Kerst & Nieuwjaar in India/Nepal?

• Abv

Hoi Ineke,

Dankjewel voor je antwoord…

Ben ik toch niet helemaal gek….;)

Varanasi lijkt me heel bijzonder en leerzaam voor mijn zoon, we zullen ook zeker veel gaan bekijken, al houd ik met bepaalde zaken wel rekening, maar idd, de dood hoort bij het leven, en alles is op een duidelijke en genuanceerde manier aan een kind uit te leggen…. Ik vind het ook goed dat hij eens meer ziet en zich realiseerd dan het vaak oppervlakkige leven hier…

• Thomas

Nog nooit in Turkije geweest, maar kom al wel een jaar of dertig in India in periodes van 1 maand tot ruim 5 maanden per keer en zeker niet all inclusive of met een groepsreis. Wat is er trouwens mis met Goa, ooit wel eens geweest en misschien iets verder dan de stranden bij Calangute/Anjuna/ Palolem/Arambol. Is trouwens overwegend katholiek en men viert daar wel Kerst. En ja vuurwerk is in India het hele jaar door te koop maar pas op daarmee want niet alleen bij jullie zijn de lontjes een beetje kort maar ook bij dat vuurwerk. Veel succes met het de levenslessen voor je zoon daar kun niet vroeg genoeg mee beginnen, het is fijn als ze zo snel volwassen worden. Ik wens ik jullie een goede reis, prettige kerstdagen en een goed,gelukkig en gezond 2012.

• Khan

Ineke M Schreef:

——————————————————-

> Zijn een aantal jaar geleden met zowel Kerst als

> oud en nieuw in India geweest. Verbaasde ons er

> toen over dat er werkelijk overal kerstbomen

> stonden en soms zelfs kerststalletjes. Ook verder

> veel kerstversiering. Had ik nooit verwacht (was

> in zuid-India).

>

>

In Zuid India wordt ongeveer een maand lang kerst gevierd. En dansende kerstmannen zijn in die periode niet zeldzaam. En kwa lichtjes op de winkels gaat dat ongemerkt over in een Hindu festival. Mijn vrouw was toen ze in Nederland kwam zeer zwaar teleurgesteld over de kerst sfeer in Nederland.

Wellicht vergeet men dat India een multi-cultureel en multi-religieus land is.

• kataraja

Abv, ik ben een hele grote fan van varanasi, maar als ik een kind van 8 had zou ik er niet heen gaan, er is gewoon simpel weg niets te doen voor zo'n kind. Ok, op een duidelijke en genuanceerde manier aan een kind uit te leggen, daar kan je wel gelijk in hebben. Maar als toevallig aan het verkeerde burning ghat komt met je kind, en je ziet net een brandstapel met een uitstekend been, dat af word gebroken, en weer op het vuur word gegooid dan weet ik niet of je dat nog kan uit leggen. Op mijn vrouw heeft dat wel een heel grote indruk gemaakt. Ook zou ik je ten stelligste een boottocht naar de overkant van de rivier ontraden want daar zie je taferelen met en honden en lijken dat wil je niet weten.

Ik ben nooit in Goa geweest, maar wat thomas zegt over de christelijke achter grond van Goa klopt natuurlijk, dus ik denk dat kerst vieren in Goa het beste zijn van heel India.

Groet Kataraja

• erik

En als je per se een lijkverbranding zou willen zien, doe dat dan in Kathmandu. Ik vind de sfeer in het burning ghat in Varanasi nogal luguber, om het mild uit te drukken.

Het Regency Hyatt in Kathmandu heeft vaak een kerstfeest, inclusief kerstmarkt. Verder merk je er niet veel van,kerst en nieuwjaar.

• sofie

In Delhi kun je op verschillende plaatsen ook een lijkverbranding zien.

En ook meerdere tegelijk.

Daar wordt je in veel gevallen zelfs gevraagd de ceremonie bij te wonen

en men spoort je aan om foto's te nemen.

Is zeker zo indrukwekkend als Varanasi.

• T.o.m.

Beste Sofie, in heel India verbranden ze de lijken (in ieder geval als het een hindoe betreft).

Dus je hebt zeker gelijk dat er naast Varanasi, ook lijkverbrandingen in Delhi plaatsvinden. Maar dus ook in werkelijk alle andere steden, dorpen en gehuchten die India rijk is.

• dr. Khan

T.o.m. Schreef:

——————————————————-

> Beste Sofie, in heel India verbranden ze de lijken

> (in ieder geval als het een hindoe betreft).

>

> Dus je hebt zeker gelijk dat er naast Varanasi,

> ook lijkverbrandingen in Delhi plaatsvinden. Maar

> dus ook in werkelijk alle andere steden, dorpen en

> gehuchten die India rijk is.

Ik ken zelfs een “burning ghat” annex begraafplaats. Ik zal de plaats niet onthullen, want anders loopt het daar storm van de funerair geinteresseerde toeristen.