reizen noord india met mijn zoon van 8 jaar

• erik

Bekijk welke zaken jullie met z'n drietjes willen zien,. Ga daarna googelen op hotels met zwembad in de plaatsen waar je heen wilt. In de grotere toeristenplaatsen is er altijd wel eentje te vinden. Of je slaapt in een goedkoper hotel (ik weet niet wat je uit kunt geven) maar houdt in je achterhoofd welke hotels in welke plaatsen een zwembad hebben waar je als niet gast ook mag zwemmen (als je betaalt). Al dat soort dingen vind je zo terug in de boeken zoals de Lonely Planet.

In Ranthambore zit in ieder geval een fijn hotel (Ranthambore regency) en dan kun je ‘s morgens of ’s avonds een safari per truck/jeep maken. Moet je kind toch wel aanspreken denk ik.

Als jullie het kunnen betalen, ga voor een eigen auto met chauffeur! Bus/treinreizen is een boel gedoe. Prima als je alleen, of met mee volwassenen bent, maar je kind van 8….

• Rob

Anita,

Voor ik tips kan geven wil ik graag een aantal zaken weten.

Hoeveel dagen / weken hebben jullie beschikbaar?

Wat versta je precies onder Noord-India?

Rajasthan? Punjab? Uttar Pradesh.

Of de meer hoger gelegen staten, bergen?

Wat zijn jouw vragen als het gaat om reizen met een zoontje van 8 jaar?

Zoals je gemerkt hebt in eerdere reacties moet je wat preciezer zijn in je vragen.

Ik kan mij zeer goed voorstellen dat sommige mensen hun geduld verliezen bij dit soort algemene vragen.

Rob

• anita

Hallo rob, zo wil ik het gaan doen met mijn gezin.Wat vind je ervan? 15 DAAGSE KENNISMAKINGSREIS NOORD-INDIA

Rondreizen met privé auto of busje met chauffeur voor de prijs van een groepsreis.

U maakt uitgebreid kennis met Delhi, Agra (Taj Mahal), Jaipur ( Rajasthan), Mathura,

Haridwar ( Ghats aan de oevers van de rivier de Ganges).

Route: Delhi , Jaipur, Amber, Fatehpur Sikri, Agra, Mathura, Delhi, Haridwar - Rishikesh

eventueel optie naar Ajmer/Pushkar

Dag 01: AMSTERDAM - DELHI.

U vliegt vanaf Amsterdam naar de hoofdstad van India. Bij aankomst wordt u door de

Erco Travels staf opgewacht en naar uw hotel gebracht.

Hotel Maank 3* of Hotel Singh Son 2*+ .

U kunt dit hotel tegen betaling upgraden indien u liever in een luxere hotel wilt verblijven.

U kunt upgraden naar Taj Hotel , Le Meridien of Metropolitan.

U kunt de luchtvaartmaatschappij zelf kiezen om de kwaliteit van uw reis te bepalen.

Uiteraard heeft elke luchtvaartschappij haar eigen tarieven.

Dag 02: DELHI

De rest van de dag bent u vrij om uit te rusten of u kunt een bezoekje brengen aan Palika Bazaar,

Sirojani Market. In Karol Bagh zijn vele fastfood restaurant ( Mac Donald, Pizza Hut e.d.)

Tijdens deze rondreis verblijft u in goede drie- en viersterren hotels op basis van logies –ontbijt.

Wij kunnen alle hotels boeken, bekijk de hotels en remarks op websites.

Dag 03: DELHI

Na het ontbijt krijgt u een uitgebreide stadstour van Old en New Delhi in een privé-auto met chauffeur olv

een Engels/Hindi sprekend gids. U bezoekt o.a. Red Fort (Lal Kila), Parlements Buildings, Birla Tempel,

Lotus tempel, India Gate, Rajghat , Gandhi Memorial, e.d.

Dag 04: DELHI-JAIPUR (250 km )

Vandaag vervolgt de reis naar Jaipur, hoofdstad van Rajasthan, de meest kleurrijke en exotische deelstaat

van India. U ziet tal van forten en paleizen. Jaipur staat algemeen bekend als de Roze Stad , vanwege de

kleur waarin de gebouwen in de oude stad zijn geschilderd.

Na aankomst transfer naar uw hotel K.K. Royal ( 4*)

Dag 05: JAIPUR-AMBER-JAIPUR

Jaipur is buitengewoon levendige en kleurrijke stad en niet alleen vanwege de roze gebouwen maar door

de fraai uitgedoste bevolking, de kamelen en de beschilderde olifanten. 's Morgens maakt u een excursie

naar Amber. Gezeten op een olifant gaat u naar het hooggelegen fort. Een imposante trap leidt u naar het

fort, dat in vroegere jaren beschermden tegen de vijand. U bezoekt tijdens deze excursie de Sheez Mahal,

Kalitempel, Hawa Mahal, het Paleis van de Winden, met zijn roze zandstenen en honingraatstructuur.

Een mooi voorbeeld van het kunstenaarstalent van de Rajputs.

Hawa Mahal werd gebouwd om de vrouwen van de Maharadja af te schermen en een blik te gunnen

op het leven op straat en de processies die daar plaatsvonden. Verder brengt u een bezoek aan het

Stadspaleis en het Observatorium dat in 1700 werd gebouwd door Maharadja Jai Singh,

de oprichter van Jaipur. Overnachting in Jaipur.

(U wordt ook naar enkele winkels gebracht voor sanitaire stop.

Hier bent u niet verplicht om iets te kopen)

Dag 06: JAIPUR-FATEHPUR SIKRI-AGRA ( +/- 6 uur)

Vanmorgen rijdt u ongeveer 5 uur naar Agra. Enroute brengt u een bezoek aan de verlaten stad

Fatehpur Sikri. Het is een echte spookstad, maar blijft een perfect voorbeeld van de Moghul bouwkunst.

Laat in de middag komt u aan in Agra. U kunt vast op eigen gelegenheid een bezoek brengen aan de

Taj Mahal, een van de wereldwonderen. Na aankomst transfer naar hotel Mansingh Palace 4*

( prachtige in geheel gerenoveerde hotel in Rajasthani stijl ).

Dag 07: AGRA

U brengt vandaag olv een deskundige gids een bezoek aan de Taj Mahal. Gebouwd door keizer Sha Jahan,

als een mausoleum voor zijn innig geliefde vrouw Mumtaz. Verder bezoekt u het Agra Fort en de tombe an

Itmud Ud Daulah, wat men beschouwt als een van de fijnste gebouwen uit de Moghulbouwkunst.

Dag 08: AGRA-MATHURA-DELHI (200 kms/ +/- 5 uur)

Na het ontbijt vertrekt u naar Delhi. Onderweg bezoekt u eerst Mathura, de geboorteplaats van Shri Krishna.

Overnachting in Hotel Maank of Singh Son.

Dag 09: DELHI- HARIDWAR- RISHIKESH (230 kms/ +/- 6 uur)

Vandaag een lange dag voor de boeg richting de Himalaya. Onderweg bezoekt u Har Ki Paur ( Ghat/ heilige

oever van Ganges) in Haridwar. Degene die een crematie wilt meemaken kan onderweg voor Haridwar

stoppen. Haridwar betekent letterlijk poort van de goden. Hier hoort u onafgebroken tempelbellen rinkelen

en op de rivier ziet u honderden olielampjes drijven.

U bezoekt in Haridwar de Mansa Devi Tempel en aansluitend woont u de Ganga Aarti bij op Har Ki Pauri.

U kunt hier ook baden in de Ganges. Overnachting in Hotel Great Ganga 3*.

ERCO biedt u een vegetarisch diner aan.

Dag 10: RISHIKESH

Rishikesh is de Yoga-hoofdstad van de wereld, en onder andere bekend van het bezoek van de Beatles

aan de Maharishi Mahes Yogi Ashram. Rishikesh is omgeven door bergen aan de voet van de

Himalaya”s, met talloze Ashrams, Ayurvedische centra en een diversiteit aan spirituele workshops.

U bezoekt vandaag in Rishikesh o.a. Lachman Jhoela, Geeta ashram, Ram Jhula, Triveni Ghat.

Dag 11: RISHIKESH – DELHI +/- 6 uur

Na ontbijt vertrekt u naar Delhi. Na aankomst transfer naar uw hotel Maank of Singh Son.

Dag 12 / 13 / 14 : DELHI

Eigen activiteiten/winkelen, Palika Bazaar, Ghur Gaon Mall, Chandini Chowk, Ansall Plaza e.d.

Gehele dag vrij om zelf actie te nemen./ Check-out van uw hotel.

Dag 15: DELHI- AMSTERDAM

Transfer naar de luchthaven voor de vlucht naar Amsterdam.

• erik

Ik zie niet veel vertier voor je 8-jarige (als vader kijk ik daar nu even naar).

Ik ben ook een keer met Erco geweest, was allemaal prima geregeld!

(U wordt ook naar enkele winkels gebracht voor sanitaire stop.

Hier bent u niet verplicht om iets te kopen)

Mooie truc, je kunt ook koffie gaan drinken en in een restaurant naar de wc……. :)

• anita

hallo eric, het is ook geen kindvakantie zijn dat ben ik mij wel van bewust , maar ik zal er alles aan doen dat hij toch wel plezier heeft. O.a tempels bezichtigen .Wij zullen dan reizen met een prive chaffeur, dat lijkt mij het beste als je met een kind reist.Wat betreft de hygiene ga ik mij wel goed voorbereiden voor mijn zoon. Ik heb wel goede ervaringen gehoord over erco reizen van familieleden, qua prijs en kwaliteit.

• erik

Ja, wij (ik nam mijn ouders mee) waren er prima tevreden over. En de hotels die ik minder vond ga je niet naar toe (Delhi en Agra).

Natuurlijk blijft er genoeg te zien voor je zoon, ook een 8-jarige zal zich verbazen over de aparte zaken die je overal ziet in India. En een stapel Donald Ducks in de koffer zal vast niet ontbreken :)

Delhi heeft overigens een leuke dierentuin, voor je vrije dag. Als je zoon op die twee van mij lijkt zal hij het railway museum in Delhi vast ook waarderen.

Mocht het allemaal echt gaan gebeuren,. laat je dan na afloop nog weten hoe het jullie is bevallen?

• Rob

Erik,

Wat vind je van deze dan:

“Degene die een crematie wilt meemaken kan onderweg voor Haridwar stoppen.”

Rob

• Ineke M

Hallo Anita,

Persoonlijk vind ik zowel Jaipur als Agra niet zoveel aan. Met name Jaipur vind ik vreselijk. Veel te hectisch, lang niet zoveel te zien als in andere steden, etc.

Aan Mathura heb ik leuke herinneringen, omdat we een leuke familie tegenkwamen en er is een mooie tempel, maar de plaats zelf vond ik niet veel aan

Haridwar en Rishikesh vond ik bijzonder. Maar ik moet er niet aan denken om eerst naar de rituelen aan de Ganges te gaan en daarna naar Rishikesh, waar je dan 1 dag hebt en weer doorgaat.

Ik vind het erg veel reisdagen (naar m.i. niet de mooiste plekken) in een korte tijd. Zeker als je met een kind reist in die warmte.

Wat ik zou doen in 15 dagen:

- een auto via Rob regelen en zelf mooie hotels boeken via zijn site (er zijn er genoeg die een zwembad hebben)

- dag 3 naar Mandawa (leuk, kleurrijk en goed om te wennen)

- dag 5 naar Bikaner (rattentempel is altijd leuk voor kinderen, evenals de camelfarm en de kleine gekleurde Jaintempel

- dag 7 naar Pushkar (als je de heilige mannen links laat liggen is het fantastisch!!)

- dag 11;mocht je dan nog de Tai Mahal willen zien, dan kun je als laatste naar Agra gaan

- dag 13 terug naar Delhi

Ik zou een rustig tempo aanhouden en niet nog meer plekken invoegen.

Ineke

• anita

Hoi ineke bedankt voor je tips, ik heb nog wel even de tijd om de juiste route tekiezen.Is het wel verstandig dat ik mijn ticket los boek als ik weet wanneer ik ga? Ik ga de site van klm goed in de gaten houden want ik wil liever een rechtstreekse vlucht.

• KeesS

Die route ziet er op zich wel redelijk uit. Alleen als ik uit ga van 15 dagen dan vind ik dat er wel lange reisdagen inzitten. Effectief hou je van die 15 dagen ongeveer 12 dagen over. Minimaal 1 a 2 dagen om ter wennen in India bij aankomst en bij vertrek een marge van 1 dag heb je wel nodig. Ik zou zelf met een kind proberen de afstanden zo kort mogelijk te houden want over 250 km. doe je gemiddeld 6 tot 8 uur. Maar ik zou niet naar Rishikesh/Haridwar gaan (op zich wel leuke plaatsen) maar me beperken tot een rondje rond Delhi: Mathura (de ghats zijn de moeite waard/overzichtelijk/leuke oude stad). Agra, Jaipur (wel druk maar het Amber fort en het Tiger Fort zijn wel leuk), bij het Amber Fort niet op een olifant naar boven want die beesten moeten met hun gevoelige voetzolen over de hete stenen lopen. Pushkar is ook wel leuk, Dan zou ik naar Mandawa (slapen in Apani Dhani) en dan via Bikaner (rattentempel/kamelenfarm) terug naar Delhi. Kijk eens bij hotels van Robert, daar staat ook info over vervoersmogelijkheden/auto.