Change of plans.....

• mazjnoen@hotmail.com

Dag,

Dit jaar zullen wij voor de 3e keer naar India reizen. Bij ons eerste bezoek hebben wij een individuele rondreis door Rajasthan gemaakt, waarna we Delhi en Agri hebben bezocht en tenslotte naar Goa zijn gevlogen. De 2e keer hebben wij met een Indiaas reisgezelschap een rondreis gemaakt vanuit Mumbai (met de trein) naar Trivendrum, Kanyakumari, Periyar, Munnar & Cochine w (een soort van tempeltour, afgewisseld met de backwaters in Kerala).

Dit jaar vliegen we eerst naar Mumbai, waar we een dag of 2 familie willen gaan bezoeken. Daarna overwegen we af te reizen naar Orissa en omgeving. We zullen 12 tot 14 dagen rondreizen (waarna we wederom naar Mumbai terug zullen gaan voor familiebezoek); een beperkte tijd, dus we zijn dringend op zoek naar tips: wat moeten we echt gaan zien en waar kunnen wij tegen een redelijke prijs zelf een reis samenstellen?

Bij voorbaat dank voor jullie advies!

• Aquila

Wij zijn in januari in Orissa geweest, en een trip gedaan van 12 dagen. Was super! We hebben een taxi gehuurd met chauffeur en gids, en hebben vervolgens een tribal tour gedaan. Dat is min of meer standaard wanneer je naar Orissa gaat. Tijdens die tocht hebben we twee keer gekampeerd, wat ongelooflijk leuk was. Eén keer in het binnenland bij één van de dorpen, en 1 nacht aan het Chilika Lake.

De chauffeur met wie we de tour hebben gemaakt - Salim - is onlangs voor zichzelf begonnen, omdat hij door zijn baas is ontslagen. Zijn baas heeft overigens de prijzen behoorlijk omhoog geschroefd. Wat Salim vraagt zal ongetwijfeld lager zijn. Waarschijnlijk weet Josine dat wel. Zij is de Orissa-expert.

Mocht je meer info willen hebben, dan hoor ik dat wel.

Aquila

• mazjnoen@hotmail.com

Na eerst van plan te zijn geweest naar Orissa af te reizen, hebben we besloten dat we Bhandavgarh (Tiger trails / Mogli Resort), Bhedaghat (marble rocks) en Khajuraho (voor de vele tempels en beeldhouwwerken) willen bezoeken. Door de beperkte tijd die we tot onze beschikking hebben (max. 2 weken) vervalt hiermee de oorspronkelijke bestemming Orissa. Is er iemand die noordelijk Madhya Pradesh heeft bezocht en die naast de bovengenoemde plaatsen andere tips heeft? Wij gaan in november, is dat een goede tijd om Bandhavgarh te bezoeken? Advies is van harte welkom!!!

• mazjnoen@hotmail.com

Oh ja, misschien nog wel handig om te vermelden; wij denken ook nog aan Varanasi, omdat dit enigszins op de route ligt. (Delhi, Agra & Rajasthan slaan we deze keer over, omdat we hier al geweest zijn; dit scheelt in ieder geval veel tijd :)). Daarnaast overwegen we om nog een nationaal park te bezoeken, maar op dit prikbord las ik dat Rathambore afgeraden wordt. Iemand bekend met Pench en/of Kanha? Als iemand een mooie route kent die in een periode van 2 weken te bereizen is, houden wij ons van harte aanbevolen!

• Paul Broekman

Ik zou het traject Bhopal-Jhansi kiezen.

Vauit Bombai naar Alora en Ajante, dan door naar Bhopal, erg interessant, dan Pachmari eventueel de Marble rocks. Via Bhopal naar Jhansi, Orchha. Orchha en omgeving zijn zeer bijzonder: Ik noem,

Sonagiri (witte Jain tempels op een heuvel.)

Datia, bijzonder paleis

Orchha is een van mijn favoriete plekken in India, naast erg veel mooie gebouwen (tempels paleizen) kun je er ook mooi wandelen. Je kunt er ook in een paleis slapen Shees Mahal (kamer 4 is de leukste)

Van Jhansi gaat er elke dag een touristenbus naar Kajuraho. (Let in het station van Jhansi op het schilderij in de hal!!!)

Van Kajuraho kun je naar Varanasi.

Bohpal heeft het aan het meer gelegen Ranjit Lakeview Hotel.

Bohpal heeft een kunstenaars centrum en een bijzonder museum voor moderne kunst, Bharat Bhawan .

kijk ook op: Madhya Pradesh

• mazjnoen@hotmail.com

Bedankt voor je reactie. Volgens mij past Bandhavgarh, dat we per sé willen bezoek perfect in de route. Hoop dat we genoeg tijd hebben…

• Rob

Mazjnoen,

Zelf vond ik de marble rocks erg indrukwekkend.

Onderstaand een link naar een verslag, niet van mijzelf.

Zitten denk ik leuke tips in.

Rob

Madhya Pradesh