hoe van te voren een gids/chauffeur in India betalen en is dat nodig?

• Annet

Wij gaan 2 december naar Zuid-India.

Een gids/chauffeur heeft een route uitgestippeld, met leuke extra's en bijzondere onderkomens. (Bangalore - Mysore - Wynaad - Calicut - Palghat - Trichur - Athirapilly- Fort Kochi- Allepey- Kumarakom - Thekkady - Madurai - Yercaud -Bangalore).

Het is echt een kwestie van vertrouwen, want hij werd aangeraden op het IndiaMike forum maar we weten niets van hem. Wel hebben we 3x telefonisch contact gehad om e.e.a. af te stemmen. Hij komt betrouwbaar over, werkt alleen en haalt ons op in Bangalore. We hebben er een goed gevoel over.

We vragen ons nu af hoe je zoiets met de kosten regelt. Heeft hier iemand ervaring mee of tips voor ons. Hij heeft ons overigens nog niets gevraagd hoor, alleen doorgegeven wat het gaat kosten.

• Annet

Ik zie dat mijn vraag onduidelijk gesteld is. Waar het om gaat is een voorschot. Moeten we dat vanuit Nederland al betalen? Is dat gebruikelijk en zo ja hoe doe je dat? en hoeveel voorschot geef je dan bijvoorbeeld? ik hoop op een paar goede suggesties van mensen die hier zelf ook mee te maken hadden.

• KeesS

Het ligt er aan wat je afspreekt! Vraagt hij niets dan zou ik ook niets betalen. Het risico is dan wellicht dat hij er niet staat als je hem verwacht. Als je denkt dat het redelijk is om een voorschot te betalen moet je dat doen. Ik heb geen idee wat jullie voor de trip aan hem moeten betalen.Een hotel vraagt bijvoorbeeld de 1e nacht als aanbetaling. Nou als je met hem op stap gaat voor 12 dagen, als ik wel ben, stel dan voor om 1/5 vooraf te betalen bijvoorbeeld.

• San Baar

Ik heb nooit een aanbetaling gedaan, heb altijd aan het eind van de rit het bedrag in één keer betaald.

• johan1

Volgens mij is een aanbetaling niet nodig. Hooguit. Geef je hem aan het begin van de trip wat geld voor de benzinekosten en bijkomende kosten. Mij ervaring is dat de chauffeur tussen de middag mee eet.

• Ineke M

De meeste chauffeurs willen helemaal niet mee eten. Bij de stops krijgen zij (vaak) gratis een thali omdat zij klanten aanbrengen.

Vaak worden ze door de (goedbedoelde) toeristen in verlegenheid gebracht en niet iedereen durft te weigeren.

Ik betaal de chauffeurs altijd wel een fooi per reisdag. Bij een rondreis Rs 200,- per reisdag. Als je het plant via een reisbureau dan betaal je een deel aan. De chauffeurs vragen dat niet,……maar lijkt me wel net zo netjes omdat dan toch te doen.

Ineke

• Rob

Annet,

De betalingsregel die ik hanteer voor mijn chauffeurscontacten in Delhi:

50% bij aankomst/vertrek in/uit Delhi, 50% + extra tip naar eigen keus aan het eind van de tour.

Start de reis niet in Delhi, maar in een andere plaatst dan wordt er soms een aanbetaling gevraagd.

Voor Zuid-India lijkt mij hetzelfde toepasselijk.

Bedenk wel dat geld van tevoren overmaken (onnodige) kosten met zich mee kan brengen.

Als de chauffeur daar niet om vraagt hoef je dat ook niet te doen.

De kans dat jullie chauffeur niet op komt dagen schat ik minimaal in.

Maar sluit ik niet uit.

Er is iets met de auto, vrouw/kind is ziek, of hij kan een betere trip krijgen, dat soort dingen komt voor.

Dat is mijn ervaring met chauffeurs in Delhi.

Op het laatste moment wordt er dan geruild, dat hebben de mensen soms niet eens door.

Dat kan natuurlijk alleen maar als er iets te ruilen valt.

Zoals Ineke al aangeeft, de chauffeurs eten liever niet mee, zeker niet in de duurdere restaurants.

Dat gaat alleen maar van hun uiteindelijke tip af, denken ze dan.

Verder ben ik nieuwsgierig of je uiteindelijk zijn vraagprijs geaccepteerd hebt (2x zo duur als in Noord-India).

Rob

• johan1

ik eet met mijn chauffeur samen maar overdag eet ik lokaal “thali”

• Annet

Dag Rob,

Onze chauffeur heeft een complete rondreis uitgezet door Zuid-India en gaat daarbij ook buiten de gebaande paden, dat vinden wij ook leuk. We konden kiezen tussen

Bangalore - Mysore - Wynaad - Calicut - Palghat - Trichur -

Athirapilly- Fort Kochi- Allepey- Kumarakom - Thekkady - Madurai -

Yercaud -Bangalore

Or

Bangalore - Palaghat- Athirapilly- Kottapuram- Fort Kochi- Alleppey-

Kumarakom- Kumili- Madurai- Thanjavur- Pondicherry- Thiruvannaimalai - Bangalore

en hebben voor de eerste gekozen.

Verder bied hij aan:

Air-conditioned Toyota Innova which have the largest leg space with

huge luggage space to cover approx. 3500 kilometers , road tax &

permits in three states, high way toll rates costs Rs. 45,000/- ( All

inclusive ) pick up on 2nd December to Drop off on 15th December at

BIAL.

I have arranged fabulous one of a kind Eco resort, heritage hotels &

100 plus year old home stays & farm stays and deluxe house boats for your entire stay of 13 days.

And made arrangements to experience the culture, heritage, myths,

folklores, arts & architecture.

All the above will cost with full board Approx. Rs.80000/- inclusive of

accommodation, all cultural activities, Ayurvedic treatments, entrance tickets, breakfast, lunch & dinner.

Please note that I will be accompanying you to all the places & made the iteneary as bespoke, but I believe in the off beaten track & not the usual sight seeing normally chronicled in websites & books.

Mijn man heeft contact gezocht met collega's van hem in India en zij zeiden dat de prijs wel ok was, iets aan de dure kant. We proberen nog iets omlaag te gaan, maar vinden het eigenlijk ook ok. We houden wel een slag om de arm om als het te druk is of we te moe zijn wat dingen te skippen. Hij heeft een uitgebreid programma erbij gegeven, met heel veel leuke zijsprongen. We zijn dus superbenieuwd.

Wat vind je ervan?

Annet

• Annet

Rob, mijn reactie over de kosten staat een stukje hierboven, ik heb iets verkeerd gedaan waardoor het niet onderaan gekomen is.

Annet