cleartrip

• maartje

Hallo allemaal,

Heeft er iemand ervaring met het boeken van treintickets bij cleartrip?

Ik wil namelijk een treinticket boeken vanaf Kolkata naar New Jalpaiguri op 2-10-11. Voor die dag geeft het systeem

bij alle treinen als je de beschikbaarheid checkt aan dat er een wachtlijst is.

Ik kan alleen nergens terug vinden hoe het dan gaat als je toch wil boeken met een wachtlijst, weet iemand dit?

Alvast bedankt,

Groetjes Maartje

• T.o.m.

Mijn ervaring is dat maanden van te voren er wachtlijsten zijn die in de honderden (en meer) lopen.

Een paar dagen van te voren slinkt deze lijst wonderbaarlijk tot onder de 50.

1 dag van te voren lukt het gewoon een tourist quota kaartje te kopen, of zelfs een gewoon kaartje.

En dan zit je in de trein, zit je maar met 3 mensen op de plek waar er 6 horen te zitten.

Maar ja, dat is natuurlijk niet altijd zo.

Het is wel altijd zo, dat ik met de trein meekon waarmee ik gaan wilde. Altijd 0 tot 2 dagen van te voren geboekt, misschien 100 treinreizen heb ik er zo opzitten.

Voor de langere afstanden vlieg ik tegenwoordig.

Er gaan overigens 20 treinen per dag van Kolkata naar New Jalpaiguri…..lijkt me sterk dat je nergens in zou passen

http://indiarailinfo.com/search/325/444

• Maartje

Hoi T.o.m.

bedankt voor je reactie. Het lijkt mij ook vreemd dat je nergens in zal passen, maar al die 10 treinen naar New Jalpaiguri hebben al een wachtlijst op cleartrip.

Als jij kort van te voren boekt, boek je dan via internet of ter plaatse? Ik heb nog geprobeerd om via IRCTC te boeken maar daar kom ik helemaal niet uit.

Groetjes Maartje

• T.o.m.

Je moet gewoon een afweging maken.

Als je 2 dagen vantevoren naar een reisburootje stapt, dan regelen ze geheid een kaartje voor je. Aldus geen zorgen, geen gedoe, geen moeilijke planningen, geen ge-erger over een rotte internetverbinding, geen twijfel over de beste trein, gewoon 2 dagen voor je wil vertrekken een reisburo instappen.

Daar betaal je wel voor. 80 rs als je geluk hebt, soms betaal je wel 150 rs extra. Bedragen waarvan sommige Indiagangers compleet in de crisis schieten……

Laatst nog in Goa. Toerist vond de 150 rs commissie veel te veel. Na lang en ergerlijk gezeik op reisburo en aansluitend uren gefilosofeer in een theetent pakte hij devolgende dag bus naar Margao.

Daar heeft hij blijkbaar 4 uur in de rij gestaan, daarna is hij vriendelijk door de stationmaster geholpen, en op het einde van de dag was hij blij terug met zijn kaartje, zonder 1 rs fooi te hebben betaald. Tsja. Winst 150- (60 rs voor de bus) = 90 rs. Is toch weer bijna anderhalve euro.

• phm_bruin@hotmail.com

wij gaan ook per trein reizen in oktober. We boeken alle treinkaartjes ter plaatse…….

• maja

hi,

ik heb begin dit jaar verschillende treinen bij cleartrip geboekt. (voor zuid india)

gemakkelijk en dik in orde.

grtj maja

• Mr Bojangles

hoop ik voor je dat dat niét rond 26 oktober hoeft, want dan gaat dat zeer waarschijnlijk niet lukken!!

Diwali, Udaipur

Als je rondom Diwali wilt reizen is het aan te raden toch ver vooruit te boeken.

• T.o.m.

Toeristen quota op alle treinen zijn gelijk, ook rond feestdagen. Voor toeristen maakt het dus niet uit: er zijn kaartjes.

Dit ook omdat het Indiers moeilijker gemaakt wordt om dmv omkoping aan toerist quota kaartjes te komen. Vooral doordat deze kaartjes pas 48 uur voor vertrek van de trein loskomen.

• Maartje

We reizen van 30 sept tot 24 okt. (Kolkata, sikkim en Megalaya)

Ik heb geprobeerd om een treinticket via cleartrip te boeken (traject New Jalpaiguri - Guwahati) daar was nog wel plaats voor, maar op een of andere manier accepteerd hij geen mastercard. Ik heb er al uren aan gespendeerd. Het lukt ook niet via IRCTC en ook niet via makemytrip. Overal is voor het traject Kolkata - New Jalpaiguri voor alle treinen begin okt. al een wachtlijst.

Ik heb zelfs al een reisbureau gevraagd in NL en die zeggen ook dat het rond die periode al vol zit.

Er gaat ook een nachtbus, daar maak ik meer kans denk ik. Of ik probeer alsnog een treinkaartje te regelen als we in Kolkata aankomen.

T.O.M. jij zegt dus dat 48 uur voor vertrek van de trein alsnog toerist qouta kaartje vrijkomen?

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties.

Groetjes Maartje

• T.o.m.

Maartje, maak je toch niet zo druk.

Straks ben je daar en krijg je op dag 10 een buikgriepje en wil je 3 dagen rust (ook om andere redenen zijn toeristen in India soms plots zo moe dat ze enkele dagen rust nodig hebben OF ze zitten op zo een leuke plek met zulke aardige mensen dat ze graag wat extra dagen daar willen blijven): alle gereserveerde treinen/bussen/hotels vallen dan in het water tenzij je de boel gaat forceren.

Gewoon ongeveer 40 uur voor beoogd vertrek een reisburootje binnenstappen (of vraag het de receptie van je hotel) en ze regelen je kaartjes. Steek ik bijna mijn hand voor in het vuur.