hoe het best een rondreis van 12 dagen in Zuid-India doen?

• Annet

Vanaf 1-15 december zijn mijn man en ik in Zuid-India, Bangalore en dan willen we wat rondreizen. Nu heb ik inmiddels contact met een man in India, ene Sam, gids met auto (op de website India-Mike sprak een vrouw uit Dubai zeer lovend over hem en naar aanleiding daarvan heb ik hem benaderd) die voor ons een rondreis aan het samenstellen is. Hij is echter wel erg traag met antwoorden via email en heeft allerlei plannen, erg veel, ook voor minder toeristische plekken. Dat vinden we wel leuk met daarnaast highlights zoals Madurai en de backwaters in Kerala. Verder hebben we contact met ene Jenny in Cochin, zij heeft een rondreis uitgestippeld die dan weer heel erg duur is. Ik weet nu niet goed wat te doen. Mijn vraag is eigenlijk wat ervaren India-reizigers ons adviseren. Wij reisden eerder door Vietnam (eigen gelegenheid), Thailand en Cambodja (georganiseerd, geen groepsreis) en dat ging allemaal prima, maar ik ben totaal niet bekend met India en begrijp dat het best pittig kan zijn daar te reizen, daarom vind ik het prettig als e.e.a geregeld wordt. Wie kan me advies geven?? Is het goed te doen om het zelf ter plekke te regelen? Kan zo'n contact met een gids ook een miskleun zijn? De reis van Jenny is superluxe, maar zo enorm duur….

• Rob

Annet,

Als eerste moet je je afvragen of een rondreis door Zuid-India in 12 dagen uberhaupt te doen is.

Ik denk van niet.

Rob

• VideJo

En je zou kunnen overwegen om je eerst reis naar India via een reisorganisatie te doen. Er zijn er, die het bij kleine groepen houden.

• Annet

Dag Rob,

dat klopt helemaal, het kan niet in 12 dagen, dus we moeten keuzes maken wat we willen zien/doen. We starten sowieso in Bangalore en dan ligt Mysore wel voor de hand geloof ik. Maar dan? Madurai wil ik heel graag zien. Het wordt een klein stukje van Zuid-India, en onze eerste kennismaking. Ben benieuwd of we daarna terug willen komen.

De route die door ons indiaas contact werd voorgesteld is als volgt: Bangalore-Mysore-Wynaad-Calicut-Palghat-Trichur-Chalakudy-Valparai-Fort Kochi-Alleppey-Kumarakom-Varkala-Thekkady-Kumili-Madurai-Rameswaram-Chidambaram-Mahabalipuram-Tranquebar-Pondicherry-Bangalore. Dat leek ons erg veel dus we hebben gevraagd de route in te korten. Wat vind jij ervan?

Ik zag dat je veel info op dit forum zet, altijd fijn van iemand te horen die goed bekend is met het land.

• jjg

Ik zou deze contactpersoon niet meer serieus nemen en links laten liggen. Of verstond hij dat je 2 maanden de tijd hebt ipv 2 weken?!

• jjg

Reizen in India is prima te doen, mits je maar rekening houdt met vaak lange afstanden. Soms slechte wegen en dat het allemaal niet zo snel gaat.

• johan1

je kunt het best een taxi regelen. Die vraagt ongeveer 15 rps per kilometer of 18 nu want de benzine is behoorlijk gestegen. Je geeft hem daarnaast wat geld om te eten (eet ‘s middags meestal met je mee) en ’s avonds een paar honderd rupiah dan zoekt hij zijn eigen hotel. een beetje ervaren chauffeur weet wat interessante plekken zijn. Ik zou vanuit Bangalore naar Mysore gaan Daar een dag rondtoeeren want er is veel te zien. Vandaar via de bergen Myanar of Ooty naar Kochin de dag erop naar Allepey. Daar voor 4 uur een bootje huren (dan heb je de backwaters wel gezien) en door naar Varkala. De dag erop via kanyakumari(zuidelijkste pun)t naar Madurai en daar een dag blijven (is met name ‘s avonds heel exotisch) dan door naar Pondy en Mahabalipuram en via Madras weer terug naar Bangalore. Ik weet hier wel een vertrouwd reisburo’tje. Als je wilt, kan ik daar wel eens een offerte aanvragen. Woon zelf in Thiruvananthapuram (Trivandrum)

• KeesS

Tjee wat een route in 12 dagen. Dit is niet serieus te nemen. Er van uitgaand dat je weer terug wilt naar Bangalore, zou ik een auto (met chauffeur) huren en naar Madurai rijden, volgens mij is dat een redelijke weg, ik kan evenwel niet inschatten hoe lang je er over doet. Dan naar Cochin (Kerala) en dan een route terug naar Bangalore al dan niet via wat natuurparken. Dan heb je nog een aardig schema. (Grap: op mijn Ipad heb ik laatste de route gevraagd per auto van Arnhem naar Pushkar: advies kortste route 6696 kilometer te rijden in 4 dagen!).

• Ineke M

Hmmm, lijkt me ook nog erg veel in 12 dagen…. Zeker omdat de afstanden groot zijn en je toch niet 10 van de 12 dagen in de auto wilt zitten.

Ik zou voor een hele kleine route gaan, maar wel een met rust erin. Dan geniet jezelf van wat je tegenkomt en je ziet veel meer. In die overvolle routes zie je de highlights. Dus net als een blik Japanners die Europa doen.

Ineke

• Annet

He wat super al die reacties. Bedankt voor al het meedenken! Ben heel blij met dit forum, had het eerder moeten doen.

We hebben van de ‘dure’ gids een nieuw voordeliger aanbod gekregen met daarin vervoer, chauffeur, hotels voor een prijs die ons beter past.

De route is: Ysore, Ooty, Pollachi, Madurai, Periyar, Munnar, Allepey, Cochin, Athirapally, Guruvayur, Wayanad, Bangalore.

In Athirapally zit ons op verzoek het rainforest hotel, waarvan we hoorden dat het geweldig is, uitzicht op de watervallen vanaf je kamer. Kent iemand het hotel?

Volgens mij is dit een stuk beter. Ik hoop dat jullie er nog iets over willen zeggen.

Ik heb nog een ander vraag over het eten in India, maar daar maak ik een nieuwe vraag van, anders loopt alles door elkaar.