Kolkata en Dardjeerling

• Ramrod

Ben aan het lezen om voor de 2e keer naar India te gaan ,dit keer denk ik aan grof weg aan Kolkata +Sunderbans - Dardjeerling en ruime omgeving en eventueel Noord-Sikkim

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kom over deze plaatsen /gebieden erg weinig tegen .

Ik hoor graag van mensen die ook op deze plaatsen zijn geweest ,

Mijn specifieke vragen zijn

1 Is het mogelijk om direct van uit NL, Belgie of Dusseldorf naar Kolkata te vliegen zo je welke maatschappij is dat , sla Delhi liever over voor een eventuele overstap .

2 Heeft iemand ervaring in Darjeerling met een reisburo voor het regelen van een trekking (Singalila trek) of van een individuele gids

3 Zelfde voor Kolkata om naar de Sunderbans te gaan .

4 Voor Kolkata en Darjeerling een leuk hotel / Guesthouse voor zo,n €15 per nacht.

Tips voor “must see” in deze omgeving hoor ik graag.

Thx Willem

• Maartje

Hoi Willem,

Wij gaan in okt. deze route ook doen. We vliegen met Lufthansa (a'dam > munchen > delhi > kolkata) terug vliegen we vanaf Delhi (hebben zelf een binnenlandse vlucht naar delhi geboekt vanuit Guwahati (staat assam).

Je kunt ook naar Kolkata vliegen met b.v 1 overstap maar dan betaal je veel meer. Wij hebben dit ticket voor 435 euro geboekt. Ik heb geen directe vluchten gezien toen ik zocht, maar ik zocht ook meer naar een goedkoop ticket dan rechtstreeks. Air India vliegt via A'dam naar Kolkata met een overstap in Londen, ik heb alleen veel negatieve reacties gehoord en gelezen over air India. Misschien kun je ook nog vanaf brussel zoeken, vanaf daar vliegt Jet airways met misschien wel een directe vlucht.

In Kolkata hebben wij het volgende hotel gereserveerd: Sunflower guesthouse. ze hebben een eigen site en hebben goede revieuws.

http://sunflowerguesthouse.com/

Ook wij willen de Singalila trek gaan lopen. We gaan dat pas in Darjeeling zelf regelen. We hebben vaker in India een trektocht gelopen en het is prima te regelen net van te voren. Meestal vergelijken

we dan een paar bureautjes ter plaatse die trekkings aanbieden.

We hebben daarna voor Sikkim ook nog niet echt een route.

Ik heb vooral veel informatie gehaald uit andermans reisverslagen.

Groetjes Maartje

• Ramrod

Mooi dat jullie de zelfde kant op gaan , ben inderdaad bang dat ik niet onder een overstap in Delhi uit kom , met Air India vlieg ik liever niet, zeer veel negatieve verhalen over gelezen .

Laat je ervaring weten als je terug bent tav het regelen van de trek en eventueel van een verblijf in Darjeerling , veel plezier daar .

• Maartje

Ja dat zal ik doen! Ik zal de tips posten op het prikbord.

• Panda

Ik kan je helaas geen naam geven maar de locatie is zeker in Darjeeling van belang omdat het uitgestrekt is en een gedeelte loopt steil omhoog.

Persoonlijk vind ik de hotels aan het eind van Nehru Road een goede lokatie.(dit is vlakbij het restaurant/lunchroom Glenary en dicht bij een marktplein).

Reserveren is wel aan te raden in het hoogseizoen.Neem in ieder geval niet een hotel vlakbij het treinstation dat is te ver weg.

Als je er niet genoeg van kunt krijgen na de Singalila trek dan weet ik nog wel een mooie,makkelijke en korte trekking.Ik liep zelf van Rimbik naar Sandakphu(de hele dag klimmen en vroeg vertrekken)maar verstandige mensen

gaan met een share jeep naar een plaatsje op de bergkam ik dacht Chitri en dan wandelen over de bergkam (dus weinig klimmen en afdalen!) naar Sandakphu en de volgende dag verder over de bergkam naar Phalut.de gehele tijd heb je bij goed weer prachtig uitzicht op de Mount-everest in de verte en van heel dichtbij uitzicht op de derde hoogste berg van de wereld;Kanchenjunga.

Na Phalut is er een steile afdaling en kom je vanzelf in een mooi kleine plaatsje (misschien is nederzetting een betere naam).het heet denk ik gorkhey.Aanrader !

Hiervandaan loop je naar Rimbik hier vertrekken jeeps naar Darjeeling,de meeste vertrekken ochtends vroeg.Avonds boeken voor de volgende ochtend is aan te raden.

Halverwege Gorkhey en Rimbik waren ze toen een guesthouse aan het bouwen bij een bergriviertje, kan ook mooi zijn.

Let wel dit was 8 jaar geleden en buiten het hoogseizoen.je kunt misschien nu al met de jeep naar Sandakphu.

De Emirates vliegen ook vanaf Frankfurt naar Kolkata met een korte overstap in Dubai.

• Ramrod

Thx , klinkt ook goed die korte trek , ik doe hem bij de aantekeningen .