Supermarkten in India / Rajasthan

• Frank

Supermarkten en shoppingmalls in India ?

In de maand juli (helaas ivm voorgeschreven vakantie geen enkele andere mogelijkheid om in een betere maand te gaan) 2012 zullen wij met een individuele rondreis naar India gaan.

We hebben het grootste gedeelte van de reis de beschikking over een autro met privechauffeur. Wij kunen dus binnen de marges bepalen waar we heen rijden.

De reis start 1 nacht in de buurt van airport Delhi (Gurgaon 122002 DLF Phase-lV) en dan direct door naar Jaipur.

Daarna doen we het “bekende” rondje in Rajasthan en reizen dan via oa opnieuw Jaipur, Agra en Ochra etc naar Varanasi om uiteindelijk na een kleine maand terug in Delhi te komen voor de laatste dagen.

Ik heb hier op het forum/prikbord behoorlijk wat zaken gelezen. Dank voor alle tips en wetenswaardigheden.

Wat ons nog niet zo duidelijk is geworden, hoe het zit met goede grote supermarkten in India en dan met name op bovengenoemde reisroute (Rajastan)?

Natuurlijk zie ik op veel foto's de kleine winkeltjes waar ze het dagelijkse water en cola etc verkopen, maar ik zoek ook de zeg maar “westerse” grote supermarktketen.

In de meeste landen waar wij individueel hebben gereist (o.a. Costa Rica, Mexico, USA, Indonesie Java, Indonesie Bali, China, Zuid afrika, Jordanie, Thailand etc etc) waren er eigenlijk altijd wel grotere ('westerse") supermarktketens/shoppingmalls te vinden.

Op zijn tijd wel zo prettig om daar eens binen te stappen voor het een en ander.

1) Zijn er in India voldoende grote supermarkten/shoppingmalls (westerse uitstraling en producten) te vinden en zo ja welke ketens? Graag namen.

2) Zijn deze ketens/malls in nagenoeg alle grotere (touristische) steden te vinden?

3) Het gaat ons voornamelijk om het zo nu en dan kopen van voorverpakte zaken als bijv soorten koekjes/biscuit (In ja de tip om een (her)afsluitbaar doosje mee te nemen om etenswaren in te stoppen ivm het aantrekken van o.a kakkerlakken gebruik ik al jaren).

4) Ik begrijp dat het duurder zal zijn dan “op straat” en dat het minder sfeervol/avontuurlijk is. Gaat ons erom dat we indien nodig relatief makkelijk kunnen terugvallen op een “westerse” supermarkt/shoppingmall.

Daarnaast vinden wij het ook leuk om op zijn tijd in het verre buitenland zo nu en dan in een "westerse' shoppingmalls rond te lopen/te kijken (is een tik van ons).

Indien deze grotere supermarkten/shoppingmalls er echt niet/nauwelijks zijn, dan zal ik mijn paklijst iets wat moeten aanpassen.

Alvast dank voor het beantwoorden.

• Thomas

Geen probleem, ga hier om de twee dagen naar AH, vind ik toch uitgebreider dan de C1000 of Dirk vd Broek. Voor kleding naar de Bijenkorf of C&A en o ja voor voor allerlei andere handige spulletjes naar het Kruidvat. Goede reis en veel plezier!

• Ineke M

Er zullen in de grotere plaatsen vast wel supermarkten zijn, maar ik heb ze nog nooit gezien (ook niet opgezocht). Heb ze ook nooit nodig gehad, want op iedere hoek van de straat is wel een klein winkeltje met koekjes e.d.

Een paar keer met een baby erbij gereisd en alles wat we nodig hadden was makkelijk verkrijgbaar, van Pampers tot babyvoeding (Nutrilon!). Ik bedoel daarmee dat zeker alles te krijgen is ook zonder grote supermarkt. Je hoeft dus niet anders te pakken.

Iets anders is het natuurlijk dat jullie het gewoon leuk vinden. Wie weet zijn er mensen die meer ervaring met supermarkten hebben en jullie op weg kunnen helpen.

Vast veel plezier!

Ineke

• Rob

Frank,

In Delhi is er de Spar om de hoek.

Gurgaon heeft shopping malls.

In de andere plaatsen weet ik dat niet.

Zoals Ineke al aangeeft, je kunt overal wel koekjes e.d. kopen.

Rob

http://www.youtube.com/watch?v=uLh2UN6Q8aY

• Frank

Quote : "Geen probleem, ga hier om de twee dagen naar AH, vind ik toch uitgebreider dan de C1000 of Dirk vd Broek. Voor kleding naar de Bijenkorf of C&A en o ja voor voor allerlei andere handige spulletjes naar het Kruidvat. Goede reis en veel plezier!"

(td) Thomas hier heb ik echt wat aan, maar niet heus. (td)

Reageer dan gewoon niet.

gr

• Thomas

Neem het hier zoals het is of ga voor alle zekerheid “individiueel” naar die landen waar je zeker bent van westerse goede grote supermarkten.

• Frank

Dank.

Ja dat je de meeste zaken in dit type landen ook of juist (en soms zelfs beter) op “de hoek van de straat” kunt halen in is ons op al onze voorgaande reizen wel duidelijk geworden.

Daar ligt ook niet direct het ‘probleem’/mijn vraag.

We zijn dan ook zeker niet bang dat we de (dagelijkse) zaken die we nodig hebben/willen kopen in bijv. India niet zouden kunnen vinden.

Maar wellicht dat het niet zo duidelijk naar voren kwam, maar wat jij (lees Ineke M) er wel uithaalde is dat wij het ook gewoonweg leuk vinden om dit soort zaken te zien en te bekijken op andere plekken in de wereld.

Noem het een tick of afwijking, maar overal in de wereld vinden wij het OOK intressant en leuk om, naast alle bekende toeristische trekpleisters en “logische” zaken waarvoor je naar een bepaald land gaat, om onder andere ook scholen en grote shoppingmalls/supermarkten te bekijken.

Nu zullen we waarschijnlijk ter plaatse in Delhi zonder probleem een en ander relatief makkelijk kunnen vinden qua malls en supermarkten.

Schooltjes zijn nog nooit ergens in de wereld een probleem geweest, lijkt me in India dan ook geen probleem te zijn en is dus ook niet onze vraag.

Maar ja, zijn er buiten Delhi op het door mij besproken traject grote “westerse look alike” supermarkt ketens en of malls in die steden te vinden.

Zo ja welke ketens ?

Nogmaals bij voorbaat dank voor en serieus antwoord.

• Frank

Hartelijk dank.

Inderdaad is zoiets als de door jou (Rob) aangegeven Spar (in de shopping Mall MGF Metropolis Gurgaon), wat wij zoeken.

In Gurgaon had ik (de Spar overigens nog niet) inderdaad een en ander gezien qua “Malls”. Lijkt mij zo op het eerste gezicht een vrij “westers” wijk/gedeelte.

We komen met de KLM vlucht naar Delhi vrij laat in de avond aan.

We hebben dan ook een hotel in de directe nabijheid van de luchthaven genomen (Gurgaon).

De andere ochtend, na het ontbijt, gaan we vrijwel direct door naar Jaipur waar de rondreis echt gaat starten.

Vermoed dat we in het gedeelte van Gurgaon, waar dus blijkbaar het een en ander qua malls etc is, nauwelijks tijd hebben deze malls/supermarkten te bekijken bezoeken.

Zal dus ergens anders “moeten” gebeuren.

Het bezoeken van een mall/westerse supermarkt is zeker niet iets waar deze reis mee staat of valt, maar het is iets dat ons GEWOON OOK LEUK lijkt en jawel op zijn tijd ook wel eens gemakkelijk / luxe / vertrouwd of hoe je het ook wilt noemen als het zo uitkomt.

Bestaan dit soort zaken in de rest van India op onze route niet, jammer voor helaas. De reis zelf zal er niet minder op worden.

Hoop dat er hier iemand is die ons een serieus antwoord kan geven, doordat hij/zij er bijv. woont of bijv. door ervaring met eigen reizen.

gr

Voor Thomas :

Ik stel een serieuze vraag.

Ben zeker geen tourist (en al zou ik het wel zijn, wat dan nog) die enkel luxe / vijf sterren hotels / westerse zaken wil en moet.

Zeker van westerse supermarkten hoef ik ook zeker niet te zijn. Dan lijkt India mij inderdaad zo beetje een van de laatste landen op deze wereld om heen te gaan.

Ik neem elk land dan ook altijd hoe het is. Dat is de reden dat wij liever niet met een ‘standaard’ groeps rondreis meegaan, maar juist een individuele / prive rondreis maken.

Door eerdere reiservaringen in andere landen, maar vooral ook door ons hier op dit prikbord en elders op internet + reisboeken in te lezen, vermoeden we dat we een behoorlijk realistisch beeld hebben van wat we zouden kunnen verwachten in India. We hebben dan ook bewust gekozen om een maand door India te gaan reizen.

Als je geen gewoon antwoord wilt? / kan? geven op een door mij gestelde vraag of je op wat voor manier dan ook schijnt? te irriteren aan mijn vraag, antwoord dan AUB gewoonweg niet ipv een zogenaamd lollig en dus nietszeggend antwoord.

Forums/prikborden zoals deze zijn m.i. bedoeld om vragen te stellen.

In eerdere threats ben ik in ieder geval niets tegen gekomen met betrekking tot mijn vraag.

gr

• Ineke M

Ben in Pushkar in een grote drogisterij terecht gekomen….en ga er sindsdien elke keer even langs. Alle potjes, tubes, etc. geweldig!! Heb nog nooit een Indiase supermarkt gezien, maar kan me voorstellen dat dat leuk is. Ooit in zuid- India wel een keer in iets geweest wat er op leek.

Er moet in Jaipur vast wel zo iets zijn. Kan haast niet anders in zo'n grote stad!

Ineke

• Thomas

Voor Frank:

Verwar cynisme niet met “lollig en nietszeggend”

gr