Hieronder een link naar een verhaaltje wat gisteren in THE HINDU werd gepubliceerd over Sinterklaas.
http://www.thehindu.com/todays-paper/tp-features/tp-sundaymagazine/article2685717.ece
Erik,
Als wij in de jaren 60 kleuren tv hadden gehad was er ook een rel ontstaan over Mik & Mak.
En hoe zat het ook weer met Sjors en Sjimmie?
Racisme is diep geworteld in onze samenleving.
Dusdanig diep dat iedere aantijging in die richting bij voorbaat ontkend wordt.
Protesteren heeft dan ook geen enkele zin, zolang het kwaad niet bij de wortel (van het paard van Sinterklaas) aangepakt wordt.
Rob
http://www.youtube.com/watch?v=NWRg5iJbb6U
Volgens mij is het probleem dat we bijna geen schoorstenen meer kennen (met kachel/open haard eronder), waar je zwart uitkomt als je er door heen gaat. Het is alom CV en HR ketels en dubbelwandige afvoeren. Ik denk dat het probleem zich zelf oplost, zijn we ook van die flauwe discussie af. Tenzij we St. Nicolaas en Zwarte Piet op de Werelderfgoedlijst zetten, waar ik trouwens een voorstander van ben.
Kees,
Afgelopen september heb ik gelogeerd bij mijn vriend en zijn gezin in een buitenwijk van Delhi.
Hij vertelde mij dat er ook veel zwarte mensen in die buurt woonden.
Die hadden ook hun eigen winkeltjes.
Met zwarte mensen bedoelde hij mensen van Afrikaanse afkomst.
Qua huidskleur weken die niet af van de Indiers in die wijk (en van hem zelf).
Blijkbaar weken ze wel in andere opzichten af van de gemiddelde Indier in die wijk.
Dat heet dan zwart (black people).
Zelf denk ik dan: dat dat staat voor vooroordelen, angst voor iets onbekends.
Dat heeft helemaal niets met huidskleur te maken.
Een ander verhaal van jaren geleden:
Mijn Marokkaanse vriend werd beledigd door een Antilliaan vanwege zijn afkomst.
Waarop hij zei: mijn grootvader in Marokko had wel 10 van jullie soort als slaaf.
Bij die discussies over Sinterklaas en Zwarte Piet denk ik dan.. waar gaat dit eigenlijk over?
Kijk eerst in je eigen spiegel.
Rob
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?