Heren, wat een bijzondere discussie heb ik opgerakeld. Dat was niet echt mijn bedoeling.
Ik vind het persoonlijk niet kunnen dat onze paspoorten zo zijn “toegetakeld”. Zonder ontnieter (zo heet zo'n ding geloof ik) heb ik de nietjes verwijderd, met een mesje blijkt het ook te kunnen. Dat is zonder nieuwe beschadigingen gelukt, maar er zitten nu dus wel gaatjes in de buitenkanten van de paspoorten.
Het CIB heeft geanwoord dat zij op de hoogte zijn van dit verhaal en dat zij steeds weer aan de ambassade vragen dit niet te doen. Helaas, blijkt niet te werken. Ik kreeg overigens als antwoord dat ik de stickers mocht verwijderen. Nou, dat heb ik geweten. Op elk van de 4 paspoorten zaten 3 stickers, de 2 witte stickers waren van papier en heb ik er per milimeter af moeten krabben, heel voorzichtig om de paspoorten niet te beschadigen. De gele stickers van de visumdienst waren van plastic. Voordeel was dat je die er in 1 keer af kon trekken. Maar, daarvan was de lijmlaag kennelijk sterker waardoor bij 1 van de paspoorten een stukje van de bordeauxrode buitenkant is beschadigd. Lekker dan, we moeten nog 4,5 jaar vooruit met onze paspoorten. Ik hoop niet dat dit problemen in de toekomst gaat geven.
Enne, bovenstaande meen ik dus allemaal heel serieus! De stickerrestanten onder mijn nagels zijn het bewijs.
Maar, positief blijven: de visa zijn in ons bezit, India here we come! Groet, Esther