Archer Tours

• Bianca

Onlangs hebben wij een geweldige, individuele 14-daagse rondreis (op maat, met chauffeur) gemaakt door Madhya Pradesh, centraal India. Na vrij lang te hebben gezocht naar een betrouwbare organisatie die tegen een redelijke prijs de door ons gewenste reis kon verzorgen, hebben wij uiteindelijk onze reis geboekt bij Archer Tours Pvt. Ltd. in Mumbai. (Wij zijn door een Indiase vriend ‘getipt’ over deze reisorganisatie). Omdat wij hebben ervaren dat het toch wat lastig is om via een Nederlandse reisorganisatie een betaalbare reis op maat te boeken naar minder bekende bestemmingen in India, is het voor andere Indiagangers mogelijk ook nuttig om eens contact op te nemen met Archer Tours om te informeren naar mogelijkheden en prijzen. Vragen over onze reis beantwoord ik graag.

Gegevens reisorganisatie:

Archer Tours Pvt. Ltd.

Star House, 1st Floor,

R. K. Singh Marg, Parsi Panchayat Road,

Andheri (East). Mumbai - 400059, India

Tel +91-22-32214145

Email info@archertours.co.in

Website www.archertours.co.in

• VideJo

Hoezo?

En wat is dit dan?

http://koningaap.nl/azie/india/centraal-india-groepsreis-31-dagen

• Rob

Bianca,

Ik ben wel nieuwsgierig naar jullie route vanuit Mumbai.

Zelf heb ik Madhya Pradesh met de auto vanuit Delhi gedaan.

o.a. Gwalior, Orccha, Khajuraho, Jabalpur, Bhopal, Pachmarhi, Mandu, Ujain, Indore.

Ik kan mij niet herinneren dat ik onderweg Westerse touristen tegengekomen ben.

Rob

ps Mumbai (en Kolkata) heb ik ook met de auto vanuit Delhi gedaan.

• ton

Het lijkt op dit prikbord trendy te worden om korte reizen all in te boeken, compleet met chauffeur en vastgelegde hotels.

Wij reizen al jaren door India en boeken alles ter plaatse. Onze ervaringen: binnen een half uur heb je een bus naar elke gewenste plaats. Een hotel vinden is evenmin een probleem, zeker niet in de prijsklasse 1000 - 2000 rs. Alleen langere treinreizen boeken we van tevoren. Ieder maakt natuurlijk zijn eigen keuzes, maar “getting there is half the fun”. Verplaatsingen zijn voor ons dus deel van het reizen en dat laten we ons beslist niet afnemen. Het argument van “efficiënt” reizen en met een taxi zoveel meer zien, vinden wij ook maar betrekkelijk. Wij bezoeken ca acht plaatsen in veertien dagen. Zorgen dat je om acht uur in de bus zit, dan ben je rond de middag op je volgende plaats. Wij rekenen per bus met een gemiddelde snelheid van ca 35 km per uur. Tel maar uit.

Pak een riksjah op het busstation en laat je langs een stuk of drie hotels rijden. Allicht dat er een goed hotel bijzit is onze ervaring. Maar goed, ieder zijn eigen reis.

• johan1

mee eens Ton

Er is een nieuwe route gestart met de trein. Van Assam naar het zuidelijkste puntje van India. Ruim 4000 km, duur 84 uur. kosten 780 rps (secondsleeperclass). Lijkt me een leuke ervaring misschien dat ik dit jaar op en neer ga. Het reizen in de trein zoals eerder op het prikbord is geschreven is een ervaring op zich. Misschien wel een reis op zich.Vooral in 2e klas sleeper, gaat het India'se leven aan je voorbij, zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen. een langdurig “eftelinggevoel”

Opmerkelijk detail. De trip is afgelopen week voor het eerst gestart en de trein kwam 8 uur te vroeg aan in Kanykomari.

• Bianca

@VideJo: Zelfs bij Koning Aap hebben wij niet de reis kunnen boeken die wij hadden samengesteld, helaas…

@Ton: Met vervoer per trein, riksja etc. is helemaal niets mis; dit hebben wij in het verleden ook gedaan. Echter, wij hadden nu een vrij korte tijd beschikbaar voor een redelijk groot aantal plaatsen (en dus ook een behoorlijk aantal km's). Waarschijnlijk wordt het de volgende keer gewoon weer het openbaar vervoer, maar ondanks de slechte wegen in Madhya Pradesh is dit voor een keer ook prima bevallen.

@Rob: Onze route was als volgt: Bhopal - Van Vihar - Sanchi - Udaigiri - Bhimbetka (via Bhopal) - Bhojpur - Pachmarhi - Jabalpur - Beda Ghat - Bandhavgarh - Ken Gharial Sanctuary - Khajuraho - Orchha - Jhansi - Datia - Sonagiri - Gwalior - Shivpuri. Inderdaad maar weinig niet-Indiase toeristen gezien (eigenlijk alleen in Bandhavgarh, Khajuraho, Orchha en Gwalior). In 14 dagen wel wat veel, maar zeer zeker de moeite waard!

• Sundri

Helemaal mee eens Ton. Het is ook avontuurlijker en soms eindig je zelfs op plekken die je niet gepland had en dat vind ik nu juist zo leuk aan India. Reis je vrijblijvend, dan kun je snel reizen of langzaam, snel vertrekken waar het niet bevalt en blijven hangen waar het wel bevalt. Maar ik snap mensen als Bianca ook wel, vooral als je maar 15 dagen hebt. Heb je meer tijd, dan raad ik iedereen aan om op de bonnefooi te reizen, op die manier heb ik al heel veel pret en onverwachte ontmoetingen gehad met plaatsen en mensen.

• Rob

Bianca,

Bedankt voor je route beschrijving.

Wat ik mij nu afvraag hoe je vanaf Mumbai in Bhopal terecht gekomen bent?

En vanaf Gwalior weer naar Mumbai?

Rob

• Rob

Johan,

Leuke tip voor wie van lange treinreizen houdt.

Ik moet daar dus echt niet aan denken.

Treinen in India op zich vind ik leuk, maar dan wel in het Railmuseum in Delhi.

Om daarin te moeten overnachten is voor mij een grote gruwel.

Die paar keer dat ik dat in India gedaan heb, liever nooit weer.

Ik kom na 12/13 uur gebroken aan op de plaats van bestemming.

84 uur treinen, dat houd ik niet vol.

Wat ik dan wel weer leuk vind zijn de overvolle treinen in Mumbai.

Van Andheri East naar Church Gate en vice versa.

Afgelopen september de airport express metro in Delhi genomen.

Ronduit saai vind ik dat soort ontwikkelingen in India.

Wel snel, in 20 minuten naar het ND Railway Station.

Daar moest ik helemaal niet zijn, maar ok, snel ging het wel.

Rob

• Mr Bojangles

Hoi Bianca,

je hebt toevallig niet een blog of zo waar we je foto's kunnen zien?