benieuwd of je in India ongestoord foto's en filmpjes kunt maken. Van bv de bevolking, belevenissen op straat, de prachtig uitgedoste personen, de mooie gebouwen enz enz. Of zijn er bepaalde situaties, waar terughoudendhied op prijs gesteld wordt. In het verleden is mijn ervaring dat ik met mn camera overal plaatjes loop te schieten, maar af en toe twijfel ik wel of ik dit wel kan doen.

Dan bekruipt me zo af en dan toch een gevoel van schaamte, toch merendeels hun ellende vastleggen, maar ja, o zo mooi als herinnering.

• kataraja

Driek en Kwep,

Het zal moeilijk worden om een foto te maken zonder iemand op de foto, er springt er altijd wel iemand voor je lens(:P) Echt geen probleem de meeste mensen vinden wel leuk als er foto van hun gemaakt word.

• VideJo

Ze vragen er vaak zelf om!

• Mr Bojangles

Ehhh, ongevraagd mensen op de foto zetten wordt heeeel vaak niét op prijs gesteld. Een boel Indiers gelooft in het Boze Oog. En denkt dat dat in de camera zit.

Dus als ze niet aan jullie vragen om ze op de foto te zetten, vraag dan aub eerst aan hun of dat wel mag.

• T.o.m.

Nederlanders geloven ook in het boze oog.

We hebben het eens uitgeprobeerd bij de dom van utrecht, de terrasjes dus. Hadden ons een beetje “amerikaans” gekleed (korte bloemetjesbroek, schreeuwend t shirt), en toen zijn we bezoekers op de terrasjes gaan fotograferen.

Ik kan je zeggen, deze reageerden over het algemeen zeer negatief. Na 5 minuten was het echt niet leuk meer en zijn we met ons experiment gestopt. En dan te bedenken dat we eerst bij een begrafenis wilde gaan fotograferen. Godzijdank hebben we daar van afgezien.

• kataraja

Mr Bojangles, u gaat volgens mij naar een ander India als ik, voor onze lenzen zijn de mensen vaak (vooral kinderen) niet weg te slaan. Het enige nadeel is dat veel mensen om paisa paisa beginnen als je ze ongevraagd op de foto zet.

Een boel Indiers gelooft in het Boze Oog. En denkt dat dat in de camera zit Dit slaat werkelijk alles, neemt u ook kraaltjes en spiegeltjes mee, voor de “inboorlingen” Mr Bojangles.