De vooruitgang van India

  • VideJo

    De afgelopen jaren heb ik tijdens mijn reizen naar India ook gekeken of ik veel zag van de vooruitgang van de welvaart in India.

    Op het eerste gezicht zag je daar niet zo veel van. Vooral niet in de grote steden. Misschien met uitzondering van de toename van (vooral kleine) auto's zoals die van Suzuki en de Nano van Tata. Vorige week zag ik een Nano met wel 8 passagiers . . . En dat met een motortje van misschien wel 500cc. Wat mij ook wel opviel, dat, is dat de vrachtwagens er wat nieuwer uitzagen. Ik zag er één met achterop de tekst: “HOREN PLEASE”. Typfoutje, wat misschien wel iets voor Schonenberg Hoorcomfort . . .

    Hebben anderen wat meer vooruitgang gezien?

  • Sundri

    Toen ik 12 jaar geleden voor het eerst in India kwam, had niemand een mobieltje. Nu heeft iedereen een mobieltje, zelfs als ze niet genoeg te eten hebben.

    12 Jaar geleden zag je in Delhi echt geen Indiase jonge meiden met spaghettitopjes lopen. Nu zie je er zat. Die meiden dragen steeds westerser kleding. De meiden uit Bombay, die ik in Goa zag, zien er in onze ogen zelfs “hoerig” uit. Vond ik wel opvallend, aangezien Indiërs nog weleens kritiek hadden op de manier waarop westerse vrouwen zich kleden-kleedden.

    Ga ook 'ns op de vliegvelden kijken. Vroeger was het daar ouderwets met zeer lange wachttijden, omdat je je ruimbagage apart moest laten scannen. Nu gaat dit net zo modern als in Europa.

    Ga 'ns in Delhi kijken. Zie de metro. Die was er 12 jaar geleden nog niet. Nu een hartstikke modern metronetwerk (ik geloof dat alleen de 4e fase nog moet worden uitgevoerd). Voor weinig geld kom je in no time in grote delen van de stad. Ook het vliegveld is nu met de metro bereikbaar.

    Kijk 'ns naar al die moderne stadiumsin Delhi, die gebouwd zijn voor de common wealth games het afgelopen jaar.

    Kijk ook 'ns naar de moderne overdekte winkelcentra. Doet niets meer onder voor westerse winkelcentra. En wat dacht je van Mc Donalds, Cafe Day, KFC, enz.

    In 12 jaar is er juist erg veel veranderd, vind ik. Teveel om op te noemen.

  • VideJo

    Je hebt gelijk, Coffee Day, de Metro en het Indira Ghandi vliegveld mogen er zijn! In Bangalore waren ze vorig jaar ook druk bezig met de Metro.

    Vorig jaar wilden sommige mensen van ons reisgezelschap zo nodig wat T-shirts uitdelen aan arme kinderen. Toen ik mijn camera naar rechts pande, stond één van die meisjes in een mobieltje te praten . . . (ik zie namelijk heel veel via mijn camera)

  • T.o.m.

    Toen ik voor het eerst in India kwam,

    -reden er vooral ambassador autos rond (niet zo heel veel), de meesten waren meteen taxi: geen japan-looks

    -er was geen coca cola, pepsi reclame te zien (was ook niet te krijgen), wel Thumbs up. Bijna alle reclame was van Indiaase produkten.

    -bestond internet niet, en voor 1 telefoongesprek kon je wel een hele dag uittrekken

    -bracht mijn spijkerbroek een aardig centje op, constant wilde men die kopen, en omdat het ding toch te warm was, heb ik het dan ook verkocht met een flinke winst.

    Het was een heel andere wereld, en dan ook nog eens India. Was met stomheid geslagen, en India verdiende voor jaren de 1e plaats of “places I want to be”. (nu zijn ze zelfs uit de top 10)

  • erik

    Wat cola betreft is India na Thumbs up en Campa cola zeker vooruit gegaan (en Limca had je vroeger, bestaat dat nog? In Italië was het verboden omdat het zo ongezond was:))

  • VideJo

    Limca dit jaar niet meer gezien . . . In plaats daarvan had iedereen Lemon Soda.

  • erik

    Het is overigens eigendom van Coca Cola, de ooit Indiase Limca-fabriek Net als Maazza, dat lees ik net pas en wist ik niet.

  • T.o.m.

    Jep, Cocacola kwam binnen en kocht meteen de hele meuk op: Limca, Maaza, Thumbs up.

    en gold spot (zie ik nu op wiki, die was ik alweer vergeten, en deze naam brengt nu pardoes sweet memories).