India-Nepal-India

• boyke

Ik wil graag in September naar Noord-india en Nepal reizen, en nu is mijn vraag wat voor soort visa heb ik nodig als het al überhaupt mogelijk is?

Ik wil graag eerst 3 weken door het noorden van India reizen dan van Varanasi over land naar Kathmandu.

Tot zover volgens mij geen probleem, maar nu komt het. Ik wil maar een week in Nepal blijven en daarna een vlucht vanuit Kathmandu terug naar Delhi nemen en dan of nog een dag in India blijven

of als het mogelijk is direct dezelfde dag terug naar Nederland vliegen. Maar omdat de vliegmaatschappij waarmee ik van Kathmandu naar Delhi vlieg een andere maatschappij is dan waarmee ik naar Nederland

vlieg denk ik(maar dit heb ik nog niet gecontroleerd) dat het niet mogelijk is om de bagage direct door te labellen naar Amsterdam, waardoor ik waarschijnlijk toch weer door de douane in India moet mijn bagage ophalen en opnieuw inchecken

voor de vlucht naar Amsterdam.

Als ik op de Embassy of India pagina kijk staat dat je niet binnen 2 maanden weer terug India in kan reizen zonder een speciale toestemming.

Alvast bedankt.

• tom

Het blijft een moeilijke issue.

Om te beginnen, als je van KTM naar Nederland vliegt via Delhi, dan heb je geen visum voor India nodig. Tenminste, als je het vliegveld niet verlaat. Je volgt dan de transit route, waarbinnen je ook je bagage kan ophalen. Overigens, als je een rugzak als bagage hebt, dan kan je die ook gewoon als handbagage meenemen. Dat scheelt wellicht ook weer wat stress.

Mocht je desondanks twijfelen, vraag dan een multiple entry visum aan. Indien je je reisschema en tickets bijvoegd, krijg je wellicht een multiple entry. Die 2 maanden gelden alleen voor een nieuw visum, als je een multiple entry hebt, kan je in 1 week 10 keer op en neer, zou je dat willen.

• boyke

Bedankt Tom, voor je snelle reactie.

Ik reis inderdaad met een rugzak dus aan de optie om die gewoon als handbagage in te checken had ik nog niet gedacht als dat tenminste gaat.

Wat ik me alleen afvroeg als ik de transit route volg op het vliegveld in Delhi waar check ik dan in voor mijn volgende vlucht want dit is namelijk met een andere maatschappij.

Dus waarschijnlijk is de bagage niet doorgelabelt.

• Abv

Hoi Boyke,

Ik had precies dezelfde vraag voor wij vertrokken naar India, Kathmandu en terug via India.

Het reisbureau adviseerde ons een single entry visum aan te vragen, omdat we op de terugweg in Delhi op de luchthaven zouden blijven, en als je in de transitruimte blijft, heb je geen extra entry nodig.

Echter, toen ik mijn aanvraag had ingediend, kreeg ik een met pen geschreven wijziging op mijn visum, dat het een double entry was geworden omdat we via Delhi terugvlogen vanuit Kathmandu.

Dus ondanks dat we in transit bleven, toch een double entry.

Lijkt me dus dat als je de luchthaven wilt verlaten voor een dagje Delhi, je iig een double entry moet aanvragen.

Wat betreft je bagage, die kun je in Kathmandu laten doorlabelen als je wel dezelfde dag terug naar NL vliegt, ondanks dat je niet met dezelfde maatschappij vliegt.

Wij vlogen met Kingfisher vanuit Kathmandu naar Delhi, en vanuit Delhi met KLM naar Nederland.

Alles werd zonder problemen doorgelabeld, en alles is prima aangekomen in Amsterdam.

Scheeltje een hoop rompslop in Delhi… We even aangeven in Kathmandu dat je dat wilt…

Succes met alles!

• Rob

Het wordt al gekker met die visumaanvragen.

“een met pen geschreven wijziging op mijn visum”

Dat doet mij denken aan die keer dat mijn travelbuddy uit Delhi een single entry Schengenvisum had om naar Nederland te komen.

We zijn toen twee weken naar Portugal geweest, goedkoop Neckermanreisje naar de Algarve.

Bij aankomst op het vliegveld in Faro kreeg hij een stempel in zijn paspoort.

Daar was hij heel blij mee, kon hij bij thuiskomst iedereen laten zien dat hij in Portugal geweest was.

Hij had nog nooit van Portugal gehoord, iedereen in het thuisfront ook niet.

Daar ging het niet om.

Bij terugkomst op Schiphol, twee weken later, mocht hij Nederland niet meer in.

Dat stempel in Portugal had zijn Schengenvisum ongeldig verklaard.

We moesten mee naar een kantoortje.

Daar werd met een pen op zijn visum het ongeldig verlaren weer ongeldig verklaard.

Portugal valt onder het Schengenvisum, maar dat wisten ze in Portugal nog niet.

Rob

• Hans

Niet alle maatschappijen labelen je bagage door. Spice Jet doet het niet. Dan moet je op de luchthaven van Delhi een vertegenwoordiger zoeken die je bagage van de band haalt en doorlabelt. Wel je bagagetag goed bewaren natuurlijk.

Jet Airways, Jet Air labelen wel door.

• boyke1981

Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk.

Ik heb op dit moment een vlucht geboekt van Amsterdam naar Delhi met turkish Airlines. En op de terugreis een losse vlucht van Kathmandu naar Delhi met SpiceJet die om 20.00u in Delhi land, waarna mijn vlucht naar Amsterdam met Turkish Airlines om 6.00u de volgende morgen weer vertrekt. Die 10 uur wil ik dan graag in Transit doorbrengen want ik denk niet dat het veel zin heeft om nog voor een paar uurtjes een slaapplaats te gaan zoeken en daarvoor een multiple entry visum aan te vragen.

Volgens de info van Hans labelt spiceJet de bagage niet direct door naar Amsterdam en mijn backpack kan ik niet als handbagage meenemen want daar is hij sowieso te groot voor en ik heb nog een daypack mee waardoor ik met 2 stuks handbagage kom te zitten.

Dus kan iemand me misschien uit ervaring uitleggen wat nu in Delhi te doen. Is het nu de bedoeling om iemand op de luchthaven te zoeken die mijn bagage van de band afhaalt en deze dan doorlabelt en wie mag dat dan wel zijn? Iemand van SpiceJet, Turkish Airlines of gewoon een medewerker van de luchthaven. Of is het misschien toch mogelijk om zelf de bagage van de band te halen en af te geven ergens waardoor hij op de vlucht naar Amsterdam komt zonder door de douane te moeten gaan. Of kan spiceJet toch gewoon mijn bagage in Kathmandu doorlabelen naar Amsterdam?

Alvast bedankt.

• WouterC

Ik heb net even gebeld met het visum kantoor van India in Nederland (ik heb zelf ongeveer het zelfde probleem, maar wil wel van de luchthaven af).

Je kunt gewoon een multi-entry visum aanvragen. Kosten zijn hetzelfde als een single entry, € 64,50.

• boyke

Ik heb inderdaad een double-entry visum aangevraagd en gekregen, Is namelijk geen probleem als je aantoont dat je dezelfde dag of een van de volgende dagen weer India verlaat na een bezoek aan Nepal.

De kosten zijn inderdaad hetzelfde als een single-entry.