Miljardenschat gevonden in Kerala

• Kannadiga

Rob,

Tempelprostitutie zit in de hoofden van de christelijke zendelingen. Tempelprostitutie is iets van uit de bijbel.

Of je doelt zeker op devadasi's. Een devadasi is geen prostituee. Een devadasi is een vrouw die bewust ongehuwd bleef en contacten met mannen aanknoopte wanneer ze dat zelf wilde. Zelfbewuste ongehuwde vrouwen waren een doorn in het oog van Victoriaanse Britten. En zeker als ze “heidense riten” in stand houden.

Zelf de twee beroemdste Hindi zangeressen. Lata Mangeskar en Asha Bhosle kwamen uit de zogenaamde “tempelprostitutie”

http://en.wikipedia.org/wiki/Devadasi

Tempels die aan banking deden zijn meestal niet de tempels die aan schone kunsten deden. Dit heeft dus niet zoveel met de tempel in Thiruvanantapuram te maken.

Je hebt gelijk dat geld moet stromen. Dit is typisch Indiaas, dat zie je telkens in de literatuur terug. Ik heb in mijn jeugd verschillende zinnetje in versvorms (Sanskrit) uit mijn hoofd geleerd dat zegt dat geld drie wegen kent: weggeven, zelf uitgeven of oppotten dat gelijk staat met alsof je het niet hebt. Of dat als je geld niet uitgeeft na je dood alleen voor andere is. Geldoverschotten die bewaard werden, werden uitgegeven bij grote uitgaven of bij nood.

Maar hier betrof het zeker een uitzonderlijke situatie. Er waren oorlogen. Men wist dat in Noord India alle tempel (bank-tempels) leeg waren gepunderd.

• johan

Raar idee te bedenken dat mijn huis een paar km van mijn huis staat. Ik heb mijn staf gesproken. Zij weten wel waar het geld naar toe gaat. …………

• johan

Ik bedoel. Ik woon zowat naast de tempel. Dus waar huis staat bedoel ik tempel

• Paul Broekman

Hoi, Johan,

ik wil graag weten of er een website is van de kunstenaars woningen (artist in residency) die een Nederlander runt in Trivandrum.

Als mijn info klopt komt hij oorspronkelijk uit Utrecht en is getrouwd met een indaase danseres. Kunstenaars kunnen bij hem werken en wonen en een atelier krijgen. Ik kan geen goede info vinden over zijn plek, en wil die wel graag hebben omdat ik zelf een artist in residency run in Turkije.

Zijn plek wordt ook CFK genoemd.

Wij krijgen kunstenaars van over de hele wereld en geven graag informatie dor over andere werkplekken.

Heeft hij een website?

Kun je mij anders een e-mail adres geven?

Je helpt me enorm hiermee mocht je weten over wie ik het heb.

onze site: Babayan Cultuur huis

• erik

Ken je deze site Paul? (ik denk het niet want jullie staan nog niet op hun kaart)

http://www.transartists.org/map

Deze uit Kovalam komt ook van die site

http://www.india9.com/i9show/Chitraniketan-Residency-62008.htm

Maar hopelijk weet Johan meer voor je.

• Rob

Johan,

Dat je met je tweede huis eigenlijk een tempel bedoelde had ik al wel begrepen.

Maar wat bedoel je met ‘staf’', dat vraag ik mij dan weer af?

Rob

• Paul Broekman

Hoi Erik, wij staan al jaren op de site van Transartist!

die andre site had ik ook al gevonden maar dat is h'm niet.

Krijg net een e-mail van iemand die in de bedoelde residency is geweest en volgens hem woont deze man weer in Nederland. Ik ben benieuwd naar Johan's antwoord.

Groet

• erik

Ja, ik heb jullie nu gevonden. Op de interactieve kaart staat niet alles op zo te zien, vandaar.

• Theo

Misschien is het goed om de historie van India beter te leren kennen, Rob.

Er is genoeg in de handel, ook voor beginners.

Dan begrijp je India ook beter.

Een deel van wat Kannadiga vertelt zou een gemiddelde Indiaganger moeten weten.

Een beetje voorbereid op reis gaan heet dat.

Met vr groet, Theo.

• mazjnoen@hotmail.com

The Lord Padmanabha temple got its wealth not just from royal donations but also from brutal taxes, such as the ‘breast tax’, levied by the Travancore kings

Thiruvnanthapuram: The recovery of treasure worth over Rs 5 trillion from the vaults of Sri Padmanabhaswamy temple in Thiruvananthapuram has stunned the nation. Thanks to it, in Kerala's libraries, sections devoted to Travancore history are seeing some action after decades. Interestingly enough, there are plenty of records on the wealth that was unearthed.

The story of how so much wealth flowed into the temple vault begins in the 15th century, when the temple administration was controlled by a closed group, recorded as “ettara yogam” (the council of eight and a half) with eight and a half votes. Of these, eight votes went to seven Pootti (a Brahmin sub-caste) families and one Nair family. The Travancore royals held just half a vote.

This powerful council of eight and a half divided the Travancore region into eight provinces, and the eight lords of Ettuveetil Pilla, a powerful Nair family, was put in charge of each. These eight Nair feudal lords soon became more influential than even the royal family. They were also notorious for their cruelty. History textbooks say that they conspired against the royals, and tried to kill young Marthanda Varma, who had to run away from the palace, and hide among the branches of a huge jackfruit tree. In exile, Marthanda Varma, with help from neighbouring kings, raised an army, attacked and killed all the eight lords, and became the king of Travancore.