ehhhh, begrafenis

• Mr Bojangles

Heeft iemand een idee hoe dat precies gaat daar?

afgelopen weekeinde is de 22-jarige broer van een vriendin van me overleden aan overmatig drankgebruik. Niks verrassends, dat zagen we al maanden aankomen. Dat kan gebeuren als je als ouders je zoons niet opvoedt omdat die ‘heilig’ zijn.

Uiteraard draai ik op voor het grootste gedeelte van de ‘begrafenis’-kosten.

Nou weet ik wel dat het hele festijn 3 dagen duurt, en dat de hele caste (wordt in dit geval door Dhapu geschat op zo'n 300 man) even langskomt voor 3 dagen gratis eten en drinken, maar wanneer gaat hij nou bijv. op ehhhh de brandstapel?

Afgelopen zaterdag is hij in Jodhpur in het ziekenhuis overleden. Ik heb nog begrepen dat hij met speciaal vervoer is terug gebracht naar Jaisalmer. Lijkt me logisch. Zijn dat ook speciale auto's? Kosten waren naar zeggen 4000 roepies. Maar wat is daarna de volgorde van de gebeurtenissen?

Voor de duidelijkheid: ik zit gewoon in Nederland en de betreffende familie in Jaisalmer dus hij gaat niet de Ganges op of wat voor rivier dan ook.

• Ineke M

O jee,….sterkte! De laatste begrafenis die ik heb meegekregen kostte Rs 150.000,-!!! En dat was dan nog een betrekkelijk arme familie, die zich in de schulden heeft moeten steken (en nee, het werd niet aan ons gevraagd, maar pas later hoorde ik wat dat financieel in kan houden).

Verder weet ik ook niet hoe het met de volgorde zit. Voor ik het nagevraagd heb (en antwoord heb gekregen) weet jij het waarschijnlijk al.

Ineke

• Rob

Ineke,

Ik weet het ook niet precies, maar volgens mij wordt je in India binnen 24 uur gecremeerd.

Heb je geen geld voor een houtenbrandstapel dan ga je gewoon in de electrische oven.

Dat is wat er meestal in Varanasi gebeurd, aan de lopende band.

De rituelen daarom heen weet ik niets van.

Rob

• VideJo

Naar het schijnt is de eigenaar van het hou voor de brandstapels in Varanasi de rijkste man van de stad. En dat terwijl hij tot de onaanraakbaren schijnt te behoren.

• Khan

VideJo Schreef:

——————————————————-

> Naar het schijnt is de eigenaar van het hou voor

> de brandstapels in Varanasi de rijkste man van de

> stad. En dat terwijl hij tot de onaanraakbaren

> schijnt te behoren.

Ach, de ontwerper van de Indiase grondwet was ook Dalit, en zijn beeld kom je in elk geval in Andhra Pradesh bij wijze van spreken op elke straathoek tegen.