stank voor dank

• Paul Broekman

In reactie op een reactie over agressie in een andere topic wil ik hier bekennen dat ik twee keer erg kwaad ben geworden in India.. (nou ja twee keer…)

Waar ik ongelooflijk boos over kan worden is het mishandelen van dieren waar dan ook. De eerste keer dat ik zag dat daar sprake van was, was op de taxi standplaats van Jhansi. Ik kwam uit Orchha om inkopen te doen ik Jhansi en daar stond hij: de taxi met een parkiet vastgebonden aan de voorkant van de taxi. Zo’n bromding waar acht of tien of twaalf of meer mensen in kunnen. (een bemo?)

Toen ik dat zag begon mijn bloed te koken. En dat is slecht voor mij maar meestal ook voor de omgeving. Het was een drukte van jewelste. Ik liep op die taxi af, pakte mijn zakmes en net toen ik het beest wilde bevrijden kwamen taxichauffeurs op mij af. Ook dreigend.

Maar er zijn van die momenten waarop het je niets meer kan schelen: (ook wel een waas voor je ogen genoemd) blind wordt voor de realiteit omdat er iets is dat buiten elke orde is. Ik draaide me om, mompelde nog iets over “directeur van de wereld dieren welzijnsorganisatie” en verhief mijn stem: “de eerste die mijn dwarsboomt in het loslaten van dit diertje sla ik het hele taxiveld over, en de rest zal volgen”. Dat klonk heel dapper met mijn 1.85 lengte. Maar stom was het wel.

Het had effect. Ze deinsde terug.

Ik liet het beestje los, dat van angst mij heftig in de hand pikte (stank voor dank) en liep voldaan weg, de taxichauffeurs beduusd achterlatend. Later in de stationshal keek ik met ontzag naar het grote schilderij waarop de Rani van Jhansi met haar amazones met ontbloot boven lijf, een heel leger aanvalt. Soms heb je geen keus.

Zoals ook die keer toen ik een man aanviel die een beer voor me wilde laten dansen. Ik gaf hem een dreun maar kreeg toen een boze beer over me heen. Binnen een seconde zat ik weer naast een grijnzende taxichauffeur in de taxi. stank voor dank….

• Theo

In dat soort gevallen heb ik me altijd bedacht en tegen m'n eigen innnerlijke koloniaaltje gezegd: niet mee gemoeien. Dierenactivisme zal vast wel een snel groeiende tak worden in India… een keer…

Doch toen ik werd bedreigd door een luie zwager en een onvruchtbare dochter uit sponsorkindfamilies, want zij moesten meer geld hebben van me, dat was voldoende reden om dat laatste project versneld af te bouwen en te vertrekken uit Karnataka.

Ook stank voor dank dus, uit deze familie, voor 15 jaar vechten tegen armoede in die omgeving.

Buurland Nepal (en Afrika) gaat vooralsnog goed, doch ik kijk uit. Stoppen met helpen, als jij een afhankelijkheidspositie wilt voorkomen, is misschien nog wel de moeilijkste fase van wat ontwikkelingswerk heet.

Weet dus altijd van te voren wanneer je een project stopt, duurzaam heet dat dan.

En met die beesten: ik blijf altijd op gepast afstand, zoveel honden, vleermuizen etc met rabiës, doch in m'n eentje de natuur ingaan, ja dat die ik weer wel.:D

• johan1

13 september vlieg ik weer naar het land met zijn zwerfhonden. ratten, slangen en allerlei ongedierte heerlijk, 5 maanden tussen de rotzooi (en mooie dingen)

• erik

Iemand met een beer als bewaker toch een dreun geven, dat is best dapper :)

Die dingen heten overigens Tempo, bemo is Indonesisch

• Rob

Paul,

Dat doet mij denken aan het strand bij Palolem.

Daar was iets heel viezigs aangespoeld, het bewoog ook nog.

Bij nadere inspectie bleek het een vogel te zijn, zat onder de rubberafval.

Mijn Indiase travelbuddy zag dat ook en gaf er een flinke schop tegenaan, alsof het een voetbal was.

Daar heb ik heftig tegen geprotesteerd.

Daarop pakte hij die vogel weer op en is minstens een halfuur bezig geweest om het ergste rubber van die vogel af te plukken.

Een Nederlands gezin wat ook net in Palolem was zag dat en gaven hem complimenten.

Ze hadden nog nooit een diervriendelijke Indier ontmoet.

Toen dat beest weer wat leven leek te hebben hebben we hem op een muurtje gezet.

De volgende dag was het beest gevlogen.

Of opgegeten door de strandhonden?

Rob

• Paul Broekman

Oja, Tempo, inplaats van Bemo… Ze kunnen die dingen aardig vol stoppen.

Leuke verhalen weer.

• kataraja

Zo had ik eens een discussie met een boeddhist over vlees eten, want dat deed hij. “Maar jullie boeddhisten mogen toch niets doden”, vroeg ik hem, “dat doen wij ook niet” was zijn antwoord,“ dat doen de moslims voor ons”.:D

• Rob

Paul,

Voor de mensen die met kinderen naar India gaan is dit onderweg een leuk spelletje:

Wie heeft de meeste mensen gezien op een:

- olifant

- kameel

- fiets

- motor

- rickshaw

- bus

- trein

- vliegtuig

Rob

• kataraja

Rob,