pinnen in Mumbai/invoeren rupees

• Mar

Hallo,

Heb mijn ING bank gebeld en men zegt dat in Mumbaii gewoon met je pinpas geld gepind kan worden. Wellicht een domme vraag omdat ik het antwoord al heb maar toch….zeker is zeker. Het 7 jaar geleden dat ik er was en toen was het nog travelercheques,

Weet iemand ook of je rupees mag invoeren?

Greet,

Mar

• johan1

Je kunt met je pinpas van ING overal pinnen zie onderstaand stukje van ing.nl Let op !!! het kost wel 2 euro per transactie als je geen extra pakket hebt en dit kan aardig oplopen want bij sommige ATM kun je maar 10.000 rps per transactie opnemen. je kunt per dag ongeveer 30.000 rps opnemen de balans staat op je bonnetje. (een “royaalpakket” kost 15 euro per kwartaal.)

Ik ben nooit gecontroleerd op het invoeren van rupiah. Heb een paar duizend bij mij over van de vorige reis, maar geld wisselen in Nederland lijkt mij erg duur

Geld opnemen in het Buitenland

Waar Kosten Maximum Bijzonderheden

Vreemde valuta in niet-eurolanden € 2,00 opnamekosten

per transactie***

plus 1,0% koersopslag € 500 Bij alle geldautomaten

met het Maestro-logo

Bij een buitenlandse geldautomaat kan het voorkomen dat die bank kosten in rekening brengt voor het gebruik van de geldautomaat. U wordt hierover tijdens de geldopname geïnformeerd.

* Deze ‘koersopslag’ wordt direct verwerkt in het transactiebedrag.

** Bij geldopnames van € 1.000 of meer heeft u uw Betaalpas plus pincode en een geldig legitimatiebewijs nodig.

*** Betaal- en RoyaalPakkethouders betalen geen opnamekosten. De koersopslag wordt wel berekend.

• T.o.m.

Altijd leuk een pre-historische vraag tegen te komen.

Mar, je komt tegenwoordig elke 500 meter wel een ATM tegen in India, en overal kan je pinnen. Dat is overigens al een jaartje of 10 zo. Voor mijzelf was 1998 het laatste jaar dat ik met travellers cheques in de weer was. Ook toen waren er redelijk wat ATM's in India, maar toen was het af en toe wel zoeken.

Het royaal pakket als johan tipt kan ik je aanraden, dan hoef je die 2 euro per transactie niet te betalen, en kan je gewoon 2000 rs pinnen om de dag door te komen. Ik vind het altijd wel lekker niet al te grote bedragen bij me te dragen.

Oh ja, en zowat elk dorp in India heeft tegenwoordig wel enkele ATM's, en in de toeristische dorpen zijn er natuurlijk meerdere.

Pas wel op dat sommige banken 300 RS opslag rekenen, dat geven ze wel altijd netjes aan, als dat gebeurd onthoud ik de naam van die bank, cancel mijn transactie en loop ik even naar een andere ATM.

• Mar

Hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Groet,

Mar.

• Sundri

Heb je een betaalpakket van de ING, dan betaal je 7,75 euro per kwartaal en daarmee kun je ook “gratis” pinnen over de hele wereld.

Nooit ben ik gecontroleerd op het invoeren van Roepies of andere valuta.

Travelercheques zijn uit de tijd. Inderdaad “prehistorisch”.

• ton

Altijd een leuk tijdverdrijf, tc's wisselen,

we doen het nog steeds, niks prehistorisch. Eerst de stad doorgestuurd worden naar de branch die de foreign exchange doet. Vervolgens bij een mannetje aan een bureau gezet worden, die een heftig telefoongesprek gaat voeren met het hoofdkantoor over de koers. Dan komen er allerlei dikke folianten waarin de cheque voor de eeuwigheid wordt vastgelegd. Dan de cheque tekenen. Wel even oefenen op een blanco stuk papier, want alle pootjes van de n-netjes en m-metjes worden geteld en vergeleken met de handtekening in je paspoort, Voor de zekerheid worden er toch maar een paar kopieen van je paspoort gemaakt.Welja voor de zekerkheid nog maar even een stuk of vijf handtekeningen op de achterkant van de cheque, kan vast geen kwaad. Vervolgens worden alle formulieren gestempend en aan elkaar geniet. inmiddels ben je alweer drie bureaus verder, Geeft een aardig inkijkje in het In diase kantoorleven. Ogenschijnlijk verschuiven er de hele dag formulieren van bureau naar bureau

Uiteindelijk krijg je je token en mag je naar de cashier. Rustig op je beurt wachten. uiteindelijk krijg je je flappen. Wel nog even beleefd vragen of ze het nietje uit de bundel willen halen.

Hoezo prehistorisch?, fundamenteel antropologisch onderzoek en participerende observatie ineen. Niet te missen dus!!

• Sundri

Waarschijnlijk bedoel je je verhaal overdrachtelijk, maar toch: prehistorisch dus…

• KeesS

Dat ken ik. Ooit meegemaakt in Jaisalmer, maar toen zat er een stuk touw door de roepie's. Die banken blijven geweldig. Overigens heb ik altijd een bedrag aan roepies bij me als ik naar India ga. Of ik heb ze nog van de vorige keer of ik haal ze bij het GWK. Dan hoef ik niet gelijk bij aankomst naar een ATM en heb wat klein geld op zak. En deze keer konden we niet pinnen op/bij Domestic Airport Delhi en in Varanasi/Jaipur waren een hoop automaten leeg of gesloten (Diwali). Toen bleek een creditcard ook wel handig! Alhoewel het officieel verboden is om roepie's in/uit te voeren ben ik er nooit op gecontroleerd.