Rob,
Tempelprostitutie zit in de hoofden van de christelijke zendelingen. Tempelprostitutie is iets van uit de bijbel.
Of je doelt zeker op devadasi's. Een devadasi is geen prostituee. Een devadasi is een vrouw die bewust ongehuwd bleef en contacten met mannen aanknoopte wanneer ze dat zelf wilde. Zelfbewuste ongehuwde vrouwen waren een doorn in het oog van Victoriaanse Britten. En zeker als ze “heidense riten” in stand houden.
Zelf de twee beroemdste Hindi zangeressen. Lata Mangeskar en Asha Bhosle kwamen uit de zogenaamde “tempelprostitutie”
http://en.wikipedia.org/wiki/Devadasi
Tempels die aan banking deden zijn meestal niet de tempels die aan schone kunsten deden. Dit heeft dus niet zoveel met de tempel in Thiruvanantapuram te maken.
Je hebt gelijk dat geld moet stromen. Dit is typisch Indiaas, dat zie je telkens in de literatuur terug. Ik heb in mijn jeugd verschillende zinnetje in versvorms (Sanskrit) uit mijn hoofd geleerd dat zegt dat geld drie wegen kent: weggeven, zelf uitgeven of oppotten dat gelijk staat met alsof je het niet hebt. Of dat als je geld niet uitgeeft na je dood alleen voor andere is. Geldoverschotten die bewaard werden, werden uitgegeven bij grote uitgaven of bij nood.
Maar hier betrof het zeker een uitzonderlijke situatie. Er waren oorlogen. Men wist dat in Noord India alle tempel (bank-tempels) leeg waren gepunderd.