anti malaria - doxycycline e.d.

• quota

Hallo allemaal;

Ik sprak in Nepal van de week een Amrikaan die doxycycline gebruikte als anti-malaria medicatie.

Ik wist toen niet dat dit anti-biotica ook om die reden geslikt kon worden.

Het een en ander opgezocht op internet en het wordt inderdaad al in heel veel landen voorgeschreven. Alleen Nederland gaat hier nog niet in mee.

De voordelen zijn dat het erg goedkoop is (zeker als je het in India of Nepal zelf haalt) en de resistente stammen zijn niet resistent voor dit middel.

1 dag voor de reis beginnen en bij terugkomst 4 weken doorslikken.

Nu is profilaxe niet echt nodig maar voor iemand die iets wil slikken ter geruststelling lijkt dit een goed alternatief.

Weet verder iemand of Arthemisia (over alternatief gesproken) gewoon in India te koop is. En weet iemand hoeveel je hier van moet slikken ? Gaat het op lichaamsgewicht of gewoon “x” tabletten per dag ?

Verder lijkt het natuurlijk fantastisch dat de verspreiders van Dengue, malaria en gele koorts een steeds korter leven beschoren zijn na de eerste geslaagsde proeven, in grote gebieden, om de vrouwelijke verspreiders van het dengue virus een halt toe te roepen. Als deze ingreep in de natuur maar geen andere ellende gaat veroorzaken :(

• Rob

Oh jeetje,

Wat een lang verhaal had die Amerikaan.

Het slikken van doxycicline is echt Amerikaans.

En een van de oorzaken voor resistentie.

Dat zegen ze er allemaal niet bij.

Rob

• quota

niet alleen amerikaans. het wordt veel voorgeschreven in europa. waaronder de UK.

de regel over resistentie begrijp ik niet helemaal. Ik zie niet in waarom Doxycycline zou bijdragen aan de resistentie van andere middelen, als dat is wat je bedoelt ?

Kan ook niets vinden op internet wat die bewering bevestigd. Ben daarom wel benieuw hoe je daaraan komt ? Als het zo is zou het niet goed zijn om het middel te gebruiken.

• kataraja

Quota, doxycycline en andere antibiotica worden te pas en te onpas genomen. Te veel antibiotica zorgt wel degelijk voor resistentie. Zware ontstekingen /infecties

zijn steeds moeilijker te bestrijden, juist ja omdat iedereen te pas en te onpas antibiotica slikt. Maar ook de boeren zijn hier debet aan want int in de vee/visteelt word

antibiotica niet geschuwd.

Groet kat

• quota

@ kataraja Dat verhaal is bekend, maar dat gaat op voor heel veel genees-, bestrijdingsmiddelen, enz

Sporen van medicijnen worden via de urine uitgescheiden en zorgen o.a. daardoor voor dit soort bij effecten.

Ik begreep alleen Rob zijn antwoord niet helemaal. Ik kreeg de indruk dat hij bedoelt dat het gebruik van doxycycline mee zou helpen aan het resistent worden van stammen voor andere middelen. Dat laatste is volgens mij niet mogelijk.

• T.o.m.

Het doxy verhaal is vrij ingewilkeld.

Het is op dit moment een effectief malaria medicijn. Echter, hoe meer mensen doxy slikken, des te eerder zal ook voor doxy resistentie optreden. Is dat punt bereikt, zal doxy ook niet meer zo effectief tegen malaria gebruikt kunnen worden, en moeten we overstappen op weer wat anders. De vraag is, is er wat anders. Het is daarom zaak dit middel zo voorzichtig mogelijk te gebruiken, en alleen dan als het echt nodig is. Dus niet ter preventie van malaria als de kans daarop slechts 0,0001% is.

En ander probleem is, dat doxy tegen een groot aantal ziektenverwekkers kan worden ingezet bij luchtweg infecties, bijholte infecties, huidinfecties, darminfecties en verschillende vormen van geslachtsziekten. Door nu dit middel als preventie langdurig te slikken, vergroot je ook de kans (of versnel je het proces) dat er resistente stammen van deze ziekteverwekkers zich kunnen ontwikkelen.