inenting tegen buiktyfus?

• esther

Hoi, graag jullie ervaring met het volgende: via onze huisarts hebben wij vaccinatie-advies aangevraagd. Wat ons opviel is dat hij het niet nodig vindt om ons in te enten tegen buiktyfus. Zijn argumenten hierbij zijn dat wij maar 2,5 week gaan en niet buiten Rajasthan komen. Hoe denken jullie daarover? Ik heb al in de history van deze discussielijst gezoch maar kom er toch nog niet helemaal uit. Bedankt alvast voor jullie reactie. Groet, Esther

• T.o.m.

Waarschijnlijk heeft de arts wel gelijk, maar als je meer zekerheid wilt haal je toch gewoon die prik?

Hou er wel rekening mee dat het geen totale bescherming tegen buiktyphus geeft (ongeveer 70% bescherming).

Het beste is in ieder geval geregeld je handen met water en zeep te wassen, en proberen niet je vingers in je mond te steken (dat doe je vaker dan je denkt).

• esther

Goede tip van die vingers in je mond. Ik heb ‘m nog maar eens aan m’n nagelbijtende dochter laten lezen! Dat wordt de grootste uitdaging.

• kataraja

Hoi Esther, dit zijn moeilijke vragen, wij zelf reizen zonder enige vorm van profylaxe, maar we hebben niet de verantwoording over kinderen zoals jij dat hebt. Aangezien je maar beperkte tijd in India hebt, en het zonde van de tijd zou zijn als je (of je kids) een paar dagen ziek zou worden, zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de inentingen nemen.

Maar ook wat T.o.m. schrijft snijdt hout, goed je handen wassen en je gezond verstand gebruiken, maar wordt niet te paranoia!

Als een restaurant er schoon uit ziet, dan is de keuken meestal ook in orde.

Veel plezier Kat.

• josefien

En vooral niets, maar dan ook echt niets van kraampjes op straat eten of drinken.

Een glas vers geperst sap heeft mij ooit zo ziek gemaakt.

Veel plezier

• T.o.m.

Juist die kraampjes kunnen zo ontzettend leuk en lekker zijn !

Bovendien kan je zien of de pannetjes en andere ingrediënten de nodige zorg krijgen. Als je in een restaurant gaat eten, dan kan je niet in de keuken kijken (en dat kan ik iedereen ook afraden, want het zou kunnen zijn dat je daarna moet verhongeren).

• kataraja

Juist ja T.o.m., bij die kraampjes eet je juist echt lekker. Dat zijn weer van die L.P. wijsheden. Vooral idli en sambar als dat goed is klaar gemaakt kan er mi niets mis gaan.

Ook aan een kraam waar ze vers rietsuiker persen zal ik zeker niet voorbij gaan.

Groet Kat.

• T.o.m.

Inderdaad, maar wel je gezond verstand gebruiken. Soms zie je inderdaad “vers” fruit kraampjes langs een drukke stoffige weg. Fruit ed staat al doorgesneden op de klanten te wachten. Om het er zo fris mogelijk uit te laten zien, wordt er om de zoveel minuten een plens water (vast geen mineraalwater) over de groenten en fruit gesprenkeld. Kijk, dat moet je dus niet hebben.