visum persoonlijk aanvragen in Den haag

• ans

Beste lezer,

Wij willen op heel korte termijn naar India voor een vakantie.

Ik zou graag het volgende willen weten:

* wanneer we persoonlijk naar Den Haag gaan voor een visumaanvraag, krijg je je visum en passoort dan nog dezelfde dag terug???

* wanneer dit niet het geval is, hoe lang duurt het dan voordat we ons paspoort mét visum kunnen ophalen?

* moet er persé een boekingsbevestiging bij?

* en kun je in plaats van de werkgeversverklaring ook je salarisstroken overleggen???

Kan iemand mij een tip geven hoe ik zo snel mogelijk een visum kan krijgen???

mvg

Ans

• KeesS

Wat bedoel je met een heel korte termijn? Heb je al een ticket?

• Ans

Beste Kees,

Graag zou ik vernemen hoe het gaat wanneer je zelf naar Den haag rijdt om daar persoonlijk een visum te gaan aanvragen. Hoe gaat dat?? Krijg je dan meteen een visum??? Of moet je daarvoor weer na enkele dagen terug om het op te halen??

Is het daar vreselijk druk??

Groet,

Ans

• Sundri

1. Ik raad je aan om minimaal 4 weken voor vertrek je visum aan te vragen. Soms gaat het vlug, maar lang niet altijd. Er kan gerust 2 weken overheen gaan voor je je visum terug hebt. Er hebben al veel mensen in de zenuwen gezeten, omdat ze te krap van tevoren een aanvraag hadden ingediend. Vraag je minimaal 4 weken van tevoren aan, dan heb je nog tijd om “puin te ruimen” en toch op tijd al je papieren te hebben.

2. Je kunt je paspoort + visum niet dezelfde dag ophalen.

3. Je moet perse een boekingsbevestiging hebben.

4. Salarisstroken volstaan niet; een werkgeversverklaring is noodzakelijk. Zorg voor een werkgeversverklaring in het Engels.

5. Om snel een visum te krijgen: voeg een oplegbrief (coverletter) bij in het Engels waarin je exact uitlegt wat je plannen en intenties zijn.

• riez

Sundri, op punt 4 kan een uitdraai van je banksaldo (positief uiteraard) ook voldoende zijn. Heb je bv een oproepcontract of wisselend inkomen of ben je met pensioen, is het handiger om een positief banksaldo te overleggen. Anders is idd een Engelstalige werkgeversverklaring een must.

Je kunt naar Den Haag om bij het VISUMBURO persoonlijk je aanvraag in te dienen. Zeker nu de vakantie begonnen is, is het druk. Een aantal weken van te voren is een must. Spoedaanvragen worden niet meer als spoed afgehandeld (zei visumburo 1,5 week terug ) en als normaal of langzaam aangevraagd. Afhankelijk van dit duurt het min 10 dagen tot 4 weken. Dus ik hoop voor je dat je niet een ticket voor vlgd week hebt! Dan moet je wel ongelooflijke mazel hebben dat dat lukt maar meer waarschijnlijk is van niet. Lees verder het enorme topic van visumaanvraag door, dan zal je een hoop dudielijk worden en vergeet vooral niet je heel uitgebreid in te lezen in wat er bij ene visumaanvraag komt kijken/ nodig is! De regels veranderen continue!

• KeesS

Zie ook CIBT.nl

• Sundri

De aanvulling van Riez op punt 4 klopt, maar dat geldt alleen als je niet werkt (dus b.v. studeert of gepensioneerd bent). Dan volstaat inderdaad een bankafschrift met voldoende saldo. Werk je wel, dan is een Engelstalige werkgeversverklaring verplicht.

• ans-martens@live.nl

Beste lezer,

Heeft er iemand ervaring met een persoonlijke aanvraag??

Moet je dat op de ambassade doen??? Is dat visumbureau groot. Staat er altijd een grote wachtrij???

Zijn de mensen achter de balie behulpzaam of juist niet???

Ik hoop op een spoedige reactie.

Vriendelijke groet,

Ans

• T.o.m.

Ans, met alle respect, je hebt de informatie nu.

Daar staat bijvoorbeeld ook tussen: persoonlijk bij de ambassade kan niet. Dat regeltje kan veranderen van de ene op de andere dag.

Vroeger (anderhalf jaar terug) kon je nog gewoon smorgens naar de ambassade (10 tot 12) en dan kon je om 4 uur je visum ophalen. Maar dat was vroeger, dat gaat niet meer. Het lijkt erop dat er iemand binnen de Indiase bureaucratie een hartgrondige hekel aan de nederlanders (lees: de regels van de nederlandse overheid) heeft, en het ons lik op stuk geeft. Ze doen nog niet zo moeilijk als de nederlandse overheid (dus Indiër die een visum voor Nederland wil), maar het begint erbij in de buurt te komen.

• KeesS

T.o.m. dat ben ik met je eens. Ans als je goed leest, ook op de Site van CITB, als je een ticket hebt voor vertrek op korte termijn (7 dagen) kan er op korte termijn een visum worden afgegeven, herhaal “kan”. De normale procedure is, geschat, 10/14 dagen op dit moment, gerekend vanaf het moment dat je de hele aanvraag compleet met alle gevraagde gegevens hebt aangeleverd. Vandaar mijn vraag of je al een ticket hebt. Daarom adviseert het CITB om een ticket te kopen wat je kan annuleren. Helaas zijn die altijd wel een stuk duurder.