Wat voor soort visum? Vliegen van Kathmandu, via Delhi, naar Amsterdam

• Jamie

Hallo lezers,

In februari vertrekken mijn partner en ik voor een mooie reis naar India en Nepal. We hebben een retourticket Amsterdam - Delhi met KLM. De eerste drie weken zullen we door India reizen. De laatste week vliegen we met Jet lite naar Kathmandu. Na een weekje Kathmandu vliegen we met Jet lite terug naar Delhi, om 8 uur later met KLM weer naar Amsterdam te vliegen.

Mijn vraag is nu, welk type visum moet ik aanvragen? Ik heb zeer wisselende reacties gekregen tot dusver. Ene zegt single entry, andere zegt multiple entry. Ook van visumbureaus krijg ik uiteenlopende reacties. Wie heeft hier recente ervaring mee en kan mij goed adviseren?

Nog wat punten die wellicht van belang zijn:

- Tussen de reis van KTM - DEL en DEL-AMS blijven we op de luchthaven

- De vluchten zijn los van elkaar geboekt

- Multiple entry visum is moeilijker om te krijgen

Hoor graag jullie advies, reacties, ervaringen!

Groetjes

• Sundri

Vraag een toeristenvisum aan voor een half jaar met double entry. Schrijf een coverletter in het Engels waarin je je reisplannen uitlegt. Heb je al vliegtickets van Delhi naar Kathmandu en terug, voeg daarvan dan een kopie bij (en ook van je retourticket Europa - Delhi). Vraag geen toeristenvisum aan voor 3 maanden, want die worden alleen uitgegeven met single entry!!!

Ik heb iemand huilend bij de ambassade zien staan, omdat die een 3 maandenvisum had aangevraagd met double entry, maar een single entry kreeg. Die moest dus opnieuw een visum aanvragen.

Bedenk verder dat het visum ingaat vanaf de dag van afgifte en niet vanaf de dag dat je India binnenkomt. Vraag je visum tijdig aan; ik raad je aan om dat circa 4 weken voor vertrek te doen. Word je dan uitgenodigd voor een interview of is er iets dat misgaat, dan is er nog voldoende tijd om alles op tijd te regelen.

Je visumaanvraag doe je niet meer rechtstreeks bij de ambassade, maar via het India visumbureau (link op de website van de Indiase ambassade) of zoals anderen hier op het forum hebben gemeld, via de ANWB. Dat laatste schijnt vlot te verlopen.

Ik wens je veel succes met de procedure.

• Lisette

Sundri, als je bij de overstap niet van het vliegveld af gaat, moet je dan toch door de douane en een visum hebben?

Dank,

Lisette

• Rob

Jamie,

Een single entry tourist visum voor 3 maanden is voldoende naar mijn idee.

Je moet wel checken of je bagage doorgelabeld wordt van Kathmandu naar Amsterdam.

Omdat je met verschillende luchtvaartmaatschappijen vliegt.

Je mag het vliegveld niet verlaten, dus niet door de paspoortcontrole en douane om je bagage op te halen.

Rob

• KeesS

Ik denk dat Rob gelijk heeft, maar het punt waar het om gaat is of de bagage wordt doorgelabeld. Maar de vraag is wanneer weet je dat of hoe kom je er achter?

• Arjan

Het doorlabelen is geen probleem.

In Kathmandu aan de incheckbali vragen of ze direct naar A'dam willen doorlabelen.

Ze doen er dan zo'n label aan met “A'dam (die met die streepjescode, zoals je overal krijgt ) + een fel rode grote sticker met ”transit " erop.

Ik heb er nog nooit een probleem mee gehad en heb ook met Jet lite gevlogen en KLM

Veel plezier

Arie

• Jamie

Hi all,

Bedankt voor jullie ervaringen, meningen en info! Een multiple lijkt me ergens ook wel overdreven, maar krijg helaas bij instanties geen duidelijk advies. Wat betreft het doorlabelen van bagage: gaat dat ook als je de twee vluchten los van elkaar geboekt hebt? Ik heb ze namelijk niet geboekt als Kathmandu-Amsterdam met overstap in Delhi, maar twee losse vluchten. En maakt het nog uit dat we 8 uur op de luchthaven moeten wachten, of kan het gewoon doorgelabeld worden?

Arjan, je zegt dat je hier ervaring mee hebt. Hoe heb je zelf dan gevlogen en wat zijn je ervaringen in meer detail?

Groetjes!

• erik

Als je 8 uur moet wachten is een mutiple entry visum, als je dan toch al een visum aanvraagt, wel lekker hoor. Kun je nog even Delhi in om een happie te eten en zo.

• Rob

Erik,

Als ik het goed begrijp moet Jamie niet 8 uur wachten, maar is er 8 uur tussen aankomst en vertrek.

De daadwerkelijke wachttijd is dan een aantal uren minder.

Een uur voor vertrek is de incheckbalie gesloten, zo heb ik afgelopen keer ontdekt.

Dan mag je niet meer mee.

Je kunt tegenwoordig snel met de metro heen en weer, duurt 20 min.

Of dat de moeite waard is vraag ik mij af?

Rob

• erik

Ja, dat is waar. Met een multiple entry heb je in ieder geval nog de vrijheid op dat moment te beslissen of je rond blijft hangen of dat je de stad nog even in gaat. Misschien is rondhangen op het nieuwe vliegveld wel een stuk aangenamer dan op het Indira Gandhi wat ik alleen maar ken…