6 maanden visum

• Rob

Sundri,

Wanneer zijn die strengere visumregels ook weer ontstaan?

En waarom?

Rob

• Sundri

Hallo Rob, de strengere regels zijn zomer 2010 ingegaan, circa 1,5 jaar geleden dus als ik mij niet vergis (kan ik wel nakijken aan de hand van m'n oude paspoort met daarin de halfjaars toeristenvisa met multiple entry; dat moet jij toch ook kunnen zien). Mijns inziens omdat de regels voor visa voor Nederland strenger zijn geworden. India maakt de regels per land verschillend, zelfs per Schengenland. Ik zag ooit een Spaanse met een visum voor 5 of 10 jaar. Ik weet niet of ze zo'n visum ook in Nederland hebben uitgegeven. In ieder geval niet gedurende de 12 jaar dat ik inmiddels naar India reis.

• Olga

Ik zou zelf niet te makkelijk gaan zeggen “het komt vast goed”. Ikzelf vroeg ook een 6-maanden toeristenvisum aan dit jaar en kreeg die niet (wel een 3-maanden-visum). Wellicht is het totaal onvoorspelbaar of iemand het krijgt of niet.

• kataraja

Hoi Sundri, in nederland is een visum van 5 jaar niet mogenlijk, want het paspoort moet nog 6 maanden geldig zijn na afloop visum. Een nederlands paspoort is maar 5 jaar geldig dus een 5 jaar visum is technisch niet mogenlijk.

Groet. Kataraja

• Sundri

Kataraja, dit is niet helemaal waar… Je kunt namelijk je oude visum met je oude paspoort behouden. Sterker nog: ik had nog een geldig visum in m'n oude paspoort. Heb een nieuw paspoort aangevraagd, maar moest ook m'n oude paspoort aan de Indiase ambassade overhandigen om het oude (nog geldige) visum te laten “cancelen without prejudice” (zoals ze dat noemen). Het is technisch dus wel degelijk mogelijk om op een nog geldig visum in een niet meer geldig paspoort met daarbij gevoegd het nieuwe paspoort te reizen.

• kataraja

Sundri, hier staat toch duidelijk http://visumdienst.com/india.html dat je paspoort nog 6 maanden geldig moet zijn na afloop visa??

Ik ken diverse mensen met een 5 jarig visa en zij komen allemaal uit landen die een paspoort hebben dat 10 jaar geldig is.

Groet kat

• Sundri

Dat ontken ik zeker niet, alleen wilde ik maar zeggen dat het “technisch” dus wel mogelijk is.

• kataraja

Als het niet mogenlijk is om een visa te krijgen als een paspoort verloopt binnen de 6 maanden na de eind datum van het visa, hoe is het dan technisch wel mogenlijk??

• froukje

blijkbaar omdat je een nieuw paspoort hebt en het oude met nog een geldig visum!?

• kataraja

Froukje, volgens mij kan dit niet, want je visum word gewijgerd als je paspoort niet aan de 6 maanden eisen doet.