Voor mensen die een 6-maanden TV aanvragen (dringend!!)

• Olga

Ik heb pas mijn visum aangevraagd bij vfs global in Amsterdam. Op maandag, zo'n 2 weken geleden, vlak na het boeken van m'n ticket, wou ik m'n 6-maanden-visum aanvragen. Ik had al gelezen dat er geadviseerd werd om zo'n 3 weken van tevoren je visum aan te vragen, wanneer het over 6 maanden gaat, dus ik wou ook echt die maandag de deur uit. Daar aangekomen liet de betreffende man me er niet in, omdat ze tot 1 uur open zouden zijn. Op een plek op hun site zag ik echter dat ze tot 14.00 open zouden zijn en er stond zelfs nog duidelijk bij dat de laatste nummertjes om 13.40 getrokken mochten worden (dit ging duidelijk om vestiging Amsterdam, niet om Rotterdam of Den Haag). De fout van hun kant werd niet toegegeven, dus moest ik dinsdag weer terugkomen.

Van tevoren heb ik uiteraard m'n papieren en al bij elkaar. Ik meen me te herinneren dat ik diezelfde dag (dinsdag) voor m'n vertrek nog op de site iets zag staan: namelijk iets van dat je mogelijk een brief met je reisplannen moet schrijven voor een 6-maanden-visum. Let wel, dit staat niet op de meest aangewezen plek (vind ik). Wat ik onder de meest aangewezen plek versta, is dat men direct naar de categorie visums gaat en daarna op “toeristenvisum” klikt. Vanuit daar zijn er een aantal pagina's die over dat visum gaan en daar zou het mijns inziens bij moeten staan. Maar nee. Toch ging ik weer, ik wou op tijd zijn en ik had niet zo lang nog gelezen over vertragingen bij de ambassade. Ook heb ik op de andere visumbureau-sites niks over een zelfgeschreven brief gelezen, wat het dan ook niet aannemelijk maakt dat het echt moet, want je zou toch denken dat zoiets klaarduidelijk moet zijn als het er echt bij moet en in november hoefde ik ook niet een dergelijke brief in te leveren toen ik bij de ambassade aankwam (maar dat laatste is dan een klein detail, want regels kunnen uiteraard veranderen).

Daar weer aangekomen heeft men het over een officieel getypte brief waarin zo uitgebreid mogelijk je reisplannen in moeten staan (bij een 6-maanden TV). Toen mocht ik daar een handgeschreven brief gaan maken, want hun computer mocht ik daar niet voor gebruiken (door bv vanuit het klad even snel over te typen en uit te printen). De mogelijkheid om op te sturen, mocht geloof ik niet en van een scan met m'n handtekening (vanuit huis) wisten ze dacht ik niet of het mocht en ze wouden graag alle paspoorten in 1 keer de deur uit hebben. Als ze een paspoort achter zouden houden, kon het (grote) vertraging opleveren, dus uiteindelijk heb ik een kort handgeschreven briefje met plaats, datum en handtekening gegeven. Ik hoef ook maar naar 1 specifieke stad, waar ik steeds al naartoe ben geweest en ik vroeg me af “hoeveel kan ik daar nu over vertellen”. Bij de aanvraag heb ik ook een reference adres in die stad opgegeven, dus dat was er al.

In ieder geval kreeg ik later dus een email van ze, dat ik maar een 3-maanden-visum heb gekregen. Want “ik had namelijk het risico genomen om handgeschreven een brief bij m'n aanvraag te zetten met de reden voor een aanvraag voor 6 maanden”. Verder adviseerde hij me om zo spoedig mogelijk m'n Paspoort op te halen en als ik het nog wou veranderen, met een officiele getypte brief naar Den Haag te gaan. Ik vond het niet helemaal netjes in de email dat hij de toon voerde alsof het volledig mijn eigen schuld was. In Amsterdam aangekomen (voor m'n paspoort) vroeg ik of de ambassade daadwerkelijk had aangegeven dat de handgeschreven brief de reden van afwijzing was. Nee dus! De reden van afwijzing was namelijk niet te achterhalen en het is dus gokwerk waarop ze daadwerkelijk hebben afgewezen. Hij zei wel (bij de aanvraag geloof ik al) dat het nog mogelijk is om het proberen veranderd te krijgen via hun hoofdkantoor in Den Haag. Hij zei ook dat je beter meteen er langs kan gaan dan eerst te bellen, want als je belt, dan helpen ze je (wellicht) niet.

Dus ben ik afgelopen donderdag met m'n moeder naar Den Haag gegaan (bij haar in de auto), met een uitgeprinte nieuwe brief.Toen werd er gezegd dat het visum niet te veranderen viel!! Het enige wat ik eventueel kon doen, is een nieuwe aanvraag doen (en ook dus opnieuw betalen). Dat heb ik niet meer gedaan. Hij zei dat het eventueel nog wel binnen de tijd kon (mijn vertrekdatum is maandag 15 augustus), maar ik heb geen nieuwe aanvraag ingediend, gezien ik daar nog meer geld mee kwijtraak en dan 2xretour naar Den Haag moet, vanuit Zaandam (kost ook extra geld) en dan weet je niet eens of je je visum wel krijgt. Dus heb ik het zo maar gelaten.

Ohja, er werd in Den Haag nog iets gezegd over veranderde regels sinds 3 maanden. M'n moeder was op een moment ook in gesprek met ze, weet niet meer precies wat er allemaal gezegd werd. Op een moment werd er ook over een entry-visum gesproken. In ieder geval kun je het beste dus een zelfgetypte brief bij je aanvraag doen (met handtekening), maar hoeveel het uit zal maken, ik weet het niet. Nieuwe aanvragers kunnen misschien voor de zekerheid even bellen of ze niet een entry-visum aan moeten vragen, in verband met de 6 maanden.

Hoe dan ook, ik heb dus een 3-maanden-visum gekregen, waar ik misschien maar 2 maanden en een week ongeveer van kan gebruiken (ik probeer de heenreisdatum misschien nog iets te vervroegen). Ik weet niet waarop ik ben afgewezen, dus wellicht is dit een waarschuwing voor anderen. Mijn ticket was al geboekt en moet ik straks voor 175 euro gaan wijzigen. Bij mijn weten moest ik een boekingsbevestiging bij m'n aanvraag doen en die krijg je waarschijnlijk over het algemeen alleen als je al betaald hebt (en dan staan de data dus vast). Seva reizen doet geloof ik wel aan een gratis reservering, maar die boekten tijdelijk geen tickets, toen ik ze mailde. Daarbij komt dat een ticket misschien een stuk duurder kan zijn als je ergens op het laatste moment je ticket definitief gaat bevestigen. Nou ja, hopelijk zit er achter mijn situatie een goede reden, op hoger niveau gezien.

Nog een puntje: als het goed is, hebben ze de tijd bij Amsterdam op hun site ook gewijzigd vlak na mijn komst (binnen een dag?), want niet veel later zag ik op geloof ik 2 pagina's 13.00 staan, terwijl er daarvoor 1 met 13.00 en 1 met 14.00 (tokens tot 13.40) moet zijn geweest.

• Paul Broekman

Ik zou in India proberen je visum te verlengen. Je heb recht op zes maanden dus in India zouden ze je visum kunnen verlengen. Gewoon overal proberen.

Leuk is het allemaal niet. Maar een leuek reis gewenst

• Ineke M

Olga,

Zal aan mij liggen, maar vind jouw mail niet te lezen. Veel te lang en gedetailleerd. Misschien handig om de volgende keer af en toe een regelspatie tussen te voegen voor de leesbaarheid (of bij de kern blijven).

Ineke

• Rob

Ineke,

Dit is dus een van die wonderen.

Ik dacht: ik zet een tip voor Olga op dit prikbord.

Ik was een beetje moe van haar lange bijdragen zonder witregels.

Ben even op bed gaan liggen, totdat ik wakker werd van een telefoontje uit India.

Even dacht ik dat Sai Baba zelf aan de lijn was, maar het bleek iemand anders te zijn.

Toen ik vervolgens op dit prikbord keek was er opeens een tip voor Olga.

Als dat geen wonder is weet ik het ook niet meer.

Rob

• Ineke M

Hoi Rob,

Klinkt inderdaad als een echt wonder. Daar hebben wij Sai Baba dus niet voor nodig.

Moet zeggen dat ik het ook een goede tip vond en het me al verbaasde dat nog niemand op de vorm had gereageerd, maar in feite was jij me dus voor met het idee….en ik met de uitvoering!

Al iets gehoord van je visum?

groetjes,

Ineke