Grensovergang Bangladesh

• jjg

Tijdens mijn laatste trip in India besprak ik met een Britse meid, tijdens een aantal Kingfishers, voor de fun, om samen te reizen in Bangladesh. Nu heb ik op dit moment geen idee of dat echt de moeite waard is? Maar…is het makkelijk om na een bezoek een Kolkata de grens over te steken of is dit qua formaliteiten ( visum?) allemaal heel erg onhandig.

En is Bangladesh de moeite waard? Dat is natuurlijk een persoonlijke mening, maar ik gooi 'm toch even het prikbord op.

Groet!

• kataraja

Jjg, is Bangladesh de moeite waard?? Het ligt er een beetje aan wat voor persoon je bent. Hou je van reizen, dan is Bangladesh zeer zeker de moeite waard, meer dan dat zelfs. Maar wil je op vakantie en mooie gebouwen gaan bekijken dan zou ik zeggen begin er niet aan. Ik ben er helemaal weg van, maar voor mij is de reis het doel.

Je kan er prachtige boot tochten maken, ook is het mooi om met de trein naar het noorden, naar de thee plantages te gaan. Snorkelen op st martins island, scheeps sloperijen bij chittagong, cox bazar, kaptai lake, enz enz . Je kan zelfs in calcutta een trein naar dhaka nemen.

• jjg

Dank Kataraja,

Ik hou zeer zeker van reizen. Mooie gebouwen zijn leuk, maar dat onthoud je uiteindelijk niet. Het zijn de gebeurtenissen en ontmoetingen die mij altijd het meest bij blijven.

Hoe zijn de voorzieningen daar qua verblijf? Ik kan me niet voorstellen ( correct me if I'm wrong) dat er soortgelijke guesthouses/hostels o.i.d. als in India zijn? En qua vervoer?

Die scheepssloperijen lijken me reuze fascinerend. Vooral vanwege het fotograferen, maar dat zal er dan vast niet mogen?

Ik ben net een week terug van mn vorige India-trip dus alles is nogal pril wat dit idee betreft. Maar een stuk Noord-Oost India + stukje Bangladesh vind ik zeker het overwegen waard voor volgend jaar.

Als je nog meer kwijt wil dan alleen antwoord op bovenstaande vragen, hoor ik 't graag!

• jjg

Chittagong

Als ik het goed heb, is deze foto in Chittagong gemaakt door Edward Burtynsky.

• kataraja

Jjg, voorzieningen zijn er genoeg, in alle prijsklasses, ik ben geen lonely planet fan maar als je de eerste keer naar Bangladesh gaat kan het boek heel handig zijn. Vervoer is

er goed geregeld er gaan bussen naar alle uithoeken, ze hebben treinen, maar het leukste is, ook veel plaatsen zijn per boot te bereiken.

De scheepssloperijen zijn idd fascinerend, vooral als er zo'n reus het strand op gevaren word om gesloopt te worden, ik had zelfs een beetje medelijden met de boot toen hij het strand op schoof. Toen kon ik zo overal naar binnen, een paar Taka"s doen wonderen.

Als je van fotograferen houd dan kan je hart ophalen in bangladesh, vooral in de oude buurten van Dhaka, kleine steegjes vol met mensen en rikshas.

Ook het eten is er goed, vrijwel hetzelfde als in India alleen wordt er meer vlees gegeten.

Het aller leukste vonden wij toen we rond reisden het 12 dagen duurde voordat we een westerse toerist tegen kwamen, dit had een hoog “Dr Livingstone, I presume” gehalte.

Groet