Georganiseerde rondreis?

• Jessica

Samen met een vriendin wil ik in oktober naar India gaan. We willen graag een mix van cultuur en natuur (tijgers staan hoog op het verlanglijstje!).

We gaan drie weken; de eerste twee zijn we met zijn tweeën en daar staan alle opties nog open, de derde week ontmoeten we een Indiër daar die ons Delhi, Jaipur en Agra laat zien.

Wat kunnen we nu het beste doen? Via een reisorganisatie een geplande trip boeken (exclusief vlucht), zoals bij Shoestring? Of de eerste twee weken zelf gaan plannen (en welke plaatsen dan)? En moeten we dan Zuid India in voor de tijgers en dan een binnenlandse vlucht boeken naar Delhi voor de derde week?

Oftewel, veel om te beslissen nog.

Heeft iemand suggesties?

• VideJo

Ik ben vijf keer naar India geweest en ik ben niet verder gekomen dan de sporen van tijgers.

Ik wens je veel succes in jouw 3 weken!

• T.o.m.

Ja, om jullie een ontgoocheling te besparen, de kans dat je ook maar een glimp van een tijger ziet is erg klein. Zeker net na het regenseizoen is die kans kleiner dan klein.

• Jessica

Dus op tijgers hoeven we niet te hopen?

Kunnen jullie wel safaritochten aanbevelen?

We willen graag een mix van cultuur en natuur.

• T.o.m.

Jullie eerste keer India?

Het land is een hele ervaring, maar je moet er wel de tijd voor nemen. Er is natuurlijk ontzettend veel te zien, en ik kan met gemak 5 reizen van 3 maanden elk voor jullie bedenken, en dan heb je nog een hoop te ontdekken.

Probleem van veel eerste-keer-reizigers is dat ze zich inlezen, en vervolgens veel te veel in een programma van enkele weken proppen. En daar is India niet voor geschikt. De mensen daar zijn erg interessant natuurlijk, maar ook erg opdringerig en zeer penetrant aanwezig. Sommige mensen kunnen daar tegen, sommige helemaal niet.

Als ik vergelijk met andere toeristenbestemmingen, moet je jezelf juist meer rust gunnen in India in de vorm van -inderdaad- rustdagen. Om dan dag 1 stad bezoeken, dag 2 reizen naar andere stad, dag 3 stad bezoeken etc, breekt je op.

Een goede mogelijkheid is een verzorgde reis te nemen, waar alles van dag tot dag voor je geregeld is, en je een vaste gids hebt die je bij al je aktiviteiten ondersteund.

Bedenk dat als 2 dames zijnde, je behoorlijk sterk in je schoenen moet staan.

En soms komt het onheil uit onverwachte hoek. Ik heb eens meegemaakt dat iemand na 1 week India weer verliet, omdat hij niet tegen het rochelen van de Indiers kon (throat cleaning noemen ze dat, doen ze zeer intensief in de vroege morgen als jij eigenlijk nog een uurtje wil slapen)

• Jessica

Dankjewel Tom voor je reactie!

We zijn wel twee mondige sterke dames. ;-)

Ik had inderdaad al gezien dat de afstanden een stuk groter zijn; we willen ook niet gaan proppen.

Het probleem voor ons is dat we in de laatste week al Delhi, Agra en Jaipur aandoen met onze Indiase vriend. In de georganiseerde reizen worden deze plaatsen zo goed als altijd al opgenomen. De vraag is nu wat we moeten gaan zien in de eerste twee weken: in Noord India blijven of juist Zuid India kiezen (en met een binnenlandse vlucht naar Delhi om daar onze vriend te ontmoeten). Wat zijn de beste plaatsen in Noord India om te bezoeken (buiten de genoemde drie?). Misschien moeten we wel een op-maat-reis laten maken voor de eerste twee weken…

We hebben nog even tot oktober, maar toch…

• T.o.m.

Er zijn zoveel mogelijkheden. Zeker omdat je op een klimatologisch gezien mooie tijd gaat.

Misschien is het een goed idee om het zuiden te bekijken, bijv Tamil nadu is erg interessant, om daarna de laatste week met jullie vriend een stukje noord te doen. Dan heb je twee werelden in 1 reis.

Tamil Nadu kan je goed individueel doen, en de afstanden zijn relatief kort. Ik zou zeggen zoek een paar leuke plekjes uit daar.

• Jessica

Dank je, ik zal me eens gaan verdiepen in Tamil Nadu.

Ook als onervaren Indiareiziger is dit dus ook goed individueel te doen.

• Mr Bojangles

Wat zijn de beste plaatsen in Noord India om te bezoeken (buiten de genoemde drie?).

beejte merkwaardig dat je dat vraagt na die 35 discussies of meer die er hier al over op de website staan.

• Jessica

@Mr Bojangles, ik heb aardig dit forum door zitten spitten maar ik was niet iets duidelijks tegengekomen.

Daarom stelde ik de vraag.

We hebben de keuze al gemaakt; eerst rondreis Zuid-India en daarna met onze Indiase vriend naar Delhi, Agra en Jaipur.

Dus wat mij betreft kan dit draadje worden gesloten.

India, here we come!