Kerst & Nieuwjaar in India/Nepal?

• Bvj

Hallo,

Ik reis met mijn zoon van 8 in december door India (Rajastan + Varanasi) en Nepal.

Ik weet dat onze feestdagen daar uiteraard niet gevierd worden, maar heb wel gehoord dat er iets voor de “toeristen” gedaan wordt in de hotels…?

Ik persoonlijk hecht er geen waarde aan, maar mijn zoon vindt het misschien leuk om toch nog een beetje “kerst/nieuwjaar” gevoel te krijgen…

Iemand hier ervaring mee? is er bijvoorbeeld vuurwerk? Of kun je dat daar kopen? (Dan maken we ons eigen feestje :)

Bedankt weer,

groetjes

• Bvj

Ik vergeet te vermelden dat we met kerst in Varanasi zijn, en met nieuwjaar in Nepal, Kathmandu

• Thomas

Beste Bvj,

Varanasi staat niet zo bekend om zijn kerstsfeer. Even de reisgidsen er op na slaan wat er verder te doen is met de kerst in Varanasi, moet dan wel lukken denk ik, ook voor je zoontje van acht tijdens de feestdagen.

• Baho Kwadratus

Oh ontsteek uw vuurwerk voor Hem die Wij noemen Magnificus Genialus!!

Met Heilige Groet,

Uw Profeet Baho

• Shirley

Nergens leuker als Oud&Nieuw vieren in Nepal

• Thomas

Misschien was ik in mijn vorige bericht niet duidelijk of cynisch genoeg over de vraag van Bvj. Lijkt namelijk op de vraag of er tijdens het suikerfeest nog wat gevierd wordt op het St. Pieterplein in Rome. Zou me toch wat beter gaan inlezen wat er zo bijzonder of heilig is in Varanasi en of het uberhaupt wel verstandig is om daar met een kind van acht jaar naar toe te gaan. En ja op 1e en 2e kerstdag is daar vuurwerk te zien, op de overige 363 dagen van het jaar ook, gewoon effe naar de burning ghats gaan.

• Abv

Thomas, wat een LOOS en dom antwoord.

Als je goed leest, wat voor jou duidelijk een aandachtspunt voor verbetering is, kun je uit mijn text opmaken, dat ik het heb over “touristen” en “hotels” of er dus in de hotels iets voor toeristen gedaan wordt, aangezien ik vernomen heb dat je wel verplicht bent aan het diner menu deel te nemen op “onze” feestdagen, dus vroeg me af of iemand ervaring heeft met "onze kerst / Nieuwjaar in India wat betreft de hotels en eventuele gelegenheden….

Dat betekent niet dat ik zo simpel ben, om te denken dat ik in Varanasi kan gaan kerstshoppen…

En natuurlijk ga ik met mijn zoon van 8 niet met mijn neus bovenop een lijkverbranding staan, maar ja idd; ik neem mijn zoon idd liever mee naar India, en laat hem wat van de wereld zien, dan naar bijvoorbeeld een all inclusive camping in Turkije te gaan, waar jij en eventuele kinderen waarschijnlijk beter op hun plaats zijn…

• Abv

Ik snap het al.. ik lees net dat je naar Goa gaat.. dat zegt genoeg ;)

• Ineke M

Zijn een aantal jaar geleden met zowel Kerst als oud en nieuw in India geweest. Verbaasde ons er toen over dat er werkelijk overal kerstbomen stonden en soms zelfs kerststalletjes. Ook verder veel kerstversiering. Had ik nooit verwacht (was in zuid-India).

Oud en nieuw wordt we degelijk gevierd met heel veel vuurwerk. Jammer genoeg vooral veel en hard geknal en wat minder siervuurwerk (ook wel hoor). Voor een jongen van 8 vast heel erg leuk.

Enne…..wat is er mis om met een jongen van 8 naar Varanasi te gaan?? Dood gaan hoort bij het leven, compleet met alle rituelen die daarbij horen. Mooi/indrukwekkend ook voor hem om te zien dat het daar anders gaat dan hier.

Ineke

• KeesS

Ik ben met de Kerst een keer ik Zuid India geweest, nou hier en daar stond een kerstboom in de hal van het hotel. En met Oud en Nieuwe was ik een keer in Madurai. We zaten op het dakterras, een hoop vuurwerk beneden op de straat. De Indiërs dronken een hoop en waren binnen de kortste tijd dronken. Verder geen last van, was wel gezellig. Of het Indiase vuurwerk te vertrouwen is weet ik niet. Ik blijf er bij dat een Kerst met sneeuw en een Oud en Nieuw met olie bollen alleen in Nederland te vinden is.